Forbrug

Postordrefirma gør det igen: Pludseligt steg regningen til 2.100 kroner

Se 'Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste' på TV 2 Play nu

Morten Spiegelhauer sætter sammen med Forbrugerrådet Tænk mandag aften fokus på de abonnementsfælder, som der de seneste par år har lokket mange danske forbrugere i problemer.

Et af de firmaer, der flere gange er kommet i Forbrugerrådet Tænks og Forbrugerombudsmandens søgelys, er det norske postordrefirma Biosoft Pharma.

Se programmet i mandag aften klokken 20.50.

Allerede i 2011 kom virksomheden i kikkerten hos Forbrugerombudsmanden, der i 2012 sendte klagerne videre til de norske myndigheder. Ifølge Forbrugerrådet Tænk er den dog stadig gal. 

Efter fire års offentligt kritik modtager Forbrugerombudsmanden stadig klager over Biosoft Pharma fra danskere, der føler sig snydt, lyder det.

- Jeg føler mig snydt og bedraget

En af de danskere, der føler sig snydt af Biosoft Pharma, er Pia Brandtberg.

Hun bestilte en gratis vareprøve på en creme på internettet. Det eneste, hun skulle betale, var 37 kroner for forsendelsen. Troede hun. Gemt i teksten stod, at Pia Brandtberg med bestillingen købte et abonnement på Biosoft Pharmas produkt til 1.050 kroner om måneden.

- Det er først, da de her abonnements-breve begynder at komme, at det går op for mig i al sin gru, at jeg åbenbart er røget i en abonnementsfælde - formentlig ligesom mange andre mennesker, siger hun.

Kendetegnende for de såkaldte abonnementfælder er, at man uvidende kommer til at melde sig til et dyrt abonnement, der er svært at komme ud af igen. Det gjorde sig også gældende for Pia Brandtberg. Det tog to måneder og kostede hende 2.100 kroner at slippe af med abonnementet igen, fortæller hun. 

- Jeg føler mig hele vejen igennem snydt og bedraget, lyder det fra Pia Brandtberg.

Forbrugerombudsmanden modtager for mange klager

Pia Brandtberg er ikke alene. Hos Forbrugerombudsmanden kender man alt for godt til fænomenet.

- Når det gælder abonnementfælder, så modtager vi for mange klager. Det har vi gjort i et stykke tid, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til TV 2.

- Mit håb er, at når vi statuerer med straffesager - at det her ikke er et lovligt forretningskoncept - at så falder antallet af klager, og de forskellige virksomheder retter sig, siger hun.

Det har man endnu ikke set. Derfor overvejer Forbrugerombudsmanden nu at tage skrappere midler i brug. Ifølge Christina Toftegaard Nielsen overvejer man nu, om virksomhederne også skal anmeldes for at overtræde straffelovens bestemmelser om bedrageri.

Biosoft Pharma: Det er leverandørernes skyld

Kristian Holm, der talsmand for Biosoft Pharma bekræfter over for TV 2, at der har været vanskeligheder med virksomhedens prøveprodukter. 

Han anerkender, at det er hans ansvar, når kunderne modtager regninger på varer, de ikke har bestilt. Men han peger også på, at det er virksomhedens leverandører, der i en årrække ikke har levet op til de aftaler, der er indgået. 

- I juli 2015 opsagde jeg derfor aftalen med de fire leverandører, der var tilbage. Jeg mærker stadig eftervirkningerne af den useriøse markedsføring. Mange siger, de ikke har bestilt, andre at deres barn har bestilt, skriver han i en e-mail til TV 2. 

Forbrugere, der ikke mener at have bestilt firmaets produkter, kan imidlertid henvende sig til firmaet eller sende prøvepakken retur – så vil de få deres abonnement og firmaets tilgodehavende slettet, forsikrer han.

I Pia Brandtbergs tilfælde er det ikke Biosoft Pharma, der har faktureret hende de 2.100 kroner, lyder det fra Kristian Holm.

Faktisk findes Pia Brandtbergs ikke i virksomhedens system, lyder det fra Kristian Holm.

- Vi har ikke cremer i vores sortiment, og vi har ikke abonnementer over 200 kroner  i måneden. I tillæg fakturerer vi aldrig med 37 kroner, skriver han til TV 2. 

Her kan du se, hvad du kan gøre for at slippe ud af en abonnementsfælde:

Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste

  • I en ny programserie på TV 2 har tv-vært Morten Spiegelhauer allieret sig med Forbrugerrådet Tænk for at afsløre de fælder, du som forbruger risikerer at falde i
  • Gennem otte programmer tester Morten Spiegelhauer sammen med Forbrugerrådet Tænks medarbejdere alt fra vaniljeis over bleer til vaskemaskiner på nogle af de bedste laboratorier i verden. Der bliver stillet skarpt på kvalitet, kemi og pris
  • ’Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste’ bliver sendt mandag klokken 21.50  på TV 2 og TV 2 PLAY