Gråt joggingtøj er blevet mode: - Det er vigtigt at have sine essentials

16x9
Sigurd Hedin går i 1.g på Ørestad Gymnasium. Han har nogle t-shirts i mærket Fruit of the Loom. Foto: Jørnæs Productions

At joggingtøj er blevet så populært, skyldes særligt Kim Kardashian og Kanye West, siger modeekspert.

Klassiske lysegrå joggingbukser og grå sweatshirts uden tryk eller detaljer.

Det lyder måske ikke som noget særligt, men det er ikke desto mindre lige præcis, hvad flere og flere gerne vil have fingrene i.

Joggingbukser og trøje af mærket Fruit of the Loom.
Joggingbukser og trøje af mærket Fruit of the Loom. Foto: Fruit of the Loom

Det har de mærket i butikken Jørnæs Productions på Østerbrogade i København, hvor de har solgt Fruit of the Loom-joggingtøj siden 1987.

- Der har simpelthen været så lang kø, siger Ib Jørnæs, der ejer butikken.

Den øgede efterspørgsmål startede allerede i august sidste år, hvor omsætningen steg med 3000-4000 kroner om dagen.

Under coronakrisen er det antal tidoblet. Køberne er særligt teenagere og særligt piger.

- Jeg har støvsuget lagrene i Marokko, Holland, Sverige - alle de steder hvor der er lagre tilbage - for at få så meget som muligt, siger Ib Jørnæs, der fortæller, at butikken alligevel ofte har udsolgt.

Det er især gråmelerede joggingbukser og sweatshirts med rund hals, der er de mest eftertragtede varer.

Men også blå, grå og sort sælger godt, siger Ib Jørnæs.

Sigurd er 17 år og bor i København.
Sigurd er 17 år og bor i København. Foto: Privatfoto

En af dem, der går i Fruit of the Loom-tøj, er 17-årige Sigurd Hedin.

- Jeg har nogle t-shirts fra 'Fruit of the Loom', som jeg har fundet på loppemarkeder. Jeg ville se på det som et vintagemærke, siger han.

Han går i 1.g på Ørestad Gymnasium i København, og for ham er basistøjet et godt supplement til de mere farverige dele af hans garderobe.

- Det er vigtigt at have sine essentials, hvis du går op i sådan noget. Du kan ikke have farver og print på hele tiden. Hvis du har et par normale bukser, så kan du bruge dem sammen med noget print, siger han.

Instagram og TikTok

Der er særligt to forklaringer på, hvorfor det klassiske joggingtøj er in: Kim Kardashian og Kanye West.

På mange af sine billeder på Instagram er Kim Kardashian - der har 170 millioner følgere - iført basic tøj i afdæmpede farver.

- Kanye West er også mester i at klæde sig i joggingtøj. Han går i helt basic tøj og kombinerer for eksempel en grå t-shirt med grå bukser og en grå sweater i forskellige nuancer, fortæller Chris Pedersen, der er modejournalist og TV-vært.

- Det, som Kim Kardashian og hendes søskende gør, er, at de tager basic tøj på i afdæmpede og ens farver, og samtidig har de fuld makeup, lange negle og extensions i håret, siger Chris Pedersen.

Det er også den stil, som man særligt ser på sociale medier som Instagram og TikTok - og som blandt andet præger modebilledet lige nu, fortæller han.

Afstemning

Danske influencere

I Danmark er det influencere som Irina Babenko og Emilie Briting, der har været med til at gøre joggingtøj populært.

Det har butiksejer Ib Jørnæs også mærket.

Emilie Briting har flere gange lagt fotos på Instagram, hvor hun har tagget Ib Jørnæs’ butik, og det har sat gang i salget.

I køen foran butikken står 14-årige Frida, som også tror, at Fruit of the Loom-tøjet er blevet populært på grund af de sociale medier.

- Det er meget populært på Instagram og Tiktok at have sweatpants på. Det er sådan en oversize-stil, hvor man går i noget, der er lidt for stort til en. Det er overalt, siger Frida til Heartbeats. Hun har planer om at gå med sine joggingbukser hele tiden, når hun har købt dem. Både sommer og vinter.