GO'

Instagram slettede billede af akne, fordi det var "stødende og provokerende indhold"

Hun ville hjælpe folk som hende selv, men nåede aldrig så langt.

Fredag lagde Stephanie Groth et billede på Instagram af sin kind. Uden make-up og uden filter, så man kunne se hendes bumser.

Men billedet blev slettet, fordi det ifølge Instagram var ”opsigtsvækkende, stødende og viser en usund livsstil”.

- Det var en kæmpe mavepuster for mig, siger Stephanie Groth i 'Go' aften Live'.

Hun har haft cystisk akne, siden hun var 11 år. Op gennem folkeskolen blev det værre og værre, og det har fyldt meget i hele hendes ungdom.

- I mange år ville jeg ikke lade nogle tage billeder af mig. Der findes ikke nogen billeder af mig, fra jeg er 14, til jeg er 17 år. Hvis der var nogle, der tog billeder af mig, så bad jeg dem om at slette dem igen, fortæller hun.

Derfor var det utrolig grænseoverskridende at lægge billedet af bumserne ud, siger hun:

- Men jeg var nået til et punkt, hvor jeg ikke havde lyst til, at det skulle fylde mere.

Screenshot af Instagram-opslag.

Ville hjælpe andre

Hun lagde billedet på Instagram og besluttede sig for at promovere det (betale for at det nåede ud til flere udover sine følgere, red.).

- Jeg tænkte, jeg gerne ville være dén, som 14-årige Stephanie ikke kunne finde på internettet, siger hun.

Hun skrev om sin egen historie og erfaringer med at lide af cystisk akne

- Det har ikke alene taget på min selvtillid, siden jeg kan huske, men har også været i perioder så smertefuldt, at jeg knap nok kunne tale eller smile, skriver hun i opslaget, som senere blev slettet.

Stephanie Groth har lidt af akne, siden hun var 11 år.

Facebook: Reglerne er stramme

TV 2 har været i kontakt med Facebook, der ejer Instagram, for at høre, hvorfor Stephanie Groths billede blev fjernet.

Screenshot.

De skriver i en mail, at reglerne for promoverede opslag er strammere, ”fordi folk ikke selv har bedt om at høre fra den pågældende”.

Stephanie Groth kan godt forstå Facebooks svar på nogle punkter.

- Men det skal også siges, at jeg havde promoveret mit opslag til en målgruppe, der hedder unge piger og drenge, der søger på hudpleje, forklarer hun.

Se interviewet med Stephanie Groth i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY