16x9

Mor til to tabte 70 kilo, men nu starter det sværeste: - Sådan bevarer jeg vægttabet

I samarbejde med Den Grønne Slagter

Da vægten nåede over 140 kilo, ændrede Michelle Christoffersen kurs. I dag er hun 70 kilo lettere - og sådan skal det blive ved med at være.

Da Michelle Christoffersen lidt forsigtigt trådte indenfor i det lokale fitnesscenter i efteråret 2017, troede hun ikke på, at det ville gøre en forskel.

Faktisk havde hun allerede lagt en helt anden plan.

Den 32-årige mor til to vejede 140 kilo, og selv om hendes læge gentagne gange havde sagt, hun skulle tabe sig, var det ikke lykkedes.

Nu skulle hun have en gastrisk bypass-operation. Overvægten var ødelæggende for hendes selvtillid og selvværd, og vægten var alt for høj for en ung kvinde på 172 centimeter.

Michelle Christoffersen og hendes ene søn dengang vægten sagde 140 kilo.
Michelle Christoffersen og hendes ene søn dengang vægten sagde 140 kilo. Foto: Privat

OM SAMARBEJDET

Denne artikel er en del af en artikelserie, der præsenteres i samarbejde med Den Grønne Slagter.

I serien sætter TV 2 og Den Grønne Slagter fokus på den sunde livsstil, hvor både balanceret kost og motion spiller en rolle. Vi møder danskere, der har taget kampen mod kiloene og deler ud af deres gode råd. Ligesom vi får inspiration til det smagfulde, nemme og næringsfulde måltid, som hele familien vil elske. 

Der var sat en dato i kalenderen til de indledende undersøgelser, så hun behøvede egentligt ikke møde op i fitnesscentret.

Men hendes kusine havde efter flere ugers ihærdige forsøg fået hende overtalt til at deltage i en otte ugers bootcamp for overvægtige. Som forberedelse til operationen skulle hun alligevel tabe sig lidt.

"Så hvorfor ikke?" tænkte hun.

En gastrisk bypass-operation var efterhånden eneste udvej for et vægttab.
En gastrisk bypass-operation var efterhånden eneste udvej for et vægttab. Foto: Privat

Inden træningen begyndte, skulle hun have en indledende snak med bootcampens træner om sine udfordringer og mål. Derfor stod hun nu i centeret og trippede lidt nervøst. Mødet skulle vise sig at ændre hendes liv.

- Hej, jeg hedder Michelle. Jeg vil gerne tabe mig lidt.

Meget mere nåede hun stort set ikke at sige, før hun brød grædende sammen.

Michelle Christoffersen har prøvet at tabe sig mange gange - uden held.
Michelle Christoffersen har prøvet at tabe sig mange gange - uden held. Foto: Privat

Det var som om, træneren, Jess Friis, der selv havde tabt 120 kilo, så direkte igennem hendes panser. Og forstod hende.

Ærligt fortalte hun, hvor skidt hun havde det med sin overvægt, og hvor bange hun i virkeligheden var for den forestående operation. Det føltes som om, der gik hul på en byld.

- Lige der mærkede jeg en opbakning og en motivation, jeg ikke havde oplevet før. Jeg følte, at der endelig var en, der forstod mig, og det gav mig en fornyet tro på mig selv, siger Michelle Christoffersen.

Og trænerens besked var klar:

- Det her kan du godt klare uden en operation. Lad mig vise dig, hvor meget du kan nå på otte uger, så ser vi på det derfra.

Det lovede hun ham at gøre.

Kiloene raslede af

square to 16x9
70 kilo er forskellen på Michelle nu, og dengang hun kunne passe denne trøje. Foto: Camilla Rønde

Michelle Christoffersen er bestemt ikke alene om at have vejet for meget. 51 procent af voksne danskere er overvægtige, og siden 1987 er der sket en fordobling i forekomsten af overvægt og fedme ifølge den Nationale Sundhedsprofil.

Og langt de fleste tilfælde af overvægt skyldes livsstilsbetingede årsager. Mange forsøger at tabe sig igen, men forskning fra blandt andet Københavns Universitet (KU) viser, at det desværre kun er et fåtal, der lykkes med at holde et vægttab over tid.

Men det kan godt lade sig gøre, særligt med en målrettet indsats.

Efter de otte ugers bootcamp bestående af to ugentlige træningstimer havde Michelle Christoffersen tabt sig 16 kilo, og forundersøgelsen til slanke-operationen var aflyst.

Med fornyet motivation og opbakning fra sin træner begyndte hun nu at træne endnu mere, og kosten ændrede sig også. Sundere mad og mindre portioner erstattede tomme kulhydrater, fedt og fløde.

