Mad

Disse seks madvarer har ernæringseksperten altid i køkkenet

Mosede tomater og laks i fryseren er fast inventar i køkkenet hos ernæringseksperten.

De fleste af os har typisk flåede tomater, havregryn og leverpostej på lager i køkkenet. Men hvad skal man egentlig have på lageret, hvis man vil være ligeså sund som en ernæringsekspert?

Umahro Cadogan, der er adjungeret professor på mastergraden i ernæring og functional medicine på University of Western States samt ernæringsekspert med speciale i biokemi og helsegastronomi, forklarer her, hvad han altid har på hylderne i køkkenet af sunde madvarer.

  Læs også: Kvinder overgangsalder kan ramme tidligt – læs på Femina.dk hvor tidligt

- I min fryser har jeg altid øko-ørred eller øko-laks, så jeg ved, jeg kan få fisk og protein uanset hvad. Det er praktisk i en travl hverdag. Derudover har jeg også altid økologiske bær i fryseren. Så kan jeg lave mig en smoothie eller softice på bær, kokosmælk, skyr eller proteinpulver som et mellemmåltid eller et efter-trænings-måltid, forklarer Umahro Cadogan til MOVE.

  Læs også: Ekspert: Sundhed er også at droppe løbeturen og lave ingenting

En hurtig suppe og et glas champagne

Ernæringseksperten har også altid mosede tomater på lager til at hælde over fisk eller kylling, som skal i ovnen, eller til en god suppe. Du får nemlig en fantastisk tomatsuppe, hvis du snitter lidt hvidløg og løg og sauterer det i olie med salt og peber og krydderier og øser de mosede tomater samt usaltede cashewnødder henover. Den skal simre i 10-15 minutter og blendes, inden den serveres, lyder rådet fra ernæringseksperten.

  Læs også: Du kan drikke dig sund med suppe – få guiden på Femina.dk

- I mit køleskab er der altid masser af friske grøntsager til f.eks. friskpresset juice, og så er der altid ghee – klaret smør, som er smør uden mælkeprotein- og sukker – som jeg bruger til stegning. Jeg tror ikke på den der forskrækkelse for mættet animalsk fedt, forklarer Umahro Cadogan og fortsætter:

- En sjette ting, jeg altid har i køleskabet, er en flaske champagne. Man skal huske at nyde livet, og undersøgelser viser faktisk, at tre glas champagne om ugen er forbundet med en lavere risiko for demens.