Hvor meget sundt fedt, har jeg brug for?

16x9

Historien om fedt er vigtig for din sundhed – og ikke mere kompliceret, end du gør det til. Det lover Jerk W.

Historien om fedt er vigtig for din sundhed – og ikke mere kompliceret, end du gør det til.

Det lover Jerk W. Langer, læge, ekspert i kost, som har været en af frontfigurerne på TV 2's program "En kur der dur".

Han går ind for fedt for dummies, hvor du fokuserer på, hvad du skal lægge i indkøbskurven frem for på tal og kemiske sammensætninger.

- Det handler i bund og grund om at droppe fastfood og gå efter de fedtstoffer, som helt naturligt findes i en varieret kost, siger han.

Ifølge Jerk W. Langer handler en sund og antiinflammatorisk fedtbalance primært om at få den rigtige fordeling af omega-6 og omega-3.

Læs også: Se 10 lækre opskrifter på græskarsuppe

- Vi får alt for meget usundt omega-6 i forhold til det sunde omega-3. I Japan, Sydøstasien og på Kreta, hvor befolkningen får rigeligt fisk, grøntsager og sunde olier, er forholdet 1:2 mellem omega-3 og omega-6, hvilket er tæt på ideelt.

- Herhjemme ligger de fleste på 1:10, hvis de spiser traditionel dansk kost og får en købepizza ind imellem. Nogle ligger på 1:20. Og begge dele er inflammatoriske, siger han.

Som en bus
Det kan være fristende at tænke, at du kan udligne eftermiddagens chips og kage ved at servere rigelige mængder af laks, valnøddeolie og avocado til aftensmad. Men så nemt er det det desværre ikke.

Læs også: 10 tips til et sundere køleskab

- Kroppen bruger fedt til en række ting, og i den proces omdannes fedtet ved hjælp af enzymer, som ikke er ubegrænsede. Så hvis du pøser omega-6 på, er der ikke flere enzymer tilbage til at omdanne omega-3-fedtsyrerne.

- Det fungerer som en bus med et vist antal sæder i, som bliver optagede af det dårlige fedt, så der ikke er plads til det sunde fedt. Det dårlige fedt blokerer simpelthen for det sunde og ødelægger muligheden for en antiinflammatorisk indsats, forklarer han.

Ifølge ham giver det god mening med kosttilskud, hvis man for eksempel træner meget eller gerne vil forebygge sygdomme og aldersbetingede gener. Men for langt de fleste er det i første omgang rigeligt at ændre kostvaner og spise mere fisk, flere nødder og mere olivenolie.

- Og du kan alligevel ikke snyde kroppen. Dårlige kostvaner, rygning eller genetisk disposition for bestemte sygdomme kan ikke fjernes med et kosttilskud, siger han.

Jerk W. Langer

  • Jerk W. Langer er læge, foredragsholder, journalist og forfatter.
  • Han beskæftiger sig især med mad, motion og sundhed og var tidligere på året ekspert i TV2-­serien "En kur der dur", som testede forskellige slankekure.