Derfor er mænd og kvinder så forskellige på shoppeturen

16x9

Det er instinkterne tilbage fra urtiden, der kommer til udtryk, når vi shopper.

Mænd gik på jagt i urtiden. De skulle nedlægge et bytte, som de skulle hjem og vise frem til kvinden. Så var missionen fuldført.

- Det er fuldstændig det samme, når de køber tøj. Så er de målrettede efter det, de på forhånd har planlagt, de skal have med hjem. De går for eksempel i Kaufmann, fordi de skal have en blå skjorte, og så køber de den der, forklarer Liselotte Thygesen fra firmaet stylechange.dk.

Når det er kvinderne, der skal have nyt tøj, foregår det også efter principperne fra urtiden. 

I urtiden samlede kvinderne bær, og det foregik ved, at de gik ud og undersøgte og ledte efter de bedste af slagsen.

- Når de shopper, afsøger de også markedet, før de beslutter sig for noget. En lørdag formiddag går de ned og kigger i alle butikkerne og undersøger udvalget, og så plukker de det, de gerne vil have, siger Liselotte Thygesen.

Hun har skrevet bogen 'Styling og mersalg', der henvender sig til butikspersonale, der vil blive bedre til at aflæse og rådgive kunderne. Og i rådgivningen spiller kønnene altså en stor rolle. 

Nedenfor kan du se, hvilke forskelle, der er på mænd og kvinder, når de shopper.

Mænds indkøbsmønster

  • Besluttet omkring hvad og hvor, der skal købes.
  • Bryder sig ikke om at ose, men går målrettet efter byttet. Derfor bør ekspedienter være faktuelle omkring produktet, de sælger.
  • Vil gerne have, kvinden synes, de ser godt ud.
  • Er faktuelle - hvis ekspedienten siger, blå er moderne, så køber de noget blåt.
  • Er effektive - de finder hurtigt tøjet, betaler og går ud af butikken med det samme. Hvis ekspedienterne derfor gerne vil sælge mere til kunden, handler det om at sælge en samlet løsning i form af et sæt. Det skal præsenteres på én gang, da det skal gå tjept.
  • Er loyale mod butikken og kommer igen, hvis de har haft en god oplevelse.

Kvinders indkøbsmønster

  • Undersøger udvalget i mange forskellige butikker.
  • Sammenligner priser. Det, der kan få dem til at afvige fra at bedømme på prisen, kan være, hvis produktet har en speciel historie. 
  • Er følelsesstyrede og sætter derfor pris på, at ekspedienterne taler til lige netop dem og forstår deres krop - både deres gode og dårlige sider på en ærlig og nænsom måde.
  • Videreformidler gode oplevelser til veninderne.
  • Køber ikke altid med det samme, men tænker over det og kommer måske tilbage.