Mad

Sådan laver du supersunde snacks til dit barn

"Moar, jeg er suuulten. Jeg vil ha' en is! "Må jeg ikke nok få sådan en?" spørger barnet og peger på en pakke med kanelgifler lige ved køen i supermarkedet. Barnet er sultent og har brug for et mellemmåltid. Her får du gode tips til et sundere mellemmåltid, som samtidig også er lækkert.

Det kan være fristende og nemt at lange en chokoladekiks eller andre søde sager videre til barnet, selvom der ikke er lang tid til, aftensmaden bliver sat på bordet. Men ved at fodre barnet med sukker, risikerer forældrene at sende barnets blodsukker på en rutsjetur med voldsomme udsving i barnets humør og energiniveau til følge.

Mellemmåltidet har ifølge ernæringsekspert Christian Bitz en vigtig funktion. Det skal mellem de store hovedmåltider nemlig sørge for, at vi er mætte og holde vores blodsukker i balance. Hvis man spiser for mange søde snacks som mellemmåltid går det ud over blodsukkeret, der stiger voldsomt for så at falde hurtigt igen. Det vil du kunne mærke det på dit humør og energiniveau.

"Mellemmåltidet skal også meget gerne bidrage med vitaminer og mineraler. Og så er det vigtigt, at det indeholder kostfibre, som findes i grove kornprodukter, frugt og grøntsager," siger Christian Bitz.

Men ifølge Christian Bitz har vi en genetisk trang til noget sødt, når blodsukkeret falder efter en lang dag i skole og fritidsaktiviteter eller på arbejdet.

Han foreslår, at man laver en sundere variant af de søde snacks. Det kan være kanelgiflen, der i en sundere udgave er et stykke rugbrød med smør og et stykke mørk pålægschokolade. Ostehaps og kiks, der på trods af både økologi og fuldkorn indeholder meget sukker, kan skiftes ud med fuldkornsknækbrød med et stykke ost.

Ryd ud i slikskabet

Ifølge familievejleder Lola Jensen er det vigtigt at grundlægge de gode rutiner allerede, mens børnene er små. Tøm slikskabet og skuffen med kanelsnegle.

"Du kan lige så godt vende barnet til, at der ikke er slik og andre søde sager i huset. Hav i stedet en skål med skrællede gulerødder eller æblebåde i køkkenet, som barnet kan tage af," siger Lola Jensen.

Find alle Christian Bitz' forslag til sunde byttehandler i filen her.

I de to videoklip kan du høre Lola Jense og Christian Bitz give gode råd til, hvordan du får skabt nogle gode vaner og hvordan du laver lækre og sunde mellemmåltider.

.