Butikkerne æder sig selv i konkurrencen om kunderne

16x9
Stadigt vildere udsalgspriser og tilbudskoncepter går hårdt ud over butikkerne selv. Foto: SIMON DAWSON / Scanpix Denmark

Især små forretninger lider under gruppepres om tilbudspriser til Black Friday. Men også de store kæder er presset fra udlandet, lyder det.

Black Friday er for mange kendetegnet af slagtilbud. Men de gode udsalgspriser til forbrugerne risikerer at give andre gevaldige knubs.

For selv om omsætningen for mange forretninger skyder stejlt i vejret denne fredag, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at butikkerne også tjener penge på varerne.

Fakta om black friday

  • Black friday stammer fra USA og falder fredagen efter Thanksgiving, som er fjerde fredag i november.
  • I dag er indkøbsdagen udbredt til lande over hele verden – herunder Danmark.
  • Nogle mener, den hedder black friday, fordi der er sort af mennesker i butikkerne, mens andre mener, at navnet er opstået, fordi black friday er butikkernes sidste mulighed for at få vendt de røde tal i årsregnskabet til sorte.

Særligt de små forretninger har det tungt, siger direktør Jesper Birkeholm fra Dansk Detail, der repræsenterer cirka 2000 danske butikker.

- Som mindre butik har man ikke de samme muligheder for at klemme leverandøren og få nogle bedre indkøbspriser, og så kommer man faktisk selv til at betale størstedelen af den rabat. Og det er en ganske dyr fornøjelse, siger han.

Afmatter julehandlen

Den amerikanske tilbudstradition er dog heller ikke nødvendigvis god for de større butikker og kæder.

Black Friday kritiseres af flere erhvervsorganisationer for at afmatte både julehandlen og salget op til slagtilbuddene og dermed kannibalisere på den indtægt, som samtlige butikker ellers ville have uden de voldsomme enkeltdagsrabatter.

Afstemning

Det bakkes op af tal fra Dansk Erhverv, der viser, at syv ud af ti af dagens Black Friday-shoppere går til slagtilbuddene med hensigt om tidligt at sikre sig billige julegaver.

Kampen om kagen

Alligevel føler mange butikker sig tvunget til at følge trop for trods alt at kunne få en del af kagen – om end den samlede kage bliver mindre end ellers.

- Konkurrencen er benhård. Det er en strategisk satsning, hvor det handler om at få kundernes opmærksomhed og komme på forkant med konkurrenterne, siger Tine Marie Andersen, politisk konsulent hos Dansk Erhverv.

I kampen om at få et forspring er nogle forhandlere sågar begyndt at udvide udsalgsperioden for hurtigst muligt at få fat i kunderne. Ligesom nogle butikker forsøger at indføre andre tilbudstendenser, såsom den kinesiske Singles Day.

Global konkurrence

En af de butikker er Elgiganten, som også var en af de oprindelige fanebærere i forsøget på at få Black Friday til Danmark.

Her erkender direktør Peter Stedal, at kæden resten af året er nødt til at ”være ekstra dygtige” til at tjene penge for at dække tilbudsomkostningerne. Men også at tilbuddene er en nødvendighed i kampen med udenlandske konkurrenter.

- Hvis man kigger lidt på globaliseringen, er der jo andre markeder. Det er hele verden, vi ser på. Der er jo ikke kun de lokale, siger han og fremhæver internetportalerne Amazon og Alibaba.

- Vi nødt til at følge med den tid og de tendenser, der er i markedet. Hvis ikke vi er der, er vi helt sikre på, at så er der andre, der er der.