Mad

Se de 6 råd mod migræne

Bad news: Der findes ingen kur mod migræne. Good news: Der findes en vej til færre og mildere anfald. Det mener i hvert fald coach og forfatter Gitte Koldtoft, der selv lider af migræne.

Måske kender du de der dage, hvor verden går i sort, fordi dit hoved ikke vil makke ret. Det er, som om der ikke er plads til knoglerne derinde.

Brummelyden fra computeren føles som en jetjager, der er ved at lande på din trommehinde, sollyset stikker i dine pupiller som en issyl, og alle stærke dufte trykker hårdt på kvalmeknappen.

Og du må aflyse tøsemiddagen, biografturen, familiefødselsdagen og rulle ned for solen, ungernes stemmer, fjernsynet og søge ly under dynen, til monsteret har forladt dig.

Det gør ca. en halv million danskere ifølge Lars Bendtsen, overlæge fra Glostrup Hovedpineklinik.

Slut fred med monstret

Coach Gitte Koldtoft har skrevet bogen %u201EHjælp, jeg har stadig migræne!" fordi hun selv har migrænemonsteret inde under huden og har haft det igennem mange år.

Hun indrømmer, at der desværre ikke findes nogen %u201Eone size fits all"-kur, men hun kan lære dig, hvordan du slutter fred med det og lærer at leve med det. Se hendes seks råd her.

6 RÅD MOD MIGRÆNE: 1. Lav spirituel aerobic hver dag

Nærvær, tid til dig selv, tid til stilhed, tid med den guddommelige energi. Forbind dig selv med kærlighed i stedet for frygt.

Det handler ikke om at opnå det sorte bælte i at presse sig selv. Det handler om at behandle sig selv så nænsomt, at migræneknapperne tændes så sjældent som muligt.

2. Giv dig selv et mantra

Fx "Jeg accepterer og elsker alle dele af mig selv - også migrænen".

Husk, at du er både din styrke og dine skyggesider, og hvis du elsker og accepterer dine skyggesider, så mister de deres tag i dig. Sig, "Ja, jeg har migræne - men migrænen har ikke mig!" Vær åben og fortæl om din migræne.

3. Dyrk positiv selvsnak

Hæng små sedler rundt omkring med positive bekræftelser. Mediter dagligt på dit positive mantra.

4. Kend dine grænser

Flyt aftaler, hvis pludselig kalenderforstoppelse opstår, i stedet for at vente på, at det ydre liv på magisk vis ændrer sig. Lad være med at bebrejde dig selv - du skal vide, at du altid gør dit bedste med de ressourcer, du har lige nu.

5. Find din medicin

Nok så "frelste" eller "højtsvævende" dele af Gitte Koldtofts udsagn kan virke, så anerkender hun samtidig, at medicin er nødvendig. I et vist omfang. Og sllerførst skal du finde ud af, hvilken type hovedpine, du lider af. Er det overhovedet migræne? Eller måske "bare" spændingshovedpine. Eller måske endda menstruationsmigræne (hormonel migræne), som er særlig genstridig?

MEN medicin skal kobles med livsstilsændringer som stressmanagement, sund kost og motion. Og Gitte Koldtoft har specifikke doseringsforslag til at knockoute smerterne bedst muligt og undgå overforbrug. Før hovedpinedagbog - enten i din kalender eller download på Hovedpineforeningen.dk.

6. Spis rigtigt

Du bliver, hvad du spiser! Jo bedre helbred, jo mere robust er du over for alle sygdomme og ubalancer - også migræne. Kroppen er din medspiller, ikke din fjende.

Gitte Koldtoft selv lever på femte år stort set af smoothies, juice, økologisk kød, fisk, mandler og nødder. Men kosten kan ikke ses isoleret, den skal kobles med energistyring. Generelt for alle migrænikere gælder det, at man skal tage et dagligt kosttilskud af multivitamin, 100-200 mg Q10, 100 mg B2 og 300-500 mg magnesium. Men der er mange flere tips til kosten i bogen - også for dig, der lider af hormonel migræne.

Undgå sukker, simple kulhydrater og anti-inflammatorisk kost. (Inflammationen opstår, når kroppen går i en slags undtagelsestilstand for at klare store udfordringer og farer og er skadelig på længere sigt).