Derfor taber du dig ikke

16x9
Ernæringsekspert Marie Steenberger fortæller dig, hvorfor kiloene bliver siddende, selvom du hopper på den ene kur efter den anden Foto: Colourbox

Kender du det?

Kender du det? De ekstra kilo vil bare ikke forsvinde – lige meget, om du hopper på banankuren, hvidkålskuren, detoxkuren eller en af de moderne fastekure. Og hvorfor vil de nu ikke det? Det kan der ifølge ernæringsekspert Marie Steenberger være rigtig mange årsager til.

Marie Steenberger er forfatter til kostbøgerne ”Spis efter din kvindetype” og ”Spis dig let” og har desuden mange års erfaring med at rådgive folk til et varigt vægttab. Ernæringseksperten fortæller til tv2.dk, at det ofte går galt, fordi man enten farer for hurtigt frem eller glemmer at definere de bagvedliggende mål for det ønskede vægttab. Læs med her, hvor hun giver sine bedste råd videre til tv2.dks læsere og bliv klogere på, hvorfor de ekstra kilo bliver siddende på dine sideben.

8 gode grunde til, at du ikke taber dig

1. Du er alt for utålmodig
Drop alle de smarte lynkure, hvor du kan tabe så og så mange kilo på ganske få uger. Det er hverken sundt eller godt at tabe sig for hurtigt. Hvis det går for hurtigt, taber vi muskelmasse, og eftersom forbrændingen sidder i muskelmassen, så kan det hurtigt give bagslag, når du dropper din kur og begynder at spise almindeligt igen. Måske vil du endda opleve, at din vægt vil overstige udgangspunktet, og så mister du først modet.

2. Du spiser for ensidigt
Hvis du hopper med på en kur, hvor du nærmest kun må spise bananer, eller kun må indtage relativt få kalorier om dagen, risikerer du at spise alt for ensidigt. Det kan betyde, at du får alt for lidt af de vigtige næringsstoffer, og det er absolut uhensigtsmæssigt.

Hvis du går på en restriktiv kur, vil du hurtigt få fokus på alt det, du ikke må spise, og dermed vil risikoen for at falde i være stor. Hvis du vil have et vægttab, der holder på den lange bane, skal du spise en mindre mængde energi, end du plejer. Du skal ikke opsætte skrappe regler for dig selv, men se på mængden og alsidigheden af det, du spiser.

3. Du vejer dig for ofte
Mange vejer sig dagligt, og måske endda flere gange om dagen. Og det er faktisk slet ikke en god idé. Vægten kan sagtens variere fra dag til dag, og hvis du pludselig opdager, at du den ene dag vejer et kilo eller halvandet mere end den foregående dag, så kan det gå hårdt ud over din motivation. Jeg vil anbefale, at man kun vejer sig én gang om ugen.

4. Du glemmer det bagvedliggende mål
Et vægttab handler langt fra kun om et tal. Du er nødt til at finde ud af, hvad du vil have ud af dit vægttab – fx en sund krop. For at kunne holde motivationen, skal du altså definere det mål, der ligger bag dit ønske om et vægttab. Det bagvedliggende mål vil også kunne give mening i forhold til, hvordan du skal tabe dig, for hvis dit bagvedliggende mål fx er en sund krop, så giver det pludselig meget dårlig mening at piske din krop med en hård slankekur. Så vil det i stedet give mere mening for dig at vælge en metode, hvor du taber dig langsomt og nænsomt.

5. Du glemmer at se på, hvorfor du tager på
Der er som regel en grund til, at du tager på, og du er nødt til at se på dine spisemønstre for at forstå, hvornår og hvordan du spiser. Ofte hænger vores spisemønstre sammen med vores følelser, og derfor skal du tænke over, om det fx er, når du er stresset eller ked af det, at du spiser mere og anderledes.

6. Du er udelukkende fokuseret på at tælle kalorier og glemmer at lytte til din krop
Du bør ikke udelukkende tælle kalorier, når du er på slankekur, for så vil du have en tilgang til dit vægttab, som er styret af ydre omstændigheder. Din motivation vil derfor med stor sandsynlighed gå fløjten, når du hopper af kuren.

I stedet skal du lære at lytte de små sult- og mæthedssignaler, som kroppen sender dig. Mange venter til yderpunkterne (sult eller mæthed), før de enten spiser eller stopper med at spise, og hvis du vil tabe dig, så handler det om at reagere på de små fornemmelser, som du kan mærke i din krop. Gør du det, så vil dit blodsukker være stabilt, og du vil ikke nå ud i de yderpunkter, hvor der er risiko for overspisning.

7. Du glemmer, at det sunde slik også feder
Selvom man er på kur, kan man sagtens få lyst til en snack eller lidt sødt. Slik er forbudt på kur, og derfor spiser mange af os i stedet tørret frugt og nødder. Det er et fint alternativ, blandt andet på grund af de sunde fedtstoffer, der fx er i nødder, men det er ikke ensbetydende med, at du kan spise det sunde slik i rå mængder. Tørret frugt og nødder indeholder nemlig rigtig mange kalorier, og du bør derfor indtage det med måde.

8. Du glemmer motionen
Det er jo så oplagt, for vi ved godt, at vi skal motionere, hvis vi vil tabe os – alligevel glemmer mange af os den daglige motion. Et vægttab, der skal holde, handler om en fin balance mellem kost og motion, og selvom det er fint at skrue ned for indtaget af mad, så gør det altså ikke nødvendigvis din krop sundere. Det gør motionen derimod – og det hele tæller med. Så tag trappen i stedet for elevatoren og vælg gå- eller løbeturen fremfor fjernsynet.