5 ting du skal gøre - inden du går hjem fra job

16x9
Husk disse fem råd, inden du går hjem. Foto: Polfoto

For at højne arbejdsglæden kan disse fem råd være til god nytte på arbejdspladsen

En lang arbejdsdag er ved at være overstået, og du skal snart hjemover.

Men inden at du så småt stempler ud og forlader arbejdspladsen, så bør du lige tjekke om, du har gjort disse fem ting.

De kan nemlig være med til at øge din arbejdsglæde, så det bliver lidt sjovere og lettere at møde ind næste dag, fortæller en af Danmarks førende eksperter i arbejdsglæde, chief happiness officer fra Arbejdsglæde Nu - Arlette Bentzen.

Fokuser på positive oplevelser
Du kan have haft en god arbejdsdag med en masse gode oplevelser, men har du haft blot en enkel dårlig oplevelse, så er det ofte den, du tager med hjem.

- Derfor skal du skrive tre positive oplevelser fra dagen ned, for det træner hjernen til at huske de gode ting frem for de dårlige.

- Skriver du ned i to uger, så er du målbar gladere, de efterfølgende tre måneder.

I starten er det måske den gode ret i kantinen, du husker som dagens højdepunkt, men senere kan det bliver mere arbejdsrelateret, da de med lidt øvelse bliver nemmere at få øje på.

Få overblik over næste dags opgaver
Inden du går hjem kan det være en fordel at få overblik over næste dags arbejdsopgaver, på den måde kan næste dag gøres mere overskuelig.

- Det kommer selvfølgelig an på jobbet, men tænk over hvad du kan forberede dagen før, eller hvilke opgaver du har næste dag.

- Hvis du rydder op i bunkerne, så risikerer du ikke de værste overraskelser næste morgen.

Lav en liste over ting du glæder dig til
Der vil altid være arbejdsopgaver, som man ikke ser frem til i løbet af ugen. Derfor kan man med fordel skrive en arbejdsopgave ned, som man glæder sig til.

- Skriv én ting ned som du glæder dig til i morgen. Så går du gladere hjem og har lyst til at komme tilbage, siger Arlette Bentzen.

Gør kollegaer glade
Inden du går hjem kan det være, at der er en god kollega, der måske lige har brug for et skulderklap eller en hjælpende hånd.

- Tænk over om du har gjort noget positivt for din kollega, for ellers er det sidste chance. Det skal være noget, der giver gode point som at hente en kop kaffe.

- Det betyder meget, at der er folk der tænker på én, og det er så lidt, der skal til. Det betyder rigtig meget for kollegaen, og man kender det jo egentlig godt fra sig selv.

Sig pænt farvel
Ligeså vigtigt det er at starte dagen positivt, hvor man får sagt ordentligt godmorgen, ja ligeså vigtigt er det at sige ordentligt farvel.

- Det er gammel god skik at sige godmorgen og farvel, men det er ikke altid, at vi er så gode til det på jobbet som i privaten.

- Så du skal huske at sige ordentlig farvel til dine kollegaer. Hvis du skal have gode relationer til dem, så skal de også føle det. Så det er rigtig vigtigt at sige ordentligt farvel, siger Arlette Bentzen.

Find inspiration til hvordan du siger ordentligt farvel ved hjælp af denne ”niveau 5 godmorgen”, som du ifølge Arlette Bentzen bør starte arbejdsdagen med.