Test: Er du afhængig af din smartphone?

16x9

Smartphonen er blevet så vigtig en del af vores liv, at mange danskere oplever en decideret afhængighed _ tjek hvor afhængig du er

En trang til konstant at være på og en følelse af rastløshed og desperation, så snart du ikke er, er nogle af de typiske tegn på, at du er blevet afhængig af din smartphone.

- Det fortæller stresscoach, forfatter og ejer af stressportalen Balancepartner Tine Tangdal til Tv2.dk. Og hun uddyber:

"Mange af os kan føle os helt nøgne uden vores smartphone inden for rækkevidde."

Med smartphonens indtog i vores liv er de fleste af os blevet vant til at være online 24-7. Via Facebook, mail og sms giver smartphonen os muligheden for døgnet rundt at følge med i vores venners færden og samtidig opdatere vores egen aktuelle status - og den mulighed er der rigtig mange af os, der har grebet.

Smartphonen skal med på toilettet
Udbredelsen af smartphones er nærmest eksploderet i løbet af de sidste halvandet år, og i dag har knap 2,5 millioner, eller hver anden, af os en af de moderne telefoner, der kan så meget andet end bare at ringe. Det skriver Jyllands-Posten i dag med en henvisning til en undersøgelse foretaget af it-analysefirmaet Balleby & Grumsen.

Smartphonen gør på mange måder vores liv lettere, fordi adgangen til vores netværk med den ved hånden pludselig er blevet så let tilgængeligt. Men der er en bagside af medaljen, nemlig den stress, der følger i kølvandet på vores konstante tilgængelighed.

"Mange unge mennesker kan dårligt gå på toilettet uden deres telefon, og det skaber stress. Hvis man først har det sådan, så er det relevant at tale om et misbrug," siger Tine Tangdal til Tv2.dk.

3 tegn på afhængighed
Og hvordan ved du så, om du er ude på et skråplan og er blevet lidt for afhængig af din smartphone? Tine Tangdal fremhæver tre typiske tegn på afhængighed, som du skal være opmærksom på:

1. Du føler, at din smartphone er en del af dig, og du har svært ved at undvære den ved din side. Du har den med dig så godt som altid - den er med dig på toilettet, den er ved din side i sofaen, den er med dig til sociale sammenkomster, og du har den ved siden af dig i sengen.

2. Du føler en angst for ikke at være opdateret - enten i forhold til dig selv eller i forhold til dine venner. Angsten kan udmønte sig ved en følelse af rastløshed, desperation eller panik.

3. Du oplever deciderede stresssymptomer som hjertebanken, tics og koldsved, hvis du er væk fra din smartphone i alt for lang tid.

Hvis du kan nikke genkendende til et eller flere af de tre punkter, kan du tilslutte dig klubben af danskere, der i større eller mindre grad er afhængig af den uundværlige smartphone.

3 råd til at få styr på afhængigheden
Nu er det ikke sådan, at du skal gå i panik og straks smide din smartphone ud af vinduet, hvis du har kunnet vinge et eller flere af de tre punkter af.

"Det, det handler om, er, at du tager styringen over din smartphone. Det er faktisk en ting, det er altså ikke et levende væsen," slår Tine Tangdal fast.

Hun giver dig her tre nemme råd til at tage styringen over den lille fascinerende tidsrøver:

1. Øv dig i at undvære din smartphone. Lad den f.eks. ligge hjemme, mens du handler, går på café eller noget helt tredje. Og hvis du er helt afhængig, så start med at gå på toilettet uden din faste følgesvend.

2. Slå den automatiske opdatering af mail fra, så du selv kan vælge, hvornår du vil hente mails.

3. Sluk din telefon - eller sæt den i det mindste på lydløs. Lav regler for dig selv om, hvornår du må bruge din telefon, og hvornår du skal lade den ligge. Der er mange timer i løbet af en dag, hvor det giver god mening at være online, men der er også mange timer, hvor du godt kan trække stikket ud. Du kan enten slukke telefonen helt eller nøjes med at sætte den på lydløs.