Hun er en af de få, der klarede alle prøverne: - Som at løbe to maratoner på én gang
Victoria Bell har gennemført eliteuddannelsen på Det Kongelige Teaters Balletskole, og dét på trods af at hun fra naturens side ikke er skabt til det.
Hun havde et halvt år tilbage af sin tid på skolen, da balletmester Nikolaj Hübbe afviste hende. Han kunne ikke tilbyde Victoria en kontrakt. Selvom hun var en ”pissedygtig danser”, haltede teknikken fortsat på ét bestemt område, sagde han. Victoria brød sammen.
Efter de mange års hårde slid og lige så mange beståede eksaminer var hendes drøm om en karriere i Den Kongelige Ballet nu knust. Troede hun. En dag ville det blive vendt fuldstændigt på hovedet. Det hele begyndte dog mange år før.
Balletbarn i heldagsskole
Victoria Bell er et af Danmarks store ballettalenter. Hun begyndte at danse som fireårig, og da hun var 12 år, flyttede hun med familien til København fra Aarhus, da hun blev optaget på Det Kongelige Teaters Balletskole. Hun er en af hovedpersonerne i reportage-serien ’Barn af balletten’, som følger livet på skolen. Her går balletbørnene i heldagsskole med fast disciplin og mange timers hård træning hver dag.
- Det er som at løbe to maratoner på én gang, siger Victoria Bell om kombinationen af den fysiske og boglige uddannelse.
***
Udfordringen med hofterne
Hun er en af de få, som har bestået alle de årlige stopprøver i grunduddannelsen og derefter tre år på aspirantlinjen. Og dét på trods af at hun ikke har de ”åbne hofter”, som skolen foretrækker ved optagelsesprøverne. I ballet er fødder og knæ altid udaddrejede, og derfor skal hofteleddene være fleksible.
Victoria fik chancen trods sin udfordring og har kæmpet med den lige siden. Hun har formået at udvikle sit talent og at mestre øvelser, som kræver både smidighed, balance og styrke. En af øvelserne satte sig som en frygt i kroppen efter en eksamen, hvor hun optrådte alene foran et dommerpanel på ti personer. Her viser hun den og to andre klassiske balletøvelser.
Springet med ekstra krav til kvinderne
Fra hun var lille, har Victoria Bell øvet sig på det kendte grand jeté-spring, som oversat fra fransk betyder ”stort kast”. Springet skal være eksplosivt, højt og svævende, og det kræver både smidighed og gode springmuskler.
Men for Victoria og andre kvindelige dansere kræver springet ekstra styrke, når de er iført de såkaldte tåspidssko, som er stive og hårde med en gipskerne yderst i spidsen.
I modsætning til fodtøj til andre elitesportsgrene med spring og løb, er der i balletsko ingen form for stødabsorbering, hvilket giver en ekstra belastning for knogler og led. Alligevel skal afsæt og landing altid være blødt og elegant. Det er dog en anden facet af balletten, som Victoria har et had-kærlighedsforhold til.
***
Fouettéen og nervøsiteten
Det er nemlig fouettéen – en serie af piruetter på én fod, som holdes i gang ved at svinge det andet ben rundt i luften. Dén er særligt krævende.
Til de årlige stopprøver har hun lavet op til 32 drejninger i træk. Det forventes nemlig af solodansere i visse partier. Men ved sin anden aspiranteksamen blev hun så nervøs, at nerverne satte sig i kroppen. Efterfølgende hamrede hendes hjerte panisk, hver gang hun skulle øve piruetter under træningen. Det tog noget tid at få nervøsiteten ud af kroppen igen.
For at lave fouettéer på tåspidssko skal danseren have en høj vrist, så hun kan komme helt op på strakt fod, og samtidig skal hun have stor styrke i fodmusklerne for at kunne løfte sin kropsvægt fra flad fod op på tåspidsen mange gange i træk. For Victoria er udaddrejningen af knæet på det løftede ben en ekstra udfordring.
***
Smerterne i fødderne
Noget af det mest smertefulde for Victoria - og kvindelige balletdansere generelt - er at danse i tåspidssko. For danserne står bogstaveligt talt på spidsen af deres strakte tæer.
Da tæernes knogler og led ikke er bygget til at bære hele kroppens vægt, udsættes dansernes tæer for en kæmpe belastning. Det kan føre til vabler, pinefulde ligtorne og knyster. Victoria har efter særligt krævende forestillinger måttet sidde med fødderne i isvand.
– Når jeg danser, tænker jeg ikke over smerten. Men bagefter kan jeg nogle gange få lyst til at sætte mig ned og ikke rejse mig igen, siger Victoria.
Belastningen på tæerne kan sammenlignes med at balancere ti liter mælk på spidsen af pegefingeren – noget, der er helt umuligt for de fleste, men for balletdanseren gør den gradvise tilvænning det muligt, blandt andet fordi tæernes knogler fortættes. Daglige elastikøvelser hjælper desuden med at styrke fodens muskler.
***
Smidighed er altafgørende
En af de vigtigste fysiske egenskaber for Victoria er smidigheden. Dén træner hun i den klassiske udstrækningsøvelse piéd a la main – også kaldet ”hæl i hånd” – som danserne øver ved barren, fra de er helt små.
Denne øvelse laver balleteleverne typisk mindst én gang dagligt for at holde smidigheden ved lige. Men som 20-årig kræver det en ekstra træningsindsats at holde sig smidig. For kroppen bliver hurtigt stiv med alderen.
- Det begynder allerede at gå ned ad bakke fra 5. eller 6. klasse, hvis man ikke holder det ved lige, siger Victoria.
***
Tvivlen og den store overraskelse
Det kræver altså en enorm selvdisciplin og utallige timers træning at vedligeholde en balletkrop.
Victoria Bell ved godt, at et liv som professionel balletdanser vil medføre smerter, slid og skader, og at pensionsalderen er 40 år.
Men hun ved også, at hun hører hjemme på scenen, og at dansen er det eneste, hun vil.
Så efter afslaget fra balletmesteren blev hun fandenivoldsk, og i det sidste halve år af uddannelsen trænede hun mere intenst end nogensinde før for at kompensere for sin fysiske begrænsning.
Det blev også belønnet i sommeren 2019, da hun efter sin sidste aspiranteksamen blev kaldt ind på et kontor på skolen. Her stod forstanderen, balletlæreren og balletmester Nikolaj Hübbe. Han ville ”lade tvivlen komme hende til gode”. En kontrakt!
Hun blev ansat som korpsdanser. En kæmpe drøm, som kun de færreste får opfyldt:
Ud af de omkring 250 børn, der hvert år kommer til optagelsesprøve på Balletskolen, optages cirka 25 på skolens forskellige klassetrin. Heraf vil to-tre opnå en karriere i Den Kongelige Ballet.
En af dem er Victoria Bell, og mens hun danser på den kongelige scene, drømmer hun videre. Om en fremtid som solodanser.
Se 'Barn af balletten' på TV 2 PLAY.