Vi drukner i rod

8 grunde til at du hele tiden køber nyt – og aldrig får smidt det gamle ud

Du bliver lokket til at købe mere – og samtidig klamrer din hjerne sig fast til de ting, som du allerede har.

Fire ud af ti danskere føler, at de har for meget rod derhjemme. Alligevel får vi alt for sjældent skilt os af med de ting, som hober sig op.

Det gælder formentlig også for dig.

I hvert fald gør det sig gældende for de medvirkende, som i øjeblikket forsøger at komme rodet til livs i tv-programmet ’Vi drukner i rod’.

Men hvorfor hober bunker af tøj og ting sig egentlig op i de danske hjem?

Det har vi bedt to eksperter om hjælp til at forstå.

Det er adfærdsekspert Jakob Rachmanski, der blandt andet hjælper virksomheder i detailhandlen, og Jane Ibsen Piper, der er minimalist og har skrevet bøger, der hjælper folk med at skære ned i mængden af ting.

I det efterfølgende kalder vi dem for en nemheds skyld for adfærdseksperten og minimalisten.

Her er de otte ting, som de mener er grunden til, at bunkerne vokser.

8 grunde til, at rodet vokser

  1. Du bliver, hvad du køber

    Virksomhederne ved, at du ikke bare skal have løst dine behov for næring og søvn. Du skal have meget mere for at føle dig lykkelig.

    Og det behov rammer de på alle tænkelige måder ved at bygge historier og branding op omkring produkterne.

    Du skal ikke bare købe et produkt. Du skal føle, du bliver den person, som du gerne vil være, når du køber et særligt produkt.

    Apple spiller eksempelvis på, at du bliver innovativ, når du køber deres produkter. Mens sportsbrands får dig til at føle dig ung og veltrænet, forklarer adfærdseksperten.

    Derfor bliver du ved med at købe og få flere ting i hjemmet.

  2. Du bliver lokket

    Udover prisen, så lokkes du også, når der kun er få enheder af et produkt. For så føles det mere værdifuldt.

    Vi bruger oplysningen som en slags ekstra information, når vi skal vurdere, hvad produktet er værd for os.

    Det får dig til at købe, forklarer adfærdseksperten. For ellers er muligheden måske forpasset. Og det kan vi ikke lide.

    Men det kan være nyttigt for dig at huske på, at produktet jo ikke på magisk vis har ændret sig, fordi der er færre enheder. Hvis du ikke havde brug for produktet, da der var flere, har du nok heller brug for det, når produktet er ved at være udsolgt.

    Derudover må produktet gerne virke unikt. Alene tanken om, at du er en af de få udvalgte, vil appellere til dig.

    Endelig går sælgerne efter de usikre og uerfarne, forklarer minimalisten.

    Eksempelvis bliver kommende forældre ofte overbevist om, at de bliver nødt til at købe store dele af babybutikken, hvis både de og deres barn skal have en chance for at klare den.

  3. Du tror, du kan købe dig fra problemerne

    De fleste af os er opdraget til, at problemer kan løses. Og oftest vil du kunne købe dig til det, lyder det fra minimalisten.

    Det er også en af forklaringerne på, at tingene hober sig op.

    Hvis du keder dig, så kan du shoppe. Så har du noget at lave.

    Hvis du er ked af det, så kan du købe noget tøj. Så bliver du glad og får energi igen.

    Hvis du har det dårligt i parforholdet, så kan du selvfølgelig også købe en løsning for det. Det hedder at tage på en ferie sammen eller købe et sommerhus.

    I stedet for at købe hele tiden burde du nogle gange bare acceptere at livet ”sucks” en gang imellem, mener hun.

  4. Dine nye ting får alle de andre ting til at virke gamle

    Hver gang du får nye, smarte ting, så ser alle dine øvrige ting mindre lækre ud til sammenligning.

    Så hvis du ofte køber nyt, vil alle dine øvrige ting hurtigt se lidt sølle ud. Dermed får det en selvforstærkende effekt, som fylder dit hjem, forklarer minimalisten.

    Og selv hvis du ikke køber nye ting, så kommer dine ting med tiden til at virke gamle - lige meget hvor godt du end holder dem.

    Du vænner dig simpelthen til det nye, så det ikke længere tilfredsstiller de mål, du købte det på baggrund af, fortæller adfærdseksperten og peger på må som nydelse, spænding, status og den slags.

  5. Dine ting er også dine drømme og din identitet

    Når du oplever, at der bare kommer flere ting derhjemme, og det begynder at rode, uden at noget forsvinder, så er der også en naturlig forklaring på det.

    For hvor det med nye ting handler om at købe ind på en ny drøm om et bedre liv, så handler det mere om frygt, når du ikke smider ud.

    Det er derfor, du beholder kjoler, blazerjakker, sko eller noget helt fjerde, selv om du ikke har brugt dem i fem-ti-femten år. For tænk nu hvis du lige pludselig får brug for det, fortæller minimalisten.

    Tingene repræsenterer typisk en drøm eller måske endda din identitet. Og når du smider dem ud, så giver du også endegyldigt slip på det.

    Eksempelvis en triatloncykel, som du aldrig fik brugt, fordi du fik en knæskade.

    Ved at give slip på den, erkender du, at du aldrig kommer til at dyrke triatlon. Og det er hårdt, forklarer adfærdseksperten. Især hvis du ikke har noget andet, som du kan sætte i stedet for.

  6. Du vil ikke indrømme dine fejlkøb

    Der er også en økonomisk grund til, at du ikke bare smider noget ud. For selv om du ikke har brugt en ting i tre år – så føler du ofte, at den stadig er det samme værd, som da du købte den, forklarer minimalisten.

    Men pengene er jo brugt, og så du kan lige så godt få det sendt ud i verden igen, hvis du ikke bruger det.

    Samtidig handler det også om selvindsigt, forklarer adfærdseksperten.

    Du skal nemlig indrømme over for dig selv, at det måske var en forkert investering. Og det føles virkelig ærgerligt.

    Derfor indrømmer vi det ikke. Så er det bedre at have skjorten hængende, selvom den er et nummer for lille.

  7. Du har ingen tradition for at smide ting ud

    Ofte har vi masser af traditioner forbundet med at anskaffe os ting, forklarer minimalisten.

    De store udsalg og din fødselsdag er gode eksempler på det – og de seneste år også onlineshopping. Tingene kommer flydende ind i dit hjem – nærmest af sig selv.

    Derimod har vi ingen traditioner for, hvordan vi kommer af med ting igen.

    Derfor foreslår minimalisten, at du selv sætter en dato i kalenderen hvert halve år og finder de ting, der skal videre.

    Tøj, som ungerne ikke kan passe mere. Ting, der skal erstattes og sendes videre. Så får du en tradition for, at trafikken ikke kun går ind i dit hjem.

  8. Din hjerne er doven

    Endelig handler det også om dovenskab. Altså ikke nødvendigvis hos dig. Men hos din hjerne. Hjernen elsker nemlig, at ting er, som de altid har været.

    Sådan noget med at ændre vaner koster hjernen meget energi, forklarer minimalisten.

    Derfor er det svært at få ryddet op i kælderen, begynde at lægge ting på plads og holde flowet, fordi det er en ny vane, som du skal have sat i gang.

    Generelt kan vi godt lide at gå på automatpilot. Der hvor vi sådan for alvor ikke rigtigt tænker. Fordi det er besværligt at tænke og prioritere, forklarer adfærdseksperten.