Sponsoreret

Livsstilscoachens fem råd - sådan skaber vi mere energi og samvær i efteråret

Livsstilscoach Mette Randorff mener, at vi skal fylde efteråret med hygge og samvær. Hun deler sine gode råd her.  Pexels
MOU  logo
Betalt partnerskab med MOU

Vores overskud og energi afhænger blandt andet af nærvær og efterårshygge. Livsstilscoachen kommer her med fem råd til hvordan, vi får skabt begge.

Om partnerskabet

Denne artikel er en del af en artikelserie, der præsenteres i samarbejde med Mou.

Artikelserien sætter fokus på efterårsstemningen og giver gode tips til, hvordan man får det bedste ud af årstiden. 

Efteråret har for alvor gjort sin entre. En årstid, der sætter scenen for lange, smukke gåture i naturen, lune retter og kvalitetstid med familien, når dagstimerne aftager, og temperaturen falder.

Men netop de aftagende soltimer kan også spille ind på vores energi og overskud til efteråret. Det er en tilbagevendende efterårstendens, Mette Randorff oplever i sit arbejde som livsstilscoach.

- Overskuddet kan blive mindre. Det samme gør armbevægelserne og friheden i folks adfærd, forklarer Mette Randorff.

Det er helt afgørende for ens velvære at få sine vitaminer i løbet af dagen, og du kan nemt få vitamin D fra solen ved at komme udenfor.

Hun er ikke i tvivl om, at det skyldes mangel på solens D-vitamin, mens kroppen vil kalde på mere søvn, når dagene om efteråret bliver mørkere.

Heldigvis er der flere ting man kan gøre for at skrue op for både energi og overskud.

Lug lidt ud i fritidsaktiviteterne

En større prioritering af hyggen, samværet og pauserne i hverdagen vil give positive effekter for de fleste.

Møgvejr er Mouvejr

Er der noget bedre end en varm skål suppe, når efterårsvinden rusker i træerne og kulden begynder at bide?

Mærk varmen fra hele verden med verdenssupperne fra Mou. Prøv fx butternutsuppen med inspiration fra Australien, den thai-inspirerede Tom Yum eller den smagfulde Minestrone med et strejf af Italien.

Find din verdenssuppe til Mouvejret.

Især mener Mette Randorff, at vi kan skabe overskud til hygge og familietid, hvis vi generelt bliver bedre til at sikre hverdagens pauser og nærvær. Det er nemlig her, at vi kan få ladet op på det udsatte energidepot.

- Det gælder både hjemme og på arbejdspladsen. Begge steder er det vigtigt, at vi sørger for de små pauserum på samme måde, som vi prioriterer at spise eller gå på arbejde, fortæller hun.

Samme tankegang bør så vidt også gælde, når vi tager hjem fra arbejdet, mener Mette Randorff. Her kan der nemlig ligeså hurtigt gå ”arbejde” i den.

Vi skal i højere grad bruge tiden sammen i stedet for at bruge den på praktiske gøremål, mener Mette Randorff.

- Jeg tror, at mange genkender den med, at når de kommer hjem fra arbejde, så går de med det samme i gang med at ordne, fikse og kokkere, fortæller Mette Randorff.

Men ifølge livsstilscoachen ville vi med fordel kunne sænke barren lidt mod på den måde at skabe tid til ro og samvær. For skal vi skabe omsorg og kvalitetstid med vores nærmeste, så kræver det, at vi først og fremmest skaber roen hos os selv.

Spis lige brød til

Hvad serverer du til suppen?

Mou supper er kogt på gode råvarer, så det er nemt at servere varm og velsmagende suppe, selv når tiden er knap. Og den bliver endnu bedre med et godt stykke brød til eller toppet med lidt ekstra. 

opskriften på det gode suppebrød og andre lune tips til efterårssuppen.

Og det behøver faktisk ikke være så svært, fortæller Mette Randorff.

- Noget så simpelt som bare at lægge sig ind på gulvet med børnene, hvis man er helt baldret efter arbejde. Og især når vi taler børnefamilierne: Få luget ud i de der 117 fritidsaktiviteter.

- Så får I også skabt mere tid til hinanden, lyder et råd fra livsstilscoachen.

Her kommer Mette Randorff med flere gode råd til, hvordan vi nemt og konkret kan sørge for mere energi og tid sammen til efteråret.

Fem simple råd til mere energi, overskud og nærvær i hverdagen

  1. En halv time tidligere op

    Starter vi morgenen travlt, så trækker vi den travlhed med os resten af dagen. Men det kan vi på en ret simpel måde undgå, fortæller Mette Randorff.

    - Sæt vækkeuret en halv time tidligere, end du plejer. Og brug så denne her ekstra halve time på dig selv. Mediter, eller lav nogle udstræk, så du giver både krop og sind lov til at vågne.

  2. Vitaminrig morgenmad

    Morgenmaden er og bliver en vigtig komponent, hvis vi vil sikre overskud og energi i hverdagen. Og det behøver ikke være så krævende.

    - Et enkelt stykke frugt, lidt havregrød eller et stykke rugbrød med ost er fint. Vigtigst er det blot, at vi får lidt morgenmad, og at den er rig på vitaminer og mineraler, så vi starter dagen med energi.

  3. Nyde før vi skal yde

    Vi kan med fordel vende op og ned på det gamle ordsprog, mener livsstilscoachen. Ved at sænke barren lidt, lade støvsugeren stå og i stedet prioriterer nærværet, så kan vi skabe både mere kvalitetstid og energi i hverdagen.  

    - Det har altid heddet, at man må yde, før man kan nyde. Men skal vi få skabt nærvær og familiehyggetid, så tænker jeg, at vi er nødt til at vende det ordsprog på hovedet. 

  4. Ud i naturen

    Vi skal prøve at gøre op med tendensen til at fikse og ordne, så snart vi træder ind af døren om eftermiddagen. Der er ild i efterårsfarverne, og årstiden er meget muligt den smukkeste, vi har herhjemme. Det bør vi udnytte, mener livsstilscoachen.

    - Kom i stedet ud i naturen, ville være mit råd. Her er der ro, og det vigtige er, at vi får skabt ro i os selv. Det er nemlig den eneste måde, vi kan give roen videre til andre.

  5. Mindre tid i køkkenet

    Vi bruger sammenlagt flere år af vores liv på at handle ind. Planlægger vi ugens måltider, frigiver det mere tid til hinanden og os selv.

    Og så kan vi med fordel fokusere på rene råvarer og simple efterårsretter som ting i ovnen, der passer sig selv eller efterårets supper, fortæller Mette Randorrf.

    - Tænk lidt snedigt, når det gælder aftensmaden. En af fordelene ved efteråret er jo alt den mad, vi kan lave, som bare skal varmes. Det giver mindre tid i køkkenet og hjælper med overskud på kontoen.

Kilde: Livsstilscoach Mette Randorrf​