Rejser

Guide: Få styr på flyskrækken

Skal du afslutte efterårsferien med en forlænget weekend udenlands, men slår din flyskræk skår i rejseglæden? Så får du her gode råd til, hvordan du slipper af med frygten.

Mange danskere sættere sig hellere i ud en bil end op i et fly, selvom det statistisk set er 25 gange mere sikkert at flyve end at køre. Fly bliver meget grundigt tjekket og vedligeholdt. Intet er overladt til tilfældighederne.

Det faktum synes dog ikke at hjælpe dem, der lyder af flyskræk. Her er det ofte magtesløsheden og tanken om total ødelæggelse ved en eventuel ulykke, der styrer frygten. Og det er typisk tre dele ved flyvningen som folk er bange for eller utryg ved, fortæller pilot og forfatter Sanne Røhe: Start, landing og turbulens.

Start: Det er her, der er mest larm, størst kraft og acceleration, og det kan mærkes. Folk er bange for, hvad der sker, hvis man ikke kommer i luften. Mange synes også, det mærkes ubehageligt, at flyet bevæger sig kraftigt. Og så er det point of no return for folk at lette fra jorden - lidt som at sidde i en rutsjebane - der hvor man sidder øverst oppe og venter på at køre ned af bakken.

Når man først er i luften er der mange der slapper af. Mange bruger en bog eller en avis til at aflede tankerne fra starten - det er en slags sikkerhedsadfærd.

Turbulens :Der er aldrig huller i luften, det er en myte. Hvis der er opadgående og nedadgående luftstrømme, så føles det, at flyet falder, som et hul i luften. Det er dog ikke huller men luftstrømmende, som flyet følger. Men det kan føles ubehageligt, og man kan blive rystet en hel del rundt. Derfor prøver piloter også at undgå det, men nogle gange sker det alligevel, at man rammer turbulens.

Gode råd er at acceptere, at det er der. Det sker sjældent at ting flyver i gennem luften under turbulens. Og hvis det skulle blive så voldsomt, skal man huske, at flyet er bygget til at kunne klare hvad som helst.

Landing: Når man ser billeder af fly, der skøjter rundt på landingsbanen, kan det godt se lidt vildt ud. Men det er meget normalt, at man lander op mod vinden, når man lander. Nogle gange blæser det, og så sigter man lidt skævt efter banen for at komme rigtigt ind. Det kan virke ubehageligt, men det er helt bevidst.

Piloter bruger rigtig mange timer hvert år på at træne de her ting. Så selvom det kan virke lidt voldsomt, så har piloten altid styr på det. Piloten vil gerne give passagererne en behagelig flyvetur, men nogle gange gør vejrforholdene, at en hård landing kan forekomme - fx hvis banen er våd.

Gode råd til at håndtere din flyskræk

Lider du af flyskræk og er nervøs og bange ved start, turbulens eller landing, som beskrevet ovenfor, så er der heldigvis hjælp at hende.

Det er nemlig muligt at komme frygten til livs ved at arbejde med at være til stede i nuet og styre dine tanker, i stedet for at lade dem styre dig. Sanne Røhe lister nedenfor en række forholdsregler, du kan tage, hvis du er bange for at flyve:

Forbered dig :Forbered dig godt - tag i lufthavnen og se på flyene. Kom i lufthavnen i god tid, tal gerne med besætningen om, at du er nervøs.

Vær til stede i nuet :En god øvelse er at spørge dig selv, hvad du er bange for, og så se dig omkring. Se dig omkring i flyet, vær i nuet, læg mærke til personalet. Når du er bevidst omkring det, der sker i nuet, så er det svært at være bange.

Det lyder måske lidt enkelt, men det er faktisk rigtigt. Mange er også bange for at blive bange. Træk derfor vejret dybt, se dig omkring, og så læg mærke til, hvad der egentlig sker omkring dig. Det vil de fleste kunne forholde sig til. Angsten kommer for det, man ikke forholder sig til.

Dybe vejrtrækninger og ingen alkohol: Træk vejret dybt, put ørepropper i. Hør noget rart musik, rejs i løstsiddende tøj, så kroppen har det godt. Lad være med at drikke alkohol, det gør det bare meget værre.

Tag kurser :Hvis du virkelig er så bange for at flyve, at du får det dårligt bare ved tanken om at skulle flyve - altså hvis det drejer sig om mere end bare ubehag, og det påvirker ens dagligdag, så er der muligheder for at tage nogle kurser, så du kan få et fint forhold til at flyve.