Livsstil

Kan det virkelig passe – er Crocs ved at blive moderne?

Det handler om at dyrke det grimme og sjove, siger eksperter.

Crocs har i mange år været en udskældt sko, der har rimet på camping, lavkultur og dårlig smag.

Men nu er den farverige gummitræsko måske på vej tilbage.

Det eksklusive modehus Balenciaga har taget dem til sig og lavet en Crocs-stilet. Samtidig er verdensstjerner som Justin Bieber, Post Malone, David Hasselhoff og Nicky Minaj blevet set med dem på, og tal fra Google Trends viser, at der er sket en stor stigning i antallet af søgninger på træskoen i Danmark de seneste måneder.

- Noget peger på, at Crocs er på vej ud til en bredere del af befolkning, siger Kim Grenaa, der er kreativ direktør i Dansk Magazine og har arbejdet med mode i over 20 år.

Crocs har nemlig ikke kun en prisklasse, der gør, at de fleste kan være med. De bløde gummisko passer også ind i den tendens, som kendetegner moden i øjeblikket: En æstetik præget af 90'erne, hvor man dyrker det grimme og sjove som campinghabitten og momjeans.

- Det er en mindre seriøs mode, som Crocs passer rigtig godt ind i, siger Kim Grenaa.

Hitter blandt Gen Z

Det er også en af forklaringerne på, at The Guardian varsler, at Crocs er "sommerens sko 2021".

Afstemning

Kunne du finde på at gå i Crocs?

Det er især den såkaldte Gen Z – unge født mellem 1997-2005 – der har taget gummitræskoene til sig.

De er for unge til at kunne huske, da de kom frem i 2002, og man tænkte, at de var "det mest latterlige og pinagtige fodtøj, verden har set". Det siger Frederik Lenz, der er kreativ direktør i bureauet Holidays og tidligere moderedaktør på Euroman.

- De unge har ikke det samme negative syn på skoene, og samtidig ligger det i unges natur, at de skal gøre oprør, siger han.

På listen over værste opfindelser

Crocs Inc, der laver de farverige plastiktræsko, blev stiftet i 2002.

Skoene var oprindeligt målrettet sejlere, fordi sålen både er skridsikker og ikke efterlader mærker. Men også uden for sejlsporten blev de bløde træsko bemærket – og hånet.

I 2006 havde facebooksiden 'I don’t care how comfortable Crocs are, you look like a dumbass' 1,2 millioner fans. Og I 2010 var Crocs nummer 22 på Time Magazines liste over de værste opfindelser.

Og måske er den hårde medfart dengang netop skyld i Crocs' succes nu.

Moden handler nemlig om at omfavne det "halvkiksede" og "halvgrimme".

- Det er noget med at vise, at man går lige så meget op i komfort som mode, siger Frederik Lenz.

Derfor kan man heller ikke sige, at det ikke kun er Crocs, der er in. Det er lige så meget gummisko fra Birkenstock eller Bottega Veneta.

- Der er også mange fashionbrands, der laver noget, der minder om, siger han.

Fælles for dem er, at de har et træskolook, er chunky og komfortable.