Mad

10 gode råd: Sådan lærer du børn at spise (næsten) alt

Kan man virkelig lære at spise alt? TV 2-reporter Wickie Iversen tester tesen ved at spise en græshoppe. Se om hun kan få den ned i klippet ovenfor.

Hvis aftensmaden ofte er en lang og sej øvelse, så er der råd at hente.

Ekspert i børns smagsudvikling sensoriker ved Københavns Universitet Annemarie Olsen har set nærmere på både danske og udenlandske studier for børns spise- og madpræferencer.

Hun kan på den baggrund give flere gode tips til, hvordan man kan forsøge at udvide repertoiret af råvarer til børn. I første omgang er barnets alder dog vigtig at tage med i overvejelserne.

Introducér nye ting i en tidlig alder

Når børn er i alderen 2-5 år, er der noget, der tyder på, at de er mindre villige til at prøve nye ting. Det kan skyldes neofobi, der er en frygt for nye ting i det her tilfælde nye råvarer, forklarer Annemarie Olsen.

- Man mener, at det muligvis hænger sammen evolutionært, forstået på den måde at børn i denne aldersgruppe fra naturens side begynder at begive sig mere ud i verden på egen hånd.

- Det er en smart forsvarsmekanisme, at de bliver mere skeptiske, så de ikke spiser ting, der kan gøre dem syge. På den måde er det en fordel, fortæller Annemarie Olsen.

Børn i denne aldersgruppe, skal derfor introduceres for den samme mad flere gange, end hvis de er yngre, fortæller hun videre.

- Graden af neofobi er mindre i en tidligere alder. Ofte skal man kun præsentere dem for nye ting en til to gange, før de kan lide det, hvorimod ældre børn skal præsenteres for det samme 15-20 gange.

Det letteste er altså derfor, at man begynder med at introducere børn til en masse nye smagsindtryk i perioden lige efter de stopper med modermælken og indtil de bliver cirka to år gamle.

Det er dog vigtigt at skelne mellem neofobi og kræsenhed. Alle, børn som voksne, har en grad af neofobi, hvorimod kræsenhed er, når man ikke kan lide en meget bred vifte af fødevarer, forklarer Annemarie Olsen, som giver sine bedste råd herunder.

Server det samme mange gange

Hvis man vil have børn til at spise noget bestemt, skal man regne med at servere det samme mange gange. I mange tilfælde vil de til sidst lære at kunne lide det.

- Det er ikke afgørende, om der bliver spist meget eller lidt, bare det bliver præsenteret en række gange. Typisk kan meget små børn flytte sig efter en til to eksponeringer.

- Vi ved, at mange forældre allerede opgiver efter meget få gange, men man skal bare blive ved lidt længere, siger Annemarie Olsen.

Præsentér derfor det samme mad mange gange i et naturligt måltidsmønster fordelt ud over uger, måneder og så videre. Opfordr til at smage, men lad være med at tvinge barnet.

Skab i stedet en kultur om, at her i familien smager vi på tingene, uden at du skal følge det slavisk. Husk, at der ikke skal være overdrevet fokus på, om lille Amalie nu spiser sin blomkål i dag, men skab nogle hyggelige rammer i stedet.

Respekter barnets beslutning

Hvis nu du har forsøgt at servere blomkål rigtig mange gange, og noget tyder på, at det bare ikke falder i god jord, så er det vigtigt, at kunne træde lidt tilbage og respektere barnets beslutning. Så kan man altid prøve igen på et senere tidspunkt.

Der kan også være nogle 'smarte' udveje. For eksempel kan du prøve at tilberede blomkålen på mange forskellige måder, du overhovedet kan komme i tanke om. Måske er der en bestemt tilberedningsmetode, som lige netop dit barn er tilhænger af.

Server det sure med søde

Hvis det ikke lykkes dig, at finde en tilberedningsmetode som hitter, så er der et andet smart trick, du kan benytte dig af. Servér det, som dit barn ikke kan lide, sammen med noget, du ved det kan lide.

