Mad

Eksperter advarer: Gluten- og laktosefri fødevarer er slet ikke så sunde

Fødevarer uden gluten og laktose bliver ofte forbundet med sundhed, men kan have modsat effekt, hvis man ikke er opmærksom, lyder det fra eksperter.

Brød, yoghurt, leverpostej, æbleskiver, pasta, chokolade og sågar forskellige færdigretter. Hylderne i supermarkederne bugner i øjeblikket af glutenfri og laktosefri alternativer til forskellige madvarer. 

Men skal man så købe dem, hvis man vil være sund? Hvad gør laktose og gluten ved kroppen? Og er de virkelig så skadelige?

Det har TV 2 spurgt en række eksperter på området om. 

Ikke et sundere valg

- Det er ikke sundere at købe gluten- og laktosefri produkter, medmindre man reagerer negativt på dem. Men det er heller ikke decideret usundt at spise gluten- og laktosefri fødevarer, når man bare er opmærksom på at spise varieret, hvis man eksempelvis udelukker gluten, forklarer Charlotte Bernhard Madsen, seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet. 

Hos Dansk Supermarked har man de seneste år oplevet stor vækst, når det kommer til gluten- og laktosefriprodukter, oplyser Martin Aamand, der er kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked.

- Det er noget, vi oplever stor interesse for. Forbrugerne efterspørger både gluten- og laktosefri produkter i stigende grad, og derfor udvider vi sortimentet. Vi imødekommer den trend, der er, og så stoler vi trykt på, at forbrugerne kan vurdere, hvad de selv har brug for, siger Martin Aamand.

Hvis du fravælger gluten

Ifølge diætist Mette Borre vil det for langt de fleste mennesker dog slet ikke være nødvendigt at skære hverken gluten eller laktose fuldstændigt ud af kosten.

Oplever man problemer med maven, kan det nemlig også skyldes en irritabel tyktarm - og ikke nødvendigvis glutenintolerance. Her kan løg, kål, rug og hvede være et problem på grund af visse kulhydrater deri, men ikke på grund af indeholdet af gluten.

Fravælger man alligevel gluten helt i sin kost, skal man være opmærksom på ikke at blive fejlernæret.

- Hvis du fravælger at spise hvede, rug og byg, er der en risiko for, at du ikke får nok fuldkorn, hvis du ikke tænker dig om. Så lever man glutenfri, er det vigtigt i stedet at spise eksempelvis havre, fuldkornsris eller hirse. Fuldkorn beskytter os mod eksempelvis brystkræft og tyktarmskræft, siger Mette Borre. 

Hun forklarer samtidig, at de laktosefri produkter hverken gør dig sundere eller usundere - det er bare unødvendigt at bruge penge på, hvis du ikke er laktoseintolerant.

- Mange tænker, at de gør noget godt for sig selv ved at købe glutenfri og laktosefri produkter. Men det er modepræget og ikke nødvendigvis lig med sundhed. Mange glutenfri produkter er dyre og har et højt fedtindhold, siger Mette Borre. 

Sundhed er blevet usundt

Spørger man ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen, begrænser alt for mange danskere sig dog unødigt med de nuværende madtrends om at undgå gluten og laktose.

- Mad er blevet mere end mad. Vi skaber vores egne sygdomme og diagnosticerer os selv, fordi vi er så sundhedsbevidste. Så sundhed er blevet usundt, fordi vi følger de omskiftelige madbølger – og lige nu er det så laktosefri og glutenfri, der er de store åbenbaringsspørgsmål, siger Preben Vestergaard Hansen. 

Som ”ægte” cøliaker - det vil sige glutenintolerant – er det dog afgørende at leve glutenfrit for ikke at øge risikoen for følgesygdomme såsom tarmkræft. Men det gør det samtidig også mere bøvlet at spise sundt nok, forklarer formanden for Dansk Cøliaki Forening, Edna Stage.

Flere af de færdigfremstillede glutenfri produkter består nemlig hovedsagligt af tomme kulhydrater, forklarer hun.

En dårlig erstatning

- Det er en dårlig erstatning at skifte gode fuldkornsprodukter ud med færdigkøbte glutenfri produkter, hvis man ikke er intolerant. Ved glutenfri produkter har man fjernet en hel masse gode indholdsstoffer, så det er bestemt ikke sundere at leve glutenfrit, siger Edna Stage.

Har man problemer med maven, opfordrer hun i stedet til, at man går til lægen. Et budskab, som ernæringsekspert Preben Vestergaard Hansen bakker op om.

- Følg kostrådene, spis varieret, og har du problemer med maven, diarre og er oppustet, så gå til lægen og få undersøgt, om du er laktose- eller glutenintolerant. Lad være med at skabe din egen sygdom, siger han.

Stigning i glutenfri og laktosefri produkter

  • I 2013 oplevede Arla en stigning på 113 procent i virksomhedens eget salg af laktosefri produkter. 
  • De seneste to år er salget vokset med 72 procent. Salget af laktosefri produkter udgør dog stadig kun knap 1,7 procent af den totale mejerivolumen.
  • Dansk Supermarked oplyser, at man de seneste år har oplevet en markant vækst, både når det kommer til gluten- og laktosefriprodukter. De kan dog ikke sætte et samlet tal på stigningen. 
  • Kilde: Arla og Dansk Supermarked

Fup og fakta om gluten

  • Gluten er et protein, som findes i korntyper som hvede, spelt, rug og byg. Især hvede har et højt indhold af gluten.
  • Glutenintolerance - også kaldet cøliaki - er en tilstand, hvor en del af det yderste lag i tyndtarmen ødelægges på grund af betændelse. Personer med glutenintolerance får skader på tarmen, hvis de spiser fødevarer, der indeholder gluten.
  • Man ved ikke præcist, hvor mange der lider af gluten-intolerans - eller cøliaki - men det antages, at det er cirka 1 procent af den europæiske befolkning. Man kan dog også være sensitiv overfor gluten uden at lide af cøliaki.
  • Kilde: www.foedevareallergi.dk og Dansk Cøliaki Forening

Fup og fakta om laktose

  • Laktose findes naturligt i mælk og mælkeprodukter fra køer, får eller geder.
  • Hvis man er overfølsom over for mælkesukker, skal man nedsætte indtaget af mælk og mælkeprodukter til den mængde, som man kan tåle. Mange tåler 1½-2½ dl mælk (7-12 g laktose) uden at få symptomer.
  • Døjer man med laktoseintolerance, er det fordi ens krop mangler enzymet laktase, der nedbryder mælkesukkeret.
  • Eksperter skønner, at cirka fem procent af den danske befolkning døjer med laktoseintolerance i større eller mindre grad.
  • Kilde: www.foedevareallergi.dk