Postordrefirma g√łr det igen: Pludseligt steg regningen til 2.100 kroner

Se 'Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste' på TV 2 Play nu

Morten Spiegelhauer sætter sammen med Forbrugerrådet Tænk mandag aften fokus på de abonnementsfælder, som der de seneste par år har lokket mange danske forbrugere i problemer.

Et af de firmaer, der flere gange er kommet i Forbrugerr√•det T√¶nks og Forbrugerombudsmandens s√łgelys, er det norske postordrefirma Biosoft Pharma.

Se programmet i mandag aften klokken 20.50.

Allerede i 2011 kom virksomheden i kikkerten hos Forbrugerombudsmanden, der i 2012 sendte klagerne videre til de norske myndigheder. If√łlge Forbrugerr√•det T√¶nk er den dog stadig gal. 

Efter fire √•rs offentligt kritik modtager Forbrugerombudsmanden stadig klager over Biosoft Pharma fra danskere, der f√łler sig snydt, lyder det.

- Jeg f√łler mig snydt og bedraget

En af de danskere, der f√łler sig snydt af Biosoft Pharma, er Pia Brandtberg.

Hun bestilte en gratis varepr√łve p√• en creme p√• internettet. Det eneste, hun skulle betale, var 37 kroner for forsendelsen. Troede hun. Gemt i teksten stod, at Pia Brandtberg med bestillingen k√łbte et abonnement p√• Biosoft Pharmas produkt til 1.050 kroner om m√•neden.

- Det er f√łrst, da de her abonnements-breve begynder at komme, at det g√•r op for mig i al sin gru, at jeg √•benbart er r√łget i en abonnementsf√¶lde - formentlig ligesom mange andre mennesker, siger hun.

Kendetegnende for de s√•kaldte abonnementf√¶lder er, at man uvidende kommer til at melde sig til et dyrt abonnement, der er sv√¶rt at komme ud af igen. Det gjorde sig ogs√• g√¶ldende for Pia Brandtberg. Det tog to m√•neder og kostede hende 2.100 kroner at slippe af med abonnementet igen, fort√¶ller hun. 

- Jeg f√łler mig hele vejen igennem snydt og bedraget, lyder det fra Pia Brandtberg.

Forbrugerombudsmanden modtager for mange klager

Pia Brandtberg er ikke alene. Hos Forbrugerombudsmanden kender man alt for godt til f√¶nomenet.

- N√•r det g√¶lder abonnementf√¶lder, s√• modtager vi for mange klager. Det har vi gjort i et stykke tid, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til TV 2.

- Mit håb er, at når vi statuerer med straffesager - at det her ikke er et lovligt forretningskoncept - at så falder antallet af klager, og de forskellige virksomheder retter sig, siger hun.

Det har man endnu ikke set. Derfor overvejer Forbrugerombudsmanden nu at tage skrappere midler i brug. If√łlge Christina Toftegaard Nielsen overvejer man nu, om virksomhederne ogs√• skal anmeldes for at overtr√¶de straffelovens bestemmelser om bedrageri.

Biosoft Pharma: Det er leverand√łrernes skyld

Kristian Holm, der talsmand for Biosoft Pharma bekr√¶fter over for TV 2, at der har v√¶ret vanskeligheder med virksomhedens pr√łveprodukter. 

Han anerkender, at det er hans ansvar, n√•r kunderne modtager regninger p√• varer, de ikke har bestilt. Men han peger ogs√• p√•, at det er virksomhedens leverand√łrer, der i en √•rr√¶kke ikke har levet op til de aftaler, der er indg√•et. 

- I juli 2015 opsagde jeg derfor aftalen med de fire leverand√łrer, der var tilbage. Jeg m√¶rker stadig eftervirkningerne af den useri√łse markedsf√łring. Mange siger, de ikke har bestilt, andre at deres barn har bestilt, skriver han i en e-mail til TV 2. 

Forbrugere, der ikke mener at have bestilt firmaets produkter, kan imidlertid henvende sig til firmaet eller sende pr√łvepakken retur ‚Äď s√• vil de f√• deres abonnement og firmaets tilgodehavende slettet, forsikrer han.

I Pia Brandtbergs tilfælde er det ikke Biosoft Pharma, der har faktureret hende de 2.100 kroner, lyder det fra Kristian Holm.

Faktisk findes Pia Brandtbergs ikke i virksomhedens system, lyder det fra Kristian Holm.

- Vi har ikke cremer i vores sortiment, og vi har ikke abonnementer over 200 kroner  i m√•neden. I till√¶g fakturerer vi aldrig med 37 kroner, skriver han til TV 2. 

Her kan du se, hvad du kan g√łre for at slippe ud af en abonnementsf√¶lde:

Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste

  • I en ny programserie p√• TV 2 har tv-v√¶rt Morten Spiegelhauer allieret sig med Forbrugerr√•det T√¶nk for at afsl√łre de f√¶lder, du som forbruger risikerer at falde i
  • Gennem otte programmer tester Morten Spiegelhauer sammen med Forbrugerr√•det T√¶nks medarbejdere alt fra vaniljeis over bleer til vaskemaskiner p√• nogle af de bedste laboratorier i verden. Der bliver stillet skarpt p√• kvalitet, kemi og pris
  • ‚ÄôSpiegelhauer i forbrugernes tjeneste‚Äô bliver sendt mandag klokken 21.50  p√• TV 2 og TV 2 PLAY