Mad

Sådan stiller du lækkersulten på en sund måde

Når trangen til søde sager melder sig, er det fristende at gribe til chokoladebarer, chips eller en kold cola.

Men der findes heldigvis en måde, hvorpå du kan stille lækkersulten og samtidig spise lidt sundt.

Ernæringsekspert Christian Bitz kommer her med fem gode bud på måder at spise usundt på.

Fem sunde syndere

Popcorn:

Du sparer en masse kalorier, hvis du spiser popcorn i stedet for chips. Desuden er popcorn meget fiberrige og mætter derfor godt. Vælger du de fedtfattige mikrobølge-popcorn er du ekstra sund.

Kakaoskummetmælk

Står du og får lyst til en flødeis, så snup en kakaoskummetmælk i stedet. Et glas kakaoskummetmælk indeholder kun 1/3 af isens kalorier - og stort set intet fedt. Samtidig får du kalcium, som er godt for dine celler og skelet.

Øl

Snup en iskold øl i stedet for en cola. Der er sukker med farvestof i sodavand. Er du ikke til øl, så snup et glas rødvin - det er fyldt med antioxidanter.

Blandede nødder

Selv om peanuts ikke er den værste synder, vil det være sundere for dig at snuppe en skål blandede nødder, fordi der er flere kalorier og mere salt i peanuts.

Mørk chokolade med minimum 70 pct. kakao

Det indeholder en række sundhedsfremmende stoffer - blandt andet flavonoider og polyfenoler - der reducerer risikoen for hjertekar-sygdomme og type-2-diabetes. Og stikimod al logik, kan fedtet i kakaosmør faktisk have en slankende effekt, fordi kroppen er lang tid om at nedbryde det, hvilket sænker appetitten. Husk at chokolade indeholder mange kalorier, så 2-3 små stykker er tilpas.