Sådan har du aldrig set Spiegelhauer: Jeg er nervøs og spændt

Se snigpremiere på 'Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste' på TV 2 PLAY

Vi kender ham bedst som den vedholdende og stædige vagthund, der igennem 11 år har afsløret svindlere i dokumentarprogrammet ’Operation X’.

Nu springer journalisten Morten Spiegelhauer ud som vært på et helt nyt forbrugermagasin, 'Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste', der har premiere på TV 2 mandag aften.

- Jeg er glad for at få lov til at prøve noget andet og vise nogle flere facetter. Samtidig er jeg nervøs og spændt på, om seerne kan lide mig i denne helt nye værtsrolle. Hvis de forventer, det bliver af lige så afslørende karakter som ’Operation X’, bliver de skuffede, for det her er et helt andet slags program, siger Morten Spiegelhauer til TV 2.

I det nye forbrugermagasin indtager Morten Spiegelhauer en klassisk værtsrolle, hvor han guider seerne igennem programmerne, der har til formål at klæde forbrugerne bedre på til at kunne træffe nogle ordentlige valg.

TV 2 har spurgt ind til hovedpersonens egne oplevelser som forbruger. Se svarene herunder.

Hvordan er du som forbruger - foretager du impulskøb, eller laver du detaljeret research?
- Jeg foretager generelt meget research, inden jeg træffer mine valg. Men jeg har en kæmpe svaghed for gadgets og outdoor-udstyr, så der kommer jeg indimellem til at lade mig friste og foretage impulskøb. I de tilfælde ligger min kritiske sans på et meget lille sted.

Hvilke forbrugerfælder er du selv hoppet i?
- Jeg har flere gange været ude for, at jeg naivt har stolet blindt på en sælger og købt et lidt dyrere produkt af den overbevisning, at det så også var af bedre kvalitet. Men efter at jeg er begyndt at lave det her program, er jeg blevet chokeret over, hvor opmærksom man skal være på, om produktet reelt lever op til sin standard. Selvfølgelig hænger pris og kvalitet ofte sammen, men der er også bare rigtig mange tilfælde, hvor firmaer og sælgere snyder og manipulerer forbrugerne.

Påvirker det at være kendt dine oplevelser i butikker?
- Jeg har oplevet at få særdeles god service i de situationer, hvor jeg har klaget over et defekt produkt. Så har de typisk meget travlt med at gøre mig til en glad forbruger igen.

Du kan se første afsnit af 'Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste', hvor det er energimærker og mobiltelefoner, der kommer under lup, mandag 19. oktober klokken 20.50 på TV 2 og TV 2 PLAY.

Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste

  • I en ny programserie på TV 2 har tv-vært Morten Spiegelhauer allieret sig med Forbrugerrådet Tænk for at afsløre de fælder, du som forbruger risikerer at falde i
  • Gennem otte programmer tester Morten Spiegelhauer sammen med Forbrugerrådet Tænks medarbejdere alt fra vaniljeis over bleer til vaskemaskiner på nogle af de bedste laboratorier i verden. Der bliver stillet skarpt på kvalitet, kemi og pris
  • ’Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste’ bliver sendt mandag klokken 21.50  på TV 2 og TV 2 PLAY