400.000 er blevet snydt: Pas på, når du køber julegaven på nettet
Skal du til at købe julegaver, skal du holde øjnene åbne - især hvis du køber dem på nettet. Mere end 300 mio. kroner sendes i lommerne på kriminelle.
Koncertbilletter, elektronisk udstyr, helseprodukter, bøger, tøj og sko.
Der er et overflod af gode tilbud på internettet - men mange af dem ér for gode til at være sande.
Alene i 2016 købte ni procent - svarende til flere end 400.000 danskere - falske varer, som aldrig dukkede op - fordi de ikke eksisterede.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
Samtidig har virksomheden E-mærket i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd opsporet og anmeldt over 3000 netbutikker for snyd.
Spørger man Kim Schlyter, der er cyberekspert i Deloitte, er der flere gode forklaringer på, at så mange falder i fælden.
- Det handler jo ikke kun om, at danskerne er dumdristige - det her handler også om, at bagmændene er blevet dygtigere og mere ihærdige, siger han til TV 2.
Efterhånden er det normalt, at man falder over en falsk hjemmeside, når man handler på nettet - og selvom man kun køber varer fra virksomheder, man stoler på, risikerer man alligevel at blive snydt.
- Bagmændene går ofte langt, for at deres svindelnumre skal se ægte ud. Derfor ligner hjemmesiderne også rigtige internetbutikker. I nogle tilfælde låner de kriminelle også kendte virksomhedsnavne. Derfor er der mange forbrugere, der aldrig opdager, at de er gået forkert, lyder det fra Kim Schlyter.
Derfor kan antallet af danskere, der er blevet snydt, reelt være endnu højere, vurderer eksperten.
3.000 butikker er anmeldt
Hos e-mærket, der er en certificeringsordning inden for e-handel, kunnen man allerede i 2016 bekræfte, at antallet af fupbutikker var steget markant.
Virksomheden havde modtaget en ny henvendelse fra en forbruger, der har opdaget en fupside - eller som selv er blevet snydt - hver dag, fortalte Toke Mølgaard, der er kommunikationschef hos e-mærket dengang.
- I dag er det organiserede kriminelle, der står bag mange af de falske netbutikker, og de laver ikke bare én shop. De laver mange shops – kun med henblik på at svindle og bedrage danske forbrugere, sagde Toke Mølgaard.
- Vi anslår, at der er mellem 15.000 og 20.000 netbutikker i Danmark, som man kan kalde 'danske webshops' – hjemmesider, der markedsfører sig til danskerne. Et forsigtigt skøn er, at der står it-kriminelle bagmænd bag 1.000 - 1.500 af disse, siger han til TV 2.
Nu er det tal altså steget til over 3.000. Og tallene taler deres helt eget tydelige sprog.
Til sammenligning anmeldte e-mærket kun 24 danske webbutikker i hele 2015.
Her bliver danskerne snydt
Undersøgelsen fra Deloitte viser, at de fleste bliver snydt for beløb på mellem 100 og 1.000 kroner, og det anslås, at der hvert år sendes minimum 300 millioner kroner i lommerne på kriminelle.
Oftest er det helseprodukter og elektronisk udstyr, som danskerne brænder fingrene på.
Der er dog ingen grænser for, hvad der udbydes på fupsiderne - og svindlerne bruger mange metoder for at narre penge og informationer fra forbrugerne, lyder det fra Deloittes ekspert, Kim Schlyter.
Derfor dækker undersøgelsen over mange andre kanaler end bare internettet. Mange it-kriminelle sender eksempelvis også e-mails direkte til deres ofre med gode tilbud, der er designet til at lokke folk i fælden, forklarer han over for TV 2.
- Overalt findes der både organiserede grupper af hackere samt enkeltpersoner, som har fundet vej til en ulovlig, men lukrativ forretningsmodel. I år ser vi for eksempel meget stor hackeraktivitet i Asien og Afrika. Hackerne rammer blandt andet deres ofre ved hjælp af phishing, falske hjemmesider og telefonsvindel, lyder det fra Kim Schlyter.
Bliver man franarret sine betalingsinformationer, e-mail-adresse, personnummer eller andet, risikerer man ikke kun, at man selv bliver snydt.
Informationerne bliver købt og solgt på det sorte marked og kan i sidste ende også blive brugt til at snyde andre med.
- I dag kan man for ganske få dollars købe tusindvis af e-mail-adresser på det sorte marked. Den slags kan alle hackere få fat i. Går man skridtet videre, kan man også let købe passwords og andre personlige oplysninger, som de kan bruge til at gøre deres svindelnumre mere troværdige, lyder det fra Kim Schlyter.
Sådan undgår du at blive snydt
Selvom der er mange måder, man kan blive snydt på, er rådet dog ret enkelt.
- Man bør derfor være ekstremt kritisk over for mærkelige, udenlandske hjemmesider. Det samme gælder alle typer af tilbud, der enten er lokkende, ulogiske eller tilfældige, lyder anbefalingen fra Kim Schlyter.
Og hvis man ender med at blive snydt alligevel, skal man skynde sig at kontakte den, der har udstedt det betalingskort, der bliver udnyttet.
Typisk vil banken kunne hjælpe med at gøre indsigelse mod købet, hvis man ikke modtager den vare, man har betalt for, slutter Deloittes ekspert.