16x9

Familie var tr√¶t af vinteren: S√•dan gjorde vi den m√łrke tid sjovere

Betalt partnerskab med iRobot

For denne familie skulle den kolde årstid bare overstås. Men en dag besluttede de at ændre deres vaner, og det gav et nyt syn på vinteren.

- Året har 16 måneder: november, december, januar, februar, marts, april, maj, juni, juli, august, september, oktober, november, november, november, november.

Da J√łrgen B√¶klund for nogle √•r siden tr√•dte i pedalerne p√• sin racercykel i den tidlige vinter, kunne Henrik Nordbrandts digt fra 1986 liges√• godt st√• skrevet p√• landevejen foran ham.

Vejret var netop begyndt at sl√• om, og vinden ruskede i hans lycra-dragt. Med h√•rde tr√•d i pedalerne fors√łgte J√łrgen B√¶klund, der normalt er leder i SEAS-NVE, at holde tempoet oppe. Selvom han svedte, var det sv√¶rt at ignorere kulden.

Den tidlige vinters kulde og bl√¶st √łdelagde J√łrgen B√¶klunds lyst til at cykle udend√łrs.
Den tidlige vinters kulde og bl√¶st √łdelagde J√łrgen B√¶klunds lyst til at cykle udend√łrs. Foto: Shutterstock / Marloes ten Brinke

Lykken ved at være på landevejen forsvandt, lige så hurtigt som vejret slog om. Derefter blev cyklen låst inde i garagen for den resterende del af vintermånederne.

Langsomt sneg de 10 kilo sig tilbage p√• kroppens bl√łde punkter, som ved h√•rd tr√¶ning ellers var raslet af hans krop i l√łbet af for√•ret og sommeren.

Om samarbejdet

Denne artikel er en del af en artikelserie, der præsenteres i samarbejde med iRobot.

Imens s√• hans kone, Gitte Koldtoft, undrende til, for samme m√łnster gentog sig vinter efter vinter.

Til sidst stoppede hun helt med at rose ham for det efterf√łlgende v√¶gttab i for√•rs- og sommerm√•nederne.

- Det er ikke nogen kunst at tabe sig, hvis du tager det hele på igen, sagde Gitte Koldtoft gerne til sin mand.

For hende stod det klart, at noget m√•tte g√łres, s√• b√•de hun og hendes mand kunne komme bedre gennem vinteren. Det skulle v√¶re slut med at l√¶nges efter, at den m√łrke tid var overst√•et.

Hun havde en mission. Familien skulle l√¶re at nyde vinteren og alt det, √•rstiden f√łrer med sig.

Familien længtes efter sommer

square to 16x9
Vinteren i Danmark kan ofte være mere brun og grålig end hvid og frostklar. Foto: Kim Tonning

Gitte Koldtoft, der er energicoach og foredragsholder, havde ogs√• selv sine problemer med den kolde √•rstid. N√•r hun kiggede ud ad vinduet, svingede himlen sig h√łjest op til brune og gr√•lige nuancer, og skulle der falde sne, forvandlede det sig hurtigt til beskidt sjap. Turen til arbejde foregik i m√łrke, og det samme gjorde sig g√¶ldende p√• hjemturen.

Og s√• var der den ford√łmte kulde.

De grålige nuancer forvandles hurtigt til beskidt sjap.
De grålige nuancer forvandles hurtigt til beskidt sjap. Foto: Sihyun Cho / Shutterstock

Gitte Koldtoft hadede frost, og n√•r hun kom hjem fra arbejdet, var det f√łrste, hun gjorde, at tage den varme fleecetr√łje p√•, som hendes mand ellers mente var s√• h√¶slig. Hun dr√łmte om varmere himmelstr√łg, og mange aftener gik med at s√łge efter rejser til steder som Thailand eller Florida. Alt, der kunne afkorte √•rstiden, lokkede.

- Jeg så virkelig ikke frem til, at det skulle blive vinter. Jeg savnede sommeren og friheden til at være ude hele tiden, fortæller Gitte Koldtoft.

Den eneste i den lille familie, der ikke lod sig m√¶rke af vinteren, var datteren Laura p√• 14 √•r. Hun elsker √•rstiden og har altid gjort det. Det bliver nok hjulpet p√• vej af en jul med gaver og en f√łdselsdag i januar.

For familiens andre medlemmer derimod kunne vinteren virke umådeligt lang, og det er der en ganske god grund til.

