Dansk reklame til skilsmisse-familier vækker opsigt i udlandet

Den danske filminstruktør Daniel Kragh-Jacobsen har lavet en serie af reklamefilm for bil-giganten Ford, som vækket opsigt i udlandet.

En serie af reklamefilm fra bilgiganten Ford specielt målrettet til danske bilkøbere, vækker nu opsigt i udlandet, hvor blandt den store britiske avis Daily Mail viser en af dem på sin hjemmeside.

Ifølge marketingsmediet adweek.com handler reklamerne om et meget sjældent tema i reklamefilm - skilsmisser.

Det er den danske filminstruktør Daniel Kragh-Jacobsen, der står bag de tre reklamefilm for Ford.

- Vi begyndte at tænke over, hvor meget bilen er tilstedeværende under en skilsmisse. Den er både et redskab og et opholdssted. Fords demografi er den danske middelklasse, som har den højeste skilsmisserate i hele verden. Så vi pitchede filmen unde overskriften "Ford. Støtte til familer mod alle odds", siger Daniel Kragh-Jacobsen til adweek.com.

Manuskriptet til familien har han skrevet sammen med Ingeborg Topsøe - han kalder det "meget modigt" af Ford at støtte reklamefilmene. Parret var selv urolig for, om emnet var for dystert til reklame.

- Som du kan se, har filmen tre afsnit, og hver eneste afsnit har en lille historie, som er centreret omkring bilen. For mig var det perfekt, dystert eller ikke dystert. Det handler om rigtige mennesker, og ja, historien er centreret omkring et prdoukt, men produktet er bare et redskab eller et opholdssted, ligesom i en almindelig fiktionsfilm, siger Daniel Krag-Jacobsen.

I VIDEOEN OVER ARTIKLEN KAN DU SE 1. AFSNIT AF REKLAMEN, OG HERUNDER KAN DU SE 2. OG 3. AFSNIT