Opbakning og motivation

square to 16x9
Det har gjort alverden til forskel, at Michelle Christoffersen har haft en træner, der forstod hendes kamp. Foto: Camilla Rønde

Godt et år senere havde hun tabt 70 kilo. En imponerende præstation, som hun i dag ser tilbage på med stolthed. Når det netop lykkedes denne gang, skyldes det en kombination af to ting, fortæller hun.

Ifølge Michelle Christoffersen forstår almindelige fitnesstrænere ikke, hvor hårdt det er at tage ti mavebøjninger, når man vejer 140 kilo.

Men hendes træner havde selv prøvet det, og han støttede og bakkede hende op hele vejen.

- Han var selv bevis på, at det godt kunne lade sig gøre, og uden ham tror jeg ikke, det var lykkedes, siger hun.

Jess Friis er en super motivator, når der skal trænes.
Jess Friis er en super motivator, når der skal trænes. Foto: Camilla Rønde

Oven i det fik hun undervejs en større forståelse for, hvor mange kalorier der rent faktisk var i den mad, hun spiste.

- Jeg syntes egentligt ikke, at jeg spiste så usundt før. Men da jeg begyndte at tælle kalorier, kunne jeg godt se, at det var alt for meget, fortæller hun.

Men vægttabet var den nemme del, sammenlignet med den udfordring det var - og stadig er - at skulle holde en stabil vægt resten af livet, forklarer hun.

- Det kan godt virke uoverskueligt nogle gange, men det hjælper at have nogle klare rammer og rutiner, siger Michelle Christoffersen, der i dag vejer omkring 70 kilo.

Masser af motion

Mandag til fredag står hun tidligt op og træner i en time, inden børnene vågner og arbejdet kalder. Og om søndagen står den også på træning.

Også maden er sat i system. Hver dag starter hun med at fylde en skål med skyr, frisk frugt og havregryn, mens frokosten består af to skiver rugbrød med magert pålæg plus snack-grøntsager.

Frisk frugt, havregryn og skyr. Sådan lyder den sunde morgenmad.
Frisk frugt, havregryn og skyr. Sådan lyder den sunde morgenmad. Foto: Camilla Rønde

Aftensmaden varierer meget, men består næsten altid af retter med masser af grøntsager, krydderier, magert kød og kulhydrater i form af bulgur, brune ris eller fuldkornsprodukter.

I alt får hun højest 1800 kalorier om dagen, afhængigt af hvor meget hun træner. Og det har ikke været nogen nem omstilling. Flere gange er hun da også ’faldet i’ - og tilbage i de gamle vaner.

Særligt i starten fik hun meget dårlig samvittighed, når det skete og tænkte, ’at så kunne det hele også være lige meget.’

- Den måde at tænke på har jeg arbejdet meget med at bryde. For ja, jeg falder i en gang i mellem, men så er det bare op på hesten igen og huske mig selv på, hvor langt jeg faktisk er nået, siger hun.

Og trangen til det usunde vil nok altid være der, regner hun med.

Selvfølgelig kan sukkertrangen være overvældende, men Michelle Christoffersen formår at holde den for døren.
Selvfølgelig kan sukkertrangen være overvældende, men Michelle Christoffersen formår at holde den for døren. Foto: Camilla Rønde

Har man først været overvægtig, vil kroppen typisk forsøge at vende tilbage til sit oprindelige udgangspunkt. Det fortæller klinisk diætist Vibeke Mousten, der de sidste 11 år har hjulpet folk med at opnå og holde vægttab.

Hun forklarer, at det svære træk derfor ofte begynder, når man har opnået sit vægttab og nu skal holde vægten.

- Man er ganske enkelt nødt til at ændre sin dagligdag, så den nye livsstil bliver til indgroede vaner, fortæller hun.

Sund mad og bevægelse er nogle af Michelle Christoffersens nye indgroede vaner.
Sund mad og bevægelse er nogle af Michelle Christoffersens nye indgroede vaner. Foto: Camilla Rønde

Et studie fra Københavns Universitet viser også, at de, som laver deres egne systematiske regler for spisning og overholder dem uanset kroppens signaler om sult og mæthed, har den største chance for at vedligeholde deres vægttab.

Ved at spise struktureret – gerne flere mindre måltider i løbet af dagen - kan man kontrollere sit blodsukker og sikre, at man har en nogenlunde følelse af mæthed gennem hele dagen.

På den måde undgår man de anfald af akut sukkerbehov, der kan opstå.

- Jo mere træt og sulten man er, desto større risiko er der for, at man handler impulsivt og spiser en hotdog eller chokoladebar, siger Vibeke Mousten.