De er nemlig langt fra de eneste, der bliver påvirket af vinteren.

Manglende sollys påvirker energien

65 procent af danskerne har if√łlge en unders√łgelse fra Wilke mindre energi om vinteren. If√łlge sundhed.dk resulterer √•rstiden i en vinterdepression for cirka 5 til 10 procent af den danske befolkning.

En stor del af de ramte er kvinder, som m√• tr√¶kkes med mindre energi, tristhed og en √łget trang til s√łde sager.

Afstemning

Poul Videbech er overl√¶ge og professor p√• Institut for Klinisk Medicin i K√łbenhavn. Han fort√¶ller, at det is√¶r er mangel p√• sollys, der p√•virker menneskets hjerne om vinteren.

Melatonin og serotonin

Hormonet melatonin kaldes kroppens eget sovemiddel og udskilles i hjernen, n√•r det er m√łrkt. Om vinteren, hvor der er m√łrkt i store dele af d√łgnet, udskilles der s√¶rlig meget melatonin. Forskning peger p√•, at det kan forstyrre d√łgnrytmen og g√łre nogle mennesker vintertr√¶tte og uoplagte.

Serotonin er et signalstof, der har stor betydning for vores hum√łr og appetit, samt om vi f√łler os tr√¶tte eller ej. Niveauet af serotonin bliver ligeledes p√•virket af sollys. Om vinteren, n√•r solen sj√¶ldent kommer frem, vil niveauet af serotonin derfor v√¶re lavere, og det kan p√•virke sindet i negativ retning.

- Vi optager sollys gennem √łjnene, men om vinteren er det sv√¶rt at f√• nok p√• disse breddegrader, og det p√•virker stofskiftet i hjernen. Det g√łr os mere tr√¶tte. Vi f√•r mindre energi, og vi f√•r en √łget trang til s√łde sager. Det er lidt det samme, der sker med bj√łrne, som g√•r i hi om vinteren, fort√¶ller han.

Det var netop p√• en af de m√łrke, kolde vinterdage, at Gitte Koldtoft fik en id√©.

- J√łrgen, hvad med det der spinning, kunne du ikke t√¶nke dig at pr√łve det?, spurgte hun sin mand.

P√• opfordring fra sin hustru indvilligede en skeptisk J√łrgen B√¶klund i at deltage i en spinningtime i det lokale tr√¶ningscenter.
P√• opfordring fra sin hustru indvilligede en skeptisk J√łrgen B√¶klund i at deltage i en spinningtime i det lokale tr√¶ningscenter. Foto: Elizaveta Galitckaia / Shutterstock

Selvom spinning ikke kunne m√•le sig med landevejen, vidste hun, at hendes mand er en socialt anlagt type, som kan lide at v√¶re ude blandt andre mennesker. Desuden virkede J√łrgen B√¶klund altid meget gladere i de m√•neder, hvor han havde mulighed for at cykle.

J√łrgen B√¶klund tyggede lidt p√• forslaget, og snart efter befandt han sig i det lokale tr√¶ningscenter med sveden piblende ned af kroppen, mens han oksede l√łs p√• en kondicykel. Bare lige for at se det an.

Samv√¶ret med de andre spinning-cyklister og den h√łje puls p√• cyklen f√¶ngede J√łrgen allerede efter f√łrste session. Fra at have brugt store dele af vinterm√•nederne p√• sofaen bev√¶gede J√łrgen B√¶klund sig nu fem til seks gange om ugen ud i aftenm√łrket og hen i tr√¶ningscenteret for at trampe l√łs i pedalerne.

N√•r det er for koldt om vinteren til at komme ud p√• racercyklen, tager J√łrgen B√¶klund i stedet til spinning.
N√•r det er for koldt om vinteren til at komme ud p√• racercyklen, tager J√łrgen B√¶klund i stedet til spinning. Foto: Kim Tonning

Resultatet kunne lynhurtigt ses p√• badev√¶gten, hvor kiloene ikke l√¶ngere pendulerede op og ned. J√łrgen B√¶klunds overskud blev ligeledes st√łrre.

- Jeg blev langt mere tilb√łjelig til at trykke p√• pyt-knappen, n√•r vores datter for eksempel lige kom til at glemme at lukke fryseren, s√• der l√• vand udover det hele, fort√¶ller J√łrgen B√¶klund.

Han var ikke den eneste i familien, der fik et nyt forhold til vinteren.

