72-årig pensionist har vundet 70 rejser, to køkkener og en bil

Danmarks måske ukronede slogandronning har selv svært ved at holde styr på alle de præmier, hun har vundet gennem årene.

Det er ikke sikkert, at navnet ”Kirsten Helstrup” ringer en klokke, men muligvis har du hørt et af hendes utallige slogans.

Den 72-årige pensionist fra Juelsminde i Jylland har nemlig i over 30 år fundet på fængende linjer til private og virksomheder - slogans, der har vundet hende store præmier og priser.

Kirsten Helstrup er sandsynligvis det nærmeste, Danmark får på en slogandronning. I 1988 blev hun optaget i Guinness Rekordbog, og hun bliver ved, fordi hun ikke kan lade være.

- Det er sådan noget, der kommer til mig impulsivt. Når man leger med ord, går man ind i en helt anden verden. Hvis der er en masse bekymringer rundt omkring én, så forsvinder de, når man sætter sig ind i sådan en slogankonkurrence, fortæller hun i 'Go’ morgen Danmark'.

I dag har Kirsten Helstrup, som oprindeligt er uddannet på et apotek, vundet over 800 præmier - heriblandt 70 ferierejser, pengepræmier og sågar to køkkener og en bil med sine slogans.

Den første præmie var 200 kroner

Eventyret begyndte i Kolding for snart 32 år siden. 

Kirsten Helstrup deltog i en konkurrence om at finde på det bedste slogan for Sadolin Farveland i Kolding, og hun vandt 200 kroner med linjerne: ”Sadolin Farveland. Dækker alt”, som blev butikkens nye slogan, fortæller hun.

Siden har hun været bidt af genren, og hun har over årene "forædlet" sine evner og sin teknik, lyder det.

"Celebration Sherry - ta' en festlig fyr om halsen" var et af de første gange Kirsten Helstrup vandt en stor præmie med et slogan. Præmien var en vinrejse, hvor hun boede på et slot.
"Celebration Sherry - ta' en festlig fyr om halsen" var et af de første gange Kirsten Helstrup vandt en stor præmie med et slogan. Præmien var en vinrejse, hvor hun boede på et slot. Foto: Privatfoto

Hjemme i privaten har Kirsten Helstrup seks store ringbind stående. De er fyldt med gevinstbreve og udklip fra aviser og ugeblade - som et minde om alle de præmier, hun har vundet gennem årene.

Kan De ikke li' høje hæle, kan De få et par flade!

Et slogan, Kirsten Helstrup skrev for en skobutik

”Tro kan flytte bjerge. Vi flytter resten”, har hun skrevet for et flyttefirma, ”Kan De ikke li' høje hæle, kan De få et par flade”, har hun skrevet for en skobutik, ”Vi bager kager om dagen og boller om natten”, fandt hun på til en bager, og ”De sidder og prutter, vi kommer og sutter”, blev det nye slogan for et slamsugerfirma.

Eksemplerne på slogans, som Kirsten Helstrup står bag, er alenlang.

"HK - handling skaber forvandling" og "Peugeot 306: En himmelsk bil til en jordnær pris" er også slogans, hun står bag. Sidstnævnte vandt hende en bil, mens HK-sloganet udløste en pengepræmie på 5.000 kroner.

I 1980'erne og 1990'erne var to gode årtier for Kirsten Helstrup. Dengang udskrev mange virksomheder "slogankonkurrencer", og hun jagtede dem. Dengang kunne man skovle præmier ind, fortæller Kirsten Helstrup.
I 1980'erne og 1990'erne var to gode årtier for Kirsten Helstrup. Dengang udskrev mange virksomheder "slogankonkurrencer", og hun jagtede dem. Dengang kunne man skovle præmier ind, fortæller Kirsten Helstrup. Foto: Privatfoto

Hun har en opskrift, hun følger

Koden til de gode slogans knækkede Kirsten Helstrup for mange år siden efter en lang periode, hvor hun ikke vandt noget.

Når Kirsten Helstrup skal skrive et slogan, gør hun to ting. Hun undersøger nøje virksomhedens profil, og så kigger hun i en af sine notesbøger, fortæller hun i 'Go' morgen Danmark'.

For den 72-årige pensionist har stadig for vane at notere alle de idéer, hun får, ned i en lille bog. Og hun har den med sig overalt.

- Hvis jeg ser noget, der har en dobbeltbetydning, skriver jeg det ned med blyant. Jeg har to gamle bøger, jeg engang vandt. I dem står der tusinder af slogans og ord, som jeg så kan slå op, så jeg altid kan finde dobbeltbetydninger og slogans, jeg allerede har lavet, fortæller hun.

Dernæst sætter Kirsten Helstrup sig ned og sætter ordene sammen på små stykker papir, hun har liggende på sit skrivebord - indtil hun når frem til den helt rigtige sammensætning.

I årevis har Kirsten Helstrup noteret sine bedste idéer ned i en lille bog, som hun tager med sig overalt. Skal hun lave et slogan, dykker hun ned i bogen, som fungerer som et opslagsværk.
I årevis har Kirsten Helstrup noteret sine bedste idéer ned i en lille bog, som hun tager med sig overalt. Skal hun lave et slogan, dykker hun ned i bogen, som fungerer som et opslagsværk. Foto: TV 2

Kirsten Helstrup nærmest lever og ånder for sin profession, og hun har også en holdning til, hvad et godt slogan er.

Et godt slogan går rent ind, er i tråd med virksomhedens image, har en dobbeltbetydning, og så får det folk til at trække på smilebåndet, lyder det fra Kirsten Helstrup.

"Katte ville vælge Whiskas" og ”JBS - ikke bare til mænd. Også til bare kvinder” er eksempler på ordspil, som Kirsten Helstrup ville ønske, hun selv havde fundet på, fordi de netop lever op til hendes krav til et godt slogan.

Men der er også slogans, hun ikke bryder sig om.

Siden 1985 Kirsten Helstrups mange slogans vundet hende 70 ferierejser, pengepræmier og sågar to køkkener og en bil, men der er nogle ord, som hun aldrig vil bruge til et slogan, fortæller hun. Video: Thomas Jørgen Seerup

Hun kan ikke lide ord som "fedt" og "fuck"

Kirsten Helstrup har en forkærlighed for sproget, der bruges i tv-serien 'Matador', og der er flere nye ord i det danske sprog, hun ikke er glad for.

Ord såsom ”fedt” og "fuck" afstumper det danske sprog, mener hun.

- Jeg synes simpelthen, det er forfærdeligt så mange gange, der bliver sagt "fedt". Og jeg kunne aldrig finde på at sige: "Alle har ret til et fedt køkken", som det slogan hedder. Det forbinder jeg med at blive fed, lyder det fra Kirsten Helstrup.

- Jeg ved ikke, hvorfor det er kommet ind i det danske sprog sammen med "fuck" og sådan noget. Det har nok noget med min alder at gøre, men hvis jeg sidder og ser en fjernsynsudsendelse, så kan min mand og jeg tælle, at det bliver sagt 30 gange i løbet af en udsendelse, tilføjer hun.