Forbrug

Tusinder har stemt: Her gider ingen handle

En afstemning på tv2.dk viser, at de færreste foretrækker at handle i Aldi.

Den tyske discount-gigant Aldi er knap så gigantisk i Danmark, hvor kæden scorer en sidsteplads som danskernes foretrukne supermarked.

Det er ikke sjovt at være Aldi for tiden. 

Discountkæden, med rødder i Tyskland, har i flere år været en underskudsforretning i Danmark, og ligger helt i bunden på den seneste liste over dagligvarerbutikkers indtjening, skriver Berlingske Business.

Som et nyt slag i indkøbsposen, så indtager discountkæden også nummer sjok i en undersøgelse, som TV 2 har udført og over 36.000 danskere har svaret. 

Næsten ingen vil i Aldi

Her svarer kun to procent, svarende til 903 danskere, at de foretrækker at handle i Aldi.

Om Aldi

  • Tysklands største discountkæde
  • Aldi åbnede sin første butik i 1913 i byen Essen-Schonnebeck i Tyskland.
  • Navnet er en sammentrækning af grundlæggeren 'Albrecht' og 'Diskont', som betyder discount.
  • Aldi har over 28.000 ansatte.

- Det kan jeg ikke svare på, siger Aldis danske vicedirektør Thomas Bang, da TV 2 fremlægger afstemningen for ham. 

- Vi har et stigende antal kunder i vores butikker, hvor vi stadig satser på vores strategi om at tilbyde danskerne høj kvalitet til lave priser. Det er det, vi kan. Det er det, vi er gode til.

Thomas Bang understreger, at selvom supermarkedskæden lider store tab og langtfra er danskernes foretrukne supermarked, så har Aldi ingen planer om at trække sig ud af det danske marked.

Højdespringeren

Anderledes ser ud for Rema 1000, som har rødder i Norge. De indtager en klar førsteplads med 32 procent af stemmerne, svarende til 11.517 danskere.

Om Rema 1000

  • Åbnede første butik i Trondheim i Norge i 1948.
  • Har i dag mere end 275 butikker i Danmark.
  • Har 10,000 ansatte i Danmark.
  • Rema 1000 har planer om at have 400 butikker i Danmark inden for en årrække.

Det er selvfølgelig en nyhed, der glæder Henrik Burkal, administrerende direktør for Rema 1000 i Danmark.

- Vi er da glade og ydmyge over, at danskerne har stemt hos ind på førstepladsen, siger han. 

Henrik Burkal tror, at det er de selvstændige købmænd i hver Rema 1000-butik, som giver et større nærvær med kunderne. Han fremhæver også deres kampagner mod madspild og fokus på økologi, som et vindende punkt. 

- Nogle medier kalder os "discountens Irma" og det kan vi egentlig godt lide, siger han.

Bundlinjen viser millionoverskud i flere Rema 1000-butikker. Den bedst tjenende Rema-købmand havde sidste år et plus på knap 4 mio. kr.