Mad

Hvor sunde er de der fisk egentlig?

Vil du være god ved dig selv, skal du spise fik mindst to gange om ugen. Vil du samtidig gerne have god samvittighed, er det ikke lige meget hvilken en fisk, du spiser.

Når du spiser fisk, fylder du dig selv med en masse gode sager. Således får du både proteiner, sunde kulhydrater, D-vitaminer og omega 3-fedtsyrer, som er godt for både hjerne og hjerte. Så de der fisk er faktisk ret sunde.

For at få det fulde udbytte af fiskenes gode sager, skal du dog spise en af slagsen mindst to gange om ugen. Og så er det også værd at være opmærksom på ikke at spise for meget fed fisk, hvis du kæmper med vægten, men veksle mellem arterne.

Mens fx rødspætten er en mager fedtfri fisk med masser er proteiner, er makrellen en fed fisk. Samtidig indeholder den fede fisk dog omega 3-fedtsyrer og sunde kalorier, så den er under alle omstændigheder sund for dig.

Kom i gang med at spise fisk

Mange får ikke spist den mængde fisk om ugen, som er optimal, og især blandt børnefamilier er fiskekvoten ikke helt i top.

Ifølge Christian Bitz spiser en gennemsnitlig dansk familie nemlig ikke mere end, hvad der svarer til en dåse makrel om ugen, og det er alt for lidt.

Han foreslår, at børnefamilierne kommer i gang med at spise fisk ved i første omgang at fokusere på madpakkerne, hvor det nemt kan puttes lidt dåsefisk eller et par hjemmelavede fiskefrikadeller i.

Via linkene i boksen til højre kan du få gode idéer til fisk i børnefamilien - og til en billig penge, hvis du er på SU.

Hvad for en fisk?

Hvis du, når du spiser din fisk to gange om ugen gerne vil gøre det med god samvittighed, så skal du gå efter den art, som er bæredygtig.

Det vil sige fisk, der er fanget eller opdrættet på en måde, der ikke ødelægger havmiljøet, og bestanden har det godt. Disse fisk er af WWF Verdensnaturfonden kategoriseret som "grønne fisk".

Hvilke fisk, der er "grønne", kan du se i Verdensnaturfondens Fiskeguide, hvor du også kan se "gule" og "røde" fisk. Fiskene i den gule kategori, kan være et fint valg, du skal dog være opmærksom på, hvor de er fanget. Fiskene i den røde kategori, skal du til gengæld holde dig fra, hvis du vil spise med god samvittighed.

Du finder Fiskeguiden med de røde, gule og grønne fisk via linket i boksen til højre.