Mad

Sandt eller falsk: De 10 største myter om cola

Coca-Cola er godt mod ondt i maven, men du kan blive dybt afhængig af den søde drik, der desuden giver dårlig sædkvalitet.

Har du også hørt på adskillige myter om coladrikkens (bi)-virkninger gennem årene- uden helt at have styr på hvor mange af dem, der rent faktisk holder stik?

Så læs med her hvor vores faste ernæringsekspert Christian Bitz vender tommelfingeren op eller ned til nogle af de mest sejlivede påstande om cola-drikkens evner.

1) Cola medfører dårlig sædkvalitet

En ny undersøgelse har vist, at unge mænd, der drikker meget cola (mere end 1 liter om dagen), har en nedsat sædkvalitet. MEN undersøgelsen viser ikke om det er selve colaindtaget, eller den livsstil, der er forbundet med et højt colaindtag, der er synderen. Et højt indtag af cola er som oftest forbundet med f.eks. mere usund kost og mere inaktivitet.

Konklusion:

Kan være sandDer er en klar sammenhæng mellem usunde vaner, overvægt og dårlig sædkvalitet. Men der er ikke dokumentation for, at cola skulle være den altoverskyggende synder.

2) Cola (kun Coca-Cola) er godt for maven

Nej, der altså intet i cola, der gør noget godt for maven. Grunden, til at mange vil opleve at få det bedre, er sukkeret, der giver en kortvarig følelse af velbehag - men den kan du lige så godt få ved at drikke f.eks. saft.

Konklusion:Falsk. Cola har ingen særlig gunstig effekt på f.eks. ondt i maven.

3) Cola er et fantastisk rengøringsmiddel

Det skulle efter sigende være godt som bl.a. kalkfjerner i toilettet, pletfjerner, rengøring af beskidte pander OG afsyring af døre! Både kulsyre og fosforsyre i cola kan tænkes at have "rensende" effekter - dog vil jeg anbefale, at du INDEN, du går i gang, lige prøver det af et sted, hvor det ikke gør skade. Og hvorfor egentlig ikke bare bruge almindeligt rengøringsmiddel, der alt andet lige bør være bedre til at klare opgaven?

Konklusion: Sandt.Cola kan godt bruges til rengøring, men jeg vil anbefale rengøringsmidler, designet til formålet?

4) Cola-Light (Max og Zero) slanker

Det er korrekt,at light ikke indeholder sukker eller kcal, men det har altså kun lankende,hvis cola-light ERSTATTER almindelig cola (eller andre sukkersødede drikke). Det har man vist i kontrollerede videnskabelige forsøg (dvs. at man fastholder indtaget af anden mad). Det er mere tvivlsomt om light-cola giver en slankegevinst ift. alm. cola i dagligdagen, da nogle studier tyder på at light-cola kan øge appetitten.

Konklusion: kan være sand. Light er et bedre valg, hvis du i forvejen drikker store mængder cola. Hvis ikke, så drik hvad du bedst kan lide - og i så små mængder som muligt!

5) Du kan blive afhængig af cola

Cola har alle ingredienserne, der gør det relevant at bruge afhængighedsbegrebet: sukker, koffein og god smag. Cola giver en kortvarig positiv effekt og er ved et regelmæssigt højt indtag skadeligt over længere tid. Især koffeinen kan være med til at forstærke fornemmelsen af at være fysisk afhængig og mange, der dagligt drikker cola, vil opleve at få abstinenser i form af hovedpine og træthed, hvis de pludselig holder op med at drikke store colaer. Et andet problem er sukkeret, der bedøver vores sanser og paradoksalt nok gør, at vi hele tiden vil have mere og større mængder sukker.

Så der er alt mulig god grund til at holde igen med det brune brus - og kun nyde det ved særlige lejligheder.

Konklusion: Til dels sandt.

Cola indeholder stoffer, der kan være svære at undvære og mange med et stort forbrug, vil føle en voldsom trang til (mere) cola. Men man kan også få stillet sine abstinenser ved andre søde ting og f.eks. kaffe.

6) Cola er dårligt for knoglerne

En undersøgelse har vist, at kvinder, der dagligt drikker cola, har svagere knogler - også selvom om de også får rigeligt kalk. Man mener er colaens fosforsyre kan skabe et syreholdigt miljø i blodet, hvilket trækker kalk ud af knoglerne.

Konklusion: Formentligt sandt

Cola, der ikke indeholder noget godt, gør ikke noget positivt for dine knogler - eller noget som helst andet for den sags skyld. Det skulle da lige være tømmermænd.

7) Cola ætser dine tænder

Kulsyre og fosforsyren i cola, og andre syreholdige drikke, er med til at ætse emaljen - og det er især et problem hvis man hyppigt drikker cola, f.eks. af en flaske med skruelåg. Det bedste du kan gøre, er derfor, at drikke din cola på én gang (så kan duheller ikke drikke så meget) eller med et sugerør.

Det bedste du kan gøre for dine tænder lige efter et "syrebad", er at drikke et glas mælk eller skylle munden med rent vant, der er med til at neutralisere syren i munden. Noget af det værste du kan gøre er faktisk at børste tænder lige efter at have drukket cola - det gør ætsningen af emaljen endnu værre

Konklusion: Sandt.Cola er med til at ætse emaljen - og det gælder også light-cola. Begræns indtaget til maks én gang om dagen.

8) Cola æder dine hjernecellerForskning i rotter har vist, at junkfood kan øge risikoen for bl.a. demens, så det synes oplagt, at vores madvaner påvirker hjernens udvikling og funktion. Men der er ingen dokumentation for, at cola har en særlig skadelig effekt.

Konklusion: Falsk. Men pas på med for meget usund mad (inkl. cola), der påvirker hjernens funktion og udvikling negativt.

9) Kunstige sødemidler er skadelige (i f.eks. cola-light)

Aspartam, der er det kunstige sødemiddel i cola, er formentligt ikke skadeligt i de mængder, som vi indtager. Dog er der god grund til at holde igen med light-produkter, der måske kan være med til at øge appetitten og lysten til mere sødt, hvilket indirekte vil øge risikoen for at tage på.

Konklusion: Falsk

10) Cola giver energi

Cola bidrager med en masse energi (=kcal), der kortvarigt vil give et boost. Men på grund af det store udsving i blodsukkeret, så vil dit energiniveau lynhurtigt falde og du vil føle dig uoplagt og træt.

Konklusion: Sandt og falsk.

Kortvarigt give cola energi, men på den lange bane vil cola dræne dig for energi.