Der kommer 40.000 pakker om dagen fra Kina: - Jeg har aldrig set noget lignende
Antallet af pakker til Danmark fra Kina er eksploderet. Postnord har udvidet med en kæmpe lagerhal udelukkende til pakker fra Kina.
Danskerne er vilde med at handle billige kinesiske varer på nettet. Så vilde, at den store kinesiske handelsplatform Wish.com er blevet den femte mest populære hjemmeside, når danskerne køber ind på nettet. En hjemmeside, der reklamerer med ure til syv kroner, jeans til 35 kroner og mange andre tilbud inden for alle andre varegrupper.
Det betyder samtidig, at der hver dag lander i gennemsnit 40.000 pakker fra Kina i Københavns Lufthavn og over 10 millioner om året. Forsendelser, som Postnord skal levere til danskerne.
- For fem år siden fik vi stort set ingenting fra Kina. Det er en eksplosion, vi taler om, og jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Morten Rosengreen, der er ansvarlig for international post hos Postnord i Danmark.
På grund af den stærkt tiltagende mængde af kinesiske post har Postnord udvidet deres postcenter i Københavns Lufthavn med en stor, ekstra lagerhal, der kun bliver brugt til de mange pakker fra Kina.
Spørger man professor ved Copenhagen Business School og lektor i kinesisk handel og udvikling, Verner Worm, kan Postnord dog godt begynde at se sig om efter endnu mere plads til de kinesiske forsendelser.
- Postnord kan godt begynde at spejde efter den næste lagerhal. Det bliver vel til en anden, tredje og fjerde hal hen ad vejen, for den her handel vil stige temmelig meget. Selvom antallet af pakker er eksploderet, så er det stadig meget nyt for danskerne at handle i Kina. Det kan blive meget større, siger han og peger på, at 40.000 daglige pakker i gennemsnit ikke er særlig meget i forhold til, hvor meget 5 millioner danskere handler ind hver dag.
De mange kinesiske pakker er samtidig en dyr opgave for Postnord, fordi internationale postaftaler forpligter det danske postvæsen til at levere en kinesisk forsendelse til de danske adresser for bare 6,50 kroner. Til sammenligning koster det 21,50 kroner at sende et maxibrev mellem to danske adresser.
- Det er klart, at det er urimeligt, at en forsendelse fra Kina til Danmark koster langt mindre, end det gør at sende den fra København til Aabenraa. Vi taber et anseeligt millionbeløb på de her Kina-forsendelser hvert år, siger Morten Rosengreen.
Beløbet, Postnord modtager for at bringe en kinesisk forsendelse ud i Danmark, stiger frem mod 2021 til 9,75 kroner, hvilket stadig er langt under, hvad det koster for en tilsvarende ydelse internt i Danmark.
Når Postnord ifølge lektor i kinesisk handel og udvikling, Verner Worm, godt kan begynde at forberede sig på endnu flere pakker, skyldes det også, at kinesiske virksomheder er ekstremt dygtige til handel på nettet, mener han.
- Kina er verdens førende inden for onlinehandel, og de er meget mere udviklede på det område, end vi er i Danmark. Når de så kan tilbyde de samme slags varer billigere, er det klart, at vi køber dem fra Kina, siger Verner Worm, der fortæller, at det store kinesiske marked for onlinehandel er udviklet af nødvendighed.
- Den simple forklaring er, at det ofte er et helvede at købe ind i Kina. Du har en milliard mennesker omkring dig. Det er meget lettere, at du sidder i lejligheden og køber ind, og efter nogle timer banker det på døren, og så får du leveret din pakke. Hvis du accepterer pakken, så betaler du, og ellers tager han pakken med igen.
Han peger på, at kineserne har mange produkter, private danskere vil være interesserede i.
- Især sundhedsprodukter. Kineserne går helt vanvittigt op i sundhed, siger Verner Worm.
Organisation: Ulige og unfair konkurrence
Hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) peger man på, at konkurrencen ikke er lige og fair i forhold til de danske netbutikker. Den manglende konkurrence skyldes ifølge FDIH især, at kinesiske virksomheder kan sende varer til danskerne, der har en værdi på under 80 kroner, uden at der bliver betalt moms og told af det.
- Vi vil gerne have lige konkurrence for de danske virksomheder. Men hvis du som virksomhed importerer varer fra Kina og sælger dem i Danmark, skal den danske virksomhed betale told. Når virksomheden sælger den igen i butikken til forbrugerne, bliver varen pålagt moms, siger direktør i FDIH, Niels Ralund.
FDIH: Gebyrgrænse skal ned til 0 kroner
Som det er i dag skal forbrugeren betale et gebyr på 160 kroner til Postnord, når indholdet af pakken koster over 80 kroner. Hvis den grænse blev sat ned til 0 kroner, ville danskernes direkte onlinehandel aftage betragteligt, vurderer Niels Ralund.
- Hvis vi stopper det her i Danmark, vil kineserne begynde at sende varerne omkring et billigt europæisk land og videre derfra til Danmark. Forhåbentlig vil der så i det andet europæiske land blive afregnet en form for told og moms. Det vil hjælpe på den måde, at varerne bliver dyrere for den danske modtager, siger han og uddyber:
- Derefter skal varen skibes videre fra det pågældende EU-land til Danmark, og det vil ske til europæiske fragtpriser, der er lidt mere i overensstemmelse med de danske i forhold til de meget lave kinesiske fragtpriser, siger han.
Løsningen er ifølge Niels Ralund fælles EU-regler på området.
- Handel er globalt i dag, og de regler vi har, tager ikke højde for det. Hvis ikke vi får fælles regler, vil kineserne bare sende varerne til et billigt transitland i EU og videre derfra.