Vinterbadning gav ny energi

square to 16x9
En iskold dukkert gav Gitte Koldtoft et helt nyt syn på vinteren og dens muligheder. Foto: Gillian Santink / Shutterstock

Som coach lever Gitte Koldtoft af at sprede energi til andre og vende det, der opleves som negativt, til noget positivt. Hun var opsat p√• at √¶ndre sit syn p√• kulde, og til det kunne hun g√łre brug af sine kompetencer.

En kold vinterdag stod hun p√• en badebro og kiggede ud p√• det iskolde vand i Holb√¶k Fjord med et l√łfte til sig selv om at l√¶re at elske det kolde gys.

√Čn tur i det iskolde vand og Gitte Koldtoft var hooked.
√Čn tur i det iskolde vand og Gitte Koldtoft var hooked. Foto: Fotoduets / Shutterstock / FotoDuets

Forsigtigt dyppede hun tæerne i vandet, og snart efter fulgte resten af kroppen med. Ikke mere end nogle få sekunder efter var hendes krop omsluttet af det iskolde vand, inden hun hurtigt klatrede op ad stigen igen.

Kuldechokket virkede transformerende p√• hende. Endorfiner og adrenalin skyllede gennem kroppen, og hun f√łlte sig som genf√łdt. Det stod hurtigt klart for hende, at det m√•tte hun pr√łve igen.

I l√łbet af det n√¶ste stykke tid oplevede Gitte Koldtoft, hvordan vinterbadningen smittede positivt af p√• hendes dagligdag. Hun havde ganske vist aldrig lidt af vintertr√¶thed, men hun havde pludselig langt mere energi til de huslige pligter, og behovet for at flade ud p√• sofaen om aftenen blev mindre.

Gitte Koldtoft fik langt mere energi - også til de huslige pligter - efter at hun startede på vinterbadningen.
Gitte Koldtoft fik langt mere energi - også til de huslige pligter - efter at hun startede på vinterbadningen. Foto: Kim Tonning

Også den migræne, som Gitte Koldtoft af og til lider af, hjalp det på. Ganske vist kunne et vinterbad ikke kurere den dunkende hovedpine, men efter et anfald, hvor kroppen kunne være fuldstændig drænet, gav en tur i det kolde vand hende energien tilbage. Det skulle med tiden vise sig at smitte positivt af på hele familien.

Nu elsker de vinteren

I dag er hele familiens forhold til vinteren helt anderledes. Nu glæder Gitte Koldtoft sig ligefrem til årstiden.

- Jo koldere, jo bedre. Mens mange andre g√•r og gl√¶der sig til sommeren og dr√łmmer om at rejse sydp√•, h√•ber jeg som vinterbader p√•, at der kommer frost. Jeg bliver h√łj p√• vinter, fort√¶ller hun.

Siden det f√łrste hop i Holb√¶k Fjord har hun rykket vinterbadningen ind p√• parcelhusgrunden. En tur ud til fjorden koster hende nemlig en time, og eftersom hun √łnskede at g√łre vinterbadningen til en daglig vane, der er lige s√• naturlig som at b√łrste t√¶nder, fik hun for nylig sin mand til at installere en bruser i haven.

Hver morgen bev√¶ger hun sig s√•ledes udenfor og fylder et stort plastikkar med iskoldt vand. Efter nogle styrke- og vejrtr√¶knings√łvelser l√¶gger hun sig ned i karret, og n√•r hun stiger op igen, er hun klar til dagens strabadser. I alt tager det hende et kvarter.

- Jeg bliver virkelig frisk efter sådan en omgang, fortæller Gitte Koldtoft

Familien lever sundt og f√•r masser af energi fra frugt og gr√łnt.
Familien lever sundt og f√•r masser af energi fra frugt og gr√łnt. Foto: Kim Tonning

Ogs√• J√łrgen B√¶klund har f√•et et bedre forhold til vinteren. Nogle gange kan han dog godt have sv√¶rt ved at finde motivationen til at komme ned i tr√¶ningscenteret og tr√¶de i pedalerne ‚Äď specielt n√•r han er tr√¶t. Men gevinsten ved at v√¶re afsted sejrer oftest over tr√¶theden.

- N√•r han kommer hjem, har han det bare s√• godt. Det g√łr ogs√• noget ved selvtilliden, at han er i form. Og n√•r han har st√łrre selvtillid, giver det ogs√• mere overskud. Det smitter af p√• hele familien, for det er jo klart, at n√•r man kommer ind ad d√łren og er glad og ikke hidser sig op over sm√•ting, s√• bliver folk omkring √©n ogs√• gladere, fort√¶ller Gitte Koldtoft.

