Føtex markerede fødselsdag tre gange på et år
Der er ikke ulovligt at fejre fødselsdage flere gange årligt, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Du har nok allerede bemærket det: Flere gange årligt pynter supermarkeder op med flag, udsender fødselsdagstilbudsaviser og fejrer, at de fylder år.
Og måske føler du dig snydt over de mange fødselsdage, men det er faktisk helt lovligt.
- Det afgørende er sådan set ikke, om du kalder det fødselsdagstilbud, påsketilbud eller knaldtilbud. Det afgørende er, at de bagvedliggende regler for tilbudsvarer bliver overholdt, siger Carsten Strøjer, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
Tre gange 60-års
I denne uge fejrer Kvickly og SuperBrugsen fødselsdag, men ingen af de to kæder har fødselsdag. Det skriver BT.
Kvickly er "født" 9. november 1961, og SuperBrugsen er "født" 2. januar 1991.
Sidste år markerede Føtex, at kæden blev 60 år hele tre gange: I januar, maj og september, med september som den helt store fejring. I virkeligheden ligger fødselsdagen i november.
Og der er formentlig en særlig grund til, at supermarkedskæderne ofte markerer deres fødselsdage.
- Der kommer flere kunder i butikken, når vi har fødselsdag, og de køber mere, end de plejer. Så det har markant betydning for vores omsætning, siger Jens Juul Nielsen, der er informationschef i Coop.
Han forklarer også, at der ikke er tradition for at fejre fødselsdag på dén dag, der har noget med selve grundlæggelsen at gøre. Derfor ser man også, at fødselsdage kan vare i flere uger i supermarkedsverdenen.
Snyder I ikke kunderne, når I fejrer fødselsdage flere gange årligt?
- Det tror jeg, at kunderne selv kan vurdere, om de synes, men kigger vi på salgstallene, kan vi se, at kunderne kan lide det. Samtidig er det sådan, man har gjort det i dagligvarehandlen i rigtig mange år, siger Jens Juul Nielsen.
Holder øje med konkurrenter
I Coop følger man med i, hvornår konkurrenterne fejrer fødselsdage. Faktisk følger man så meget med, at Coop indretter sine egne fødselsdagsfejringer efter konkurrenterne.
- Det ville ikke kunne betale sig, hvis alle kæder holdt fødselsdag på samme tid, siger Jens Juul Nielsen.
Han fortæller desuden, at han ikke vil afvise, at der bliver inviteret til fødselsdagsfest igen til november, når Kvickly rent faktisk fylder 60 år.
Undgå vildledning
Hos Salling Group, der ejer Netto, Bilka og Føtex, holder man fast i, at man kun fejrer fødselsdag én gang, selvom man markerer det flere gange i løbet af året.
– Nettos er således altid her i foråret, mens føtex og Bilkas er placeret i sensommer- og tidlig efterår. Sådan har det været i mange år, siger Kasper Reggelsen, der er pr-medarbejder i Salling Group.
Og så længe Føtex, SuperBrugsen, Kvickly og de andre supermarkeder overholder lovgivningen, så er det ikke et problem med massive fødselsdagsfejringer.
- En butik kan sætte husholdningsvarer som kødpålæg og toiletpapir på tilbud, hvis varerne i fire uger har haft en normalpris. Andre varer som opvaskemaskiner og beklædning må ikke have været på tilbud i seks uger inden et tilbud, siger Carsten Strøjer.
- Som udgangspunkt må en butik kun fejre fødselsdag én gang om året, men kæder, som lad os sige består af 20 forretninger, kan principielt kan have fødselsdag 20 gange om året, siger han.
Carsten Strøjer advarer dog butikkerne imod at fejre fødselsdag hele tiden, da det kan karakteriseres som vildledning. Hvis det er sådan, at du bare kalder det fødselsdagstilbud, fordi det giver en bedre omsætning, så er det således ikke lovligt.
Føtex' tre fødselsdagstilbudsaviser fra 2020