Og ifølge diætisten behøver vores mad bestemt ikke være fyldt med fedt og sukker, for at vi kan nyde den.

- Man kan sagtens lære at nyde en rugbrødsmad og så gemme de usunde ting til sjældne lejligheder. Så sætter man også mere pris på dem, siger hun.

Vægten skal holdes

square to 16x9
Vægten skal aldrig mere nå de 140 kilo. Det er Michelle Christoffersen helt overbevist om. Foto: Camilla Rønde

Michelle Christoffersen er da også indstillet på, at hun aldrig kommer til at spise, som hun gjorde tidligere. Dertil sidder frygten for at blive tyk igen alt for indgroet i hende.

Til gengæld har hun lært at vende frygten til en styrke. Også selv om hun godt ved, at hun ikke bliver tyk af én Marsbar eller to boller til en fødselsdag.

- Men jeg ved, hvor meget jeg skal træne for at forbrænde det. Så jeg spiser en halv bolle i stedet, siger Michelle Christoffersen, der til dagligt arbejder på et dagligvarelager.

Skulle en chokoladebar eller en slikpose glimte særligt fristende, kigger hun på den og siger til sig selv: ”Er det her værd at blive tyk af? Nej, så godt smager det heller ikke.”

- Og så lader jeg den ligge, siger hun tilfreds.

Afstemning

For at holde en balance mellem træning, kost og nydelse, har Michelle givet sig selv fri fra kostplanen hver lørdag. På den måde har hun noget at se frem til, hvilket gør det lettere at leve sundt de andre dage.

- Men det kan stadig være svært at holde fingrene fra et stykke pizza eller resterne i slikskålen søndag formiddag, siger Michelle Christoffersen.

På familiefronten har Michelle Christoffersens nye livsstil også medført store ændringer.

I køkkenet kan man nu ofte se hendes to drenge på ni og 12 år stå med gryder og pander, grøntsager og forklæder, når de under kyndig vejledning fra mor laver mad til hele familien.

- Heldigvis har drengene taget godt imod den sundere mad, og jo mere de selv er med til at lave den, jo sjovere er den også at spise for dem, fortæller Michelle Christoffersen.

Og så dyrker de meget motion sammen.

Der skal både være plads til løbeture alene og sammen med de to sønner.
Der skal både være plads til løbeture alene og sammen med de to sønner. Foto: Camilla Rønde

Særligt vilde er familien Christoffersen med de såkaldte OCR-løb: Dem, hvor man skal igennem forhindringer og masser af mudder for at komme i mål.

En både sjov og sund måde at være sammen på, der for Michelle Christoffersen var utænkelig for tre år og 70 kilo siden.

Men i dag er det ganske enkelt blevet hverdag, og både kosten og motionen støtter op om den nye livsstil, der har givet hende mere selvværd, selvtillid og ro. Og resultatet er alle anstrengelserne værd.

- Vi har ganske enkelt fået det bedre som familie, fordi jeg har fået det bedre med mig selv, siger Michelle Christoffersen, der også har fået en ekstra bonus ud af det hele.

Igennem de mange træningstimer var der opstået romantiske følelser mellem hende og træneren Jess Friis. Og for et års tid siden blev de kærester.

square to 16x9
Kærlighed og stort vægttab var resultatet af Michelle Christoffersens møde med træneren Jess Friis. Foto: Camilla Rønde

De bor ikke sammen, men mødes hver morgen til træning, og om aftenen spiser de gerne sammen og går en tur bagefter. Hånd i hånd.

- At være sammen med en, der forstår, hvad man kæmper med, er en kæmpe hjælp. Vi støtter hinanden i de svære perioder, og så har vi det bare godt sammen.

Michelle Christoffersens tre gode råd til at tabe sig og holde vægten

Søg opbakning

Det vigtige er, at man har opbakning hjemmefra.
 
Det betyder, at familien hepper på dig og deltager ved også at spise den sunde mad, der kommer på bordet, og gerne træner eller går ture med dig.
 
Husk: De gamle vaner kommer man bedst af med i fællesskab.

Tæl kalorierne

For at tabe sig er det afgørende at forstå, hvor mange kalorier man plejer at indtage, og hvor mange man skal have for at smide vægt.
 
Derfor kan det i begyndelsen være en øjenåbner, at man tæller kalorierne i den mad, man spiser.

Husk motion

Man får det godt i kroppen, når man har trænet, og det giver det mentale overskud, der skal til for at holde den rette kurs i de svære perioder.
 
De kalorier, man forbrænder via motion, kan også bruges på at forkæle sig selv med nogle af de ting, man normalt ikke ville spise.