Sådan genskaber du hverdagens rytme

16x9

Sommerferien lakker mod enden, hvilket betyder, at mange af os nu igen skal tidligt ud af fjerene de fleste af ugens dage.

Sommerferien lakker mod enden, hvilket betyder, at mange af os nu igen skal tidligt ud af fjerene de fleste af ugens dage. Det kan dog være en anelse svært at genfinde hverdagens rytme efter i flere uger at have vendt lidt op og ned på det hele ved at gå senere i seng og stå senere op – og den første uge tilbage på job eller i skole kan således synes uendelig hård og lang.

Det skyldes blandt andet, at du forstyrrer den døgnrytme, som kroppen har vænnet sig til gennem ferien, idet du nu skal tidligt op men ikke kommer i seng i god nok tid til at få de 7-8 timers søvn, du har brug for, lyder det fra søvnkonsulent Mikael Rasmussen fra Center for Stress og Trivsel, som forklarer, at uregelmæssighed i døgnrytmen påvirker kroppen negativt.

- Ideelt set må der maksimalt være en times variation i sengetid og stå-op-tid i din døgnrytme henover ugen, hvis du og din krop skal fungere optimalt.  Uregelmæssighed i døgnrytmen og jo mere du flytter rundt på den, des større stress udsætter du din krop for, siger Mikael Rasmussen til tv2.dk og tilføjer, at det derfor er vigtigt stille og roligt at vænne kroppen til en ny døgnrytme.

- Det er ikke sådan lige at ændre sin døgnrytme fra den ene dag til den anden. Det tager faktisk op til tre dage at skubbe den 15-30 minutter. Derfor er det vigtigt at afsætte mindst et par dage til at genskabe hverdagens rytme, inden ferien er slut, lyder det fra Mikael Rasmussen, som giver følgende gode råd til, hvordan du kommer ind i hverdagens rutiner igen – til dit eget og måske også dine omgivelsers bedste:

1. Omstilling tager tid
- Begynd at gå 15-30 minutter tidligere i seng 2-4 dage, før ferien slutter og arbejdet kalder. På den måde omstiller du stille og roligt din døgnrytme og vænner dig til den, som er bedst i hverdagen, når du helst skal sove mellem 7-8 timer for at fungere optimalt

2. Reguler lys og mørke
- Døgnrytmen styres af lys og mørke, så sørg for at få så meget lys som muligt om morgenen/formiddagen, når du er stået op. Til gengæld skal du undgå for meget lys om aftenen inden sengetid.

Få flere gode råd om søvn via de tre link her på siden.