Forbrug

For første gang: H&M bruger model med tørklæde i ny kampagne

Se reklamen fra H&M øverst i artiklen.

For første gang har tøjgiganten H&M valgt at bruge en muslimsk model i en kampagne. Modellen bærer en hijab, som er et tørklæde, hvor ansigtet stadig er synligt, mens håret er dækket.

Modellen er den 23-årige Mariah Idrissini, der bor i London. Men hun har pakistanske og marokkanske rødder og har båret hijab siden, hun var 17 år.

Mariah Idrissini blev spottet på gaden af en model-spejder fra H&M, hvor efter hun blev tilbudt at være med i en reklame. Med hendes forældres tilladelse sagde hun ja. Dog med et løfte fra H&M om, at ingen mænd ville komme i berørelse med hende på fotoskydningen, og at hun ville få stillet et privat omklædningsrum til rådighed. Generelt har H&M vist meget hensyn i forhold til modellens religion.

- H&M spurgte, hvor meget af min nakke jeg kunne vise. For at være ærlig, har de været meget respektfulde, siger Mariah Idrissini til Daily Mail.

Den muslimske forbrugergruppe vinder frem

Det er første gang, den 23-årige model optræder som model. På daglig basis driver hun nemlig en skønhedssalon i London. Men nu er hun altså aktuel i kampagnen 'Close the loop'.

Det ser dog ud til, at H&M ikke er de eneste, der har fået øjnene op for de muslimske kvinder. Mærker som DKNY, Tommy Hilfiger og Mango har lanceret såkalde ramadan-kollektioner de seneste år, men det er altså første gang en af de store detailkæder satser på den muslimske forbrugergruppe, som udgør 1,6 milliarder.

- Det må være fordi, hijab-moden har boomet de seneste år, og nu ser vi det altså endelig hos et af de store mainstream-mærker, siger Mariah Idrissini til Fusion.

Udover at være med i H&M-reklamen, viser den 23-årige kvinde også på din Instagram-profil, hvordan tørklæde og mode kan forenes.