Annemarie Olsen forklarer, at hun i Danmark ofte er stødt på, at ketchup kan virke, i Holland er det for eksempel æblesovs. I hendes egen familie er børnene vilde med at rive ost henover tingene.

Brug noget som passer til maden, og som du ved dit barn kan lide, det kan fjerne fokus fra de andre ting.

Pas på med at lokke

Selvom det kan være enormt effektivt at lokke med alt lige fra dessert til ekstra tid på iPad, så er det ikke den bedste løsning.

Ved at lokke med gaver lærer børn nemlig to ting. Det ene er, at eksempelvis grøntsager må være meget forfærdelige at spise, hvis man skal lokkes med dessert. Det andet er, at taktikken kan blive vendt imod forældrene som forhandlingsmiddel.

Prøv at se om ros er nok ved for eksempel at sige: ”Hvor er du sej, at du turde spise din blomkål”, eller spørg ind til, hvad barnet tænker om smagen.

Smag skal læres

Hvad vi kan lide og ikke kan lide at spise er noget, vi har lært. Det er vigtigt at huske på, så man ikke opgiver for let.

Hvis dit barn eksempelvis ikke kan lide lasagne, så prøv at lave noget om ved den. På den måde kan du argumentere for, at det ikke er den samme lasagne som sidste gang og spørge: ”måske du kan lide det i dag?”, hvilket du også kan spørge om, selvom intet er ændret.

Brug en rollemodel

Et studie med børnehavebørn har vist, at man ved at bruge rollemodeller kan få børn til at spise noget, de normalt ikke kan lide.

Når børn spiser sammen med nogen, de ser op til, så kan de godt finde på at spise det samme som dem. Man skal bare huske på, hvis man inviterer venneparret og deres ”seje” barn til middag, at der ikke er overdrevet fokus på maden, og at stemningen er naturlig.

Lad børnene deltage i madlavningen

Selvom der kun er begrænsede videnskabelige beviser for, at det virker, så kan det hjælpe, hvis børn deltager i madlavningen.

På den måde smager de på tingene undervejs og følger madens udvikling, hvilket kan være med til at flytte grænser. Om ikke andet er det positivt at lære børn at lave mad.

Skab en god stemning

Det kan give ro og fred til madlavningen at lade lille Ib sidde og rode med en iPad, indtil maden står på bordet. Men det er ikke den bedste løsning.

For hvis du bare slukker for en aktivitet, som dit barn holder af, kan det blive set som en straf at skulle sætte sig til bords.

Derfor kan det være en fordel at aktivere børn minimum ti minutter før maden serveres ved eksempelvis at dække bord, hjælpe til i køkkenet og så videre.

Gør maden tilgængelig

Studier viser, at hvis man eksempelvis skærer grøntsager ud i stave eller andre former, og på den måde gør dem mere tilgængelige, så er børn mere tilbøjelige til at spise grøntsagerne.

Man kan derfor gøre det til en tradition, når man kommer hjem om eftermiddagen, at stille snackgrønt frem.

Man bør dog være varsom med at distrahere børn med eksempelvis tv, historielæsning eller andet imens de spiser de sunde snacks, for selvom det hjælper, kan det føre til overspisning.

Undgå at blande ting sammen

Nogle børn foretrækker at kunne se ingredienserne tydeligt, i den mad de spiser.

Derfor kan det være en god ide at forsøge at adskille tingene på tallerkenen, så det ikke rører ved hinanden.

Nogle forældre kan finde på at skjule eksempelvis grøntsager i kødsovs ved at blende dem, og selvom det kan få børn til at spise grøntsager, de normalt ikke gider spise, så lærer de ikke at sætte pris på den enkelte grøntsag.

Et godt tip er derfor at blende tingene i mindre og mindre grad, så grøntsagen langsomt bliver mere synlig.