S√¶rligt om vinteren er det vigtigt at f√• masser af vitaminer, og derfor drikker Laura en stor, gr√łn smoothie hver dag.
S√¶rligt om vinteren er det vigtigt at f√• masser af vitaminer, og derfor drikker Laura en stor, gr√łn smoothie hver dag. Foto: Kim Tonning

Til sidst er der datteren Laura, som altid har elsket den kolde √•rstid. Hun f√•r hj√¶lp af Gitte Koldtoft til at blive mere modstandsdygtig over for vind og vejr. Hver morgen f√•r hun en gr√łn smoothie med masser af frugt og gr√łntsager med i drikkedunken til skolen.

- Med den daglige smoothie f√•r hun mere frugt og gr√łnt, end en gennemsnitsfamilie f√•r p√• en dag. Om sommeren er det lidt mere "n√• ja", men om vinteren er jeg meget opm√¶rksom p√•, at hun f√•r den, s√• hun ikke bliver syg, fort√¶ller Gitte Koldtoft.

square to 16x9
Laura g√•r til dans, og selvf√łlgelig skal for√¶ldrene lige se, hvad deres datter har l√¶rt. P√• den m√•de f√•r de nemlig ogs√• god energi. Foto: Kim Tonning. Foto: Kim Tonning

Datteren fejrer i disse dage f√łdselsdag og er fuld af energi, n√•r hun kommer hjem fra de ugentlige danselektioner. Ikke sj√¶ldent optr√¶der hun for sine for√¶ldre med de danse, hun har l√¶rt i ugens l√łb.

- Det, vi laver ude hver for sig, bringer vi tilbage i familiens sk√łd. Vi giver energi til hinanden. Laura danser for os. J√łrgen er i bedre hum√łr efter spinning. Jeg har mere overskud, n√•r jeg har v√¶ret ude i kulden. Vi snerrer ikke helt s√• meget ad hinanden, og hver dag kan vi alle fort√¶lle om noget godt, vi har oplevet, siger Gitte Koldtoft.

Sådan bekæmper du vintertræthed

Luk lyset ind

Foto: Pexels
Hvis du vil undgå at blive vintertræt, skal du ifølge overlæge Poul Videbech opholde dig så meget som muligt udendørs om vinteren.
 
- Det kan selvfølgelig være svært, hvis det regner, men hvis man har det rigtig dårligt og for eksempel lider af vinterdepression, kan lysterapi være en god idé. Hvis man bruger en lysterapilampe i 30 minutter hver dag, er det rigtig godt for stofskiftet i hjernen, og man får mere energi, fortæller han.

Sl√• dig l√łs i k√łkkenet

Foto: Pixabay
Hvis du bliver gladere af at spise kage, er der ikke noget at sige til det. Især ikke hvis du har bagt den selv.
 
Ifølge en undersøgelse foretaget af forskere fra University of Otago kan små, kreative projekter i køkkenet nemlig give mere energi om vinteren.
 
Forskerne fulgte 658 forsøgspersoner i to uger og opdagede, at de deltagere, der jævnligt lavede mad eller bagte brød og kager, var gladere og mere entusiastiske, end dem, der ikke gjorde.

Dyrk motion

Foto: Pixabay
Motion er altid godt ifølge overlæge og professor på Institut for Klinisk Medicin i København, Poul Videbech.
 
Det er ikke bare sundt for kroppen, men det er også godt for hjernen, fordi fysisk aktivitet får den til at danne nogle stoffer, som påvirker ens energi og humør positivt.
 
Tag derfor kondiskoene på og løb en tur i vintermørket eller tag cyklen til og fra arbejde.

Stop med at mærke efter

Foto: Pexels
Skulle du komme helt derud, hvor du får en decideret vinterdepression, skal du, selvom det er svært, forsøge at fokusere på noget andet. Det fortæller psykolog Pia Callesen.
 
- De mennesker, der lider af vinterdepression, er ofte fanget i en ond cirkel, hvor de spekulerer og grubler over tanker og følelser, fortæller hun.
 
Når du for eksempel er træt om morgenen og ikke orker at stå op, skal du derfor tvinge sig selv til ikke at mærke efter, hvordan du har det. Du kan for eksempel fokusere på lydene i rummet i stedet, fortæller Pia Callesen.