Forbrug

Luksusmærke lancerer kollektion til muslimer

Muslimske kvinder vinder mere indpas i modeverdenen. Denne gang er det Dolce & Gabbana, der har designet en tørklæde-kollektion.

Muslimer er en kæmpestor - og indtil for nylig - overset forbrugergruppe på 1,6 milliarder mennesker. Men det ser ud til, at både de billige og dyre mærker nu har fået øjnene op for gruppens potentiale.

I september var det H&M, der tog hul på bylden, da de brugte en model med tørklæde i en af deres kampagner. Og nu har et tøjmærke i den dyrere ende også gjort sig forhåbninger om at vinde indpas hos den muslimske forbrugergruppe, der i 2013 brugte 266 milliarder dollar på tøj og sko på verdensplan

Dolce & Gabbana har netop lanceret en kollektion bestående af hijaber og abayaer, som er forskellige udgaver af den hovedbeklædning, muslimske kvinder bærer. Og det ser ud til at være et smart træk fra det italienske modehus, for en ny analyse fra Thomson Reuters spår, at muslimske kvinder vil hæve deres forbrug til det dobbelte i 2019 sammenlignet med 2013. Det mønster har nemlig også gjort sig gældende hos de asiatiske forbrugergrupper, som den muslimske sammenlignes med.

Delte meninger om designeren

Den nye kollektion er lavet i neutrale farver som sort og sandfarvet, men med farvestrålende detaljer, der fanger ånden fra det lukseriøse italienske modehus. 

Kollektionen blev afsløret via Instagram, hvor designer og grundlægger Stefano Gabbana lagde et billede op fra kollektionen.

Siden er det væltet ind med kommentarer. Flere muslimer roser brandet og skriver, at luksusmærkerne nu endelig tager dem seriøst, mens en lille skare mener, at deres tørklæde ikke er et modesymbol.

Endelig er der dem, der kommenterer, at Dolce & Gabbana er blevet en pengemaskine. Endda en smart en af slagsen, der har spottet den nye forbrugergruppe, der de næste år vil spenderere et voksende milliardbeløb på mode.

Se alle Instagram-kommentarerne i Instagram-opslaget nedenfor.