Livsstil

Sådan holder du dine nytårsforsæt

Et nyt år betyder ofte en række nytårsforsæt. Få her fire råd til, hvordan du overholder dem.

Januars kulde er kommet, og de nytårsforsæt, som man eventuelt har givet sig selv, skal nu føres ud i livet.

Men hvordan sørger man for at overholde sine forsæt og undgå at falde tilbage i gamle vaner?

TV 2 har talt med to eksperter, som her giver svaret. Anette Prehn er sociolog og forfatteren bag bogen 'Coach dig selv – få hjernen med på forandring', og Jacob Mosgaard er psykolog.

Fire råd til at holde dine nytårsforsæt

  1. Tag ikke munden for fuld

    Hører du til dem, der er klar til at lægge dit liv om ved indgangen af et nyt år?

    Drop det. Du bør i stedet sætte overskuelige mål for dig selv.

    - Hjernens vagthund, amygdala, ryger til vejrs, når et mål virker for stort og uoverskueligt. Det medfører, at den tænkende hjerne går i sort. "Jeg vil være millionær" eller: "Jeg vil møde kærligheden", ligger ikke direkte inden for din indflydelsescirkel, siger Anette Prehn.

    Derfor er det en god idé at sætte sig mål, som kan omsættes til handling. Måske ønsker du dig et sundere liv. I det tilfælde kan du sætte dig målet: Jeg vil dyrke motion to gange om ugen.

    - Dit nytårsforsæt må gerne indeholde noget essentielt, så det bliver noget, der er vigtigt for dig, men det skal kunne omsættes til handling, siger Jacob Mosgaard.

  2. Sæt positive mål

    Undlad at sætte mål, som er bygget op om dårlig samvittighed, for det føles forfærdeligt at overholde, lyder rådet.

    I stedet for at fokusere på, at du gerne vil tabe dig på lårene, så fokuser på, at du gerne vil være sundere.

    - Vend i stedet mønten om, og bliv skarp på, hvad du ønsker at fremme. Er det sundhed, indre ro eller tålmodighed, og hvordan ser det ud i praksis? Refleksionen over dette kan hjælpe dig til at blive skarp på, hvad dine værdier er, siger Anette Prehn.

  3. Drop selvkritik

    Hvis du pludselig opdager, at du er gået i lag med en Mars chokoladebar, selvom dit nytårsforsæt handler om at spise sundere, så fat mod.

    - Brug opdagelsen som en oplevelse, der minder dig om den rute, du hellere vil rejse ad. Hjælp dig selv med at svirpe tilbage med det man kalder selvbarmhjertighed og gerne også humor, siger Anette Prehn.

    - Hvis du giver næring til selvkritik med Mars-baren i hånden, så tager det endnu længere tid at komme tilbage på sporet, fordi du aktiverer det, som forskerne kalder så-kan-det-også-være-lige-meget-effekten, siger hun

  4. Del dine mål med andre

    Det kan også hjælpe at sige dine nytårsforsæt højt eller at dele dem med andre, som du har tillid til.

    - Nytårsforsætter er en slags løfter, vi giver til os selv, og at sige dem højt til andre, er en slags selvdisciplinering. Vi forpligter os til andre, siger Jacob Mosgaard.

    - Jo flere man indgår aftalen med, jo bedre. Find nogle venner eller familiemedlemmer og aftal, at I skal løbe nogle ture sammen i det nye år for at komme i bedre form, siger Jacob Mosgaard.