Rejser

Passagerer hæfter selv for missede fly

Det er dit eget ansvar og penge ud af vinduet, hvis du misser flyet, fordi terminalnummeret har ændret sig.

Uopmærksomme flypassagerer risikerer, at ferien ryger i vasken for egen regning. Det er nemlig ens eget ansvar at opdage, hvis terminal- og gatenumrene ændrer sig.

Dermed hæfter rejsebureauerne ikke, hvis passagerne misser flyet.

Det har Forbrugerklagenævnet netop sat en streg under med en ny afgørelse.

"Det er alment kendt, at man som rejsende altid skal have en opdateret rejseplan ved hånden, og at man løbende skal holde øje med skærmene i lufthavnen," siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Henrik L. Sedenmark.

Forbrugerklagenævnets afgørelse falder i en sag, der handler om tre personer, som havde købt flybilletter til Santo Domingo i Dominikanske Republik.

Missede fly og tabte sag

Inden afrejsen ændrede rejsebureauet rejseplanen, så de skulle mellemlande i Barcelona, inden de skulle flyve videre til Madrid og endelig Santo Domingo.

I den nye plan stod der, at de skulle flyve fra terminal 2 i Barcelona. Men da de nåede frem, var afgangen flyttet til terminal 1.

De tre rejsende nåede ikke flyet, men købte i stedet nye billetter til Madrid i håb om at nå frem, inden det planlagte fly til Santo Domingo lettede.

Planen mislykkedes. Og efter fire dages venten i Madrid måtte de vende næsen hjemad.

Læs betingelserne

Ved hjemkomsten klagede de til rejsebureauet, som afviste klagen med, at de havde accepteret rejsebureauets betingelser, da de købte billetterne.

Sagen endte i Forbrugerklagenævnet, hvor de tre altså tabte.

Henrik L. Sedenmark fremhæver, at der i rejsebureauets betingelser stod, at rejsetiderne var vejledende, og at der kunne ske ændringer i rejsen.

"Forbrugerklagenævnet har derfor vurderet, at det var forbrugernes eget ansvar at holde styr på rejseplanen," siger han.