Mad

Michelle Kristensen: Sådan modstår du sukkertrangen om eftermiddagen

Det er vigtigt for vores velbefindende, energiniveau, mæthed og helbred, at vi har et stabilt blodsukker, forklarer ernærings- og motionsekspert Michelle Kristensen i sin klumme herunder.

Vi kender nok alle sammen følelsen af at have lavt blodsukker, hvor kroppen ikke ligefrem hungrer efter blomkål.

Når ens blodsukker er lavt, så kan man opleve mangel på energi, koldsved og svimmelhed. Derudover er det ikke den mest optimale forbrændingsstrategi at have et blodsukker, der hopper op og ned i løbet af dagen.

For enten kører stofskiftet i et meget lavt tempo, når blodsukkeret er lavt, da kroppen frygter, at den ikke får noget mad igen før om lang tid, og dermed gerne vil sikre sig overlevelse. Eller også er der rigeligt med energi tilgængeligt, som vil deponerer sig som fedt rundt på kroppen.

Begge scenarier er rigtig ufordelagtige for os, når vi gerne vil af med mavefedtet eller have meget energi til resten af dagen.

Derfor er det vigtigt at have et stabilt blodsukker hele dagen, så du har en masse energi og overskud til arbejde, familie, indkøb, madlavning og træning samt andet.

Dette er især dårligt for blodsukkeret

Man har set, at folk med meget mavefedt og utrænede personer er ret dårlige til at styre deres blodsukker, hvis de får for mange kulhydrater ind i kroppen på én gang, og især hvis der kun er kulhydrater tilsat deres måltid.

Men det kan der heldigvis gøres noget ved.

Det er vigtigt, at du altid sørger for, at der enten er noget fedt eller protein tilsat dine måltider, også når du indtager dit eftermiddagsmåltid. På den måde er det lettere at holde blodsukkeret stabilt, og nedsætte risikoen for at blodsukkeret kommer på rutschebanetur.

Frugt fanatisme!? Skal vi holde fingrene fra det?

Frugt er sundt, men hvis du spiser et stykke frugt alene, vil dit blodsukker stige, hvorefter det falder drastisk igen.

Men hvis du sørger for at få noget fedt til frugten, for eksempel nødder, så vil blodsukkersvingningen blive knap så voldsom, og dermed vil der heller ikke komme samme drastiske blodsukkerdyk bagefter.

Så husk enten lidt fedt eller protein, og vær ikke bange for at spise 2-3 stykker frugt om dagen

Kom af med den søde tand

Det er vigtigt at sige farvel til light-produkter som eksempelvis cola light.

Hvis du bliver ved med at putte søde sager i munden, så vil din "søde tand" leve i bedste velgående, også selvom det er uden sukker, for hvis det er sødt, får den søde tand ”doping” konstant. 

Hvad skal man så spise om eftermiddagen og sent om aftenen, hvor mange dykker i slikposen? Altså den slikpose som børnene skal have næste gang, der er fredagsslik. For børn de må jo i den grad ikke spise slik i hverdagen.

Bud på blodsukkerstabiliserende snacks, som kan få bugt på den søde tand

  • Gulerødder med tahin dressing
  • Mandler i kanel og kakao
  • Banan/chiafrø pandekager
  • Skyr med mascapone, vanilje og æble
  • Edamame bønner med bagte hasselnødder

Andre gode råd:

  • Gør IKKE de ting du ved tricker din søde tand/hygge. – fx sofa i hverdagen
  • Børst tænder
  • Gå en tur
  • Få dækket dit søvnbehov
  • Drik vand og the