Psykolog: Her er fem myter om flyskræk

16x9

Er kvinder i h√łjere grad bange for at flyve, og g√•r alkohol og flyskr√¶k virkelig godt i sp√¶nd? Psykolog Mette Kroier afliver her myter om flyskr√¶k og giver gode r√•d.

Står sommerferien på en flyrejse sydpå, og frygter du allerede nu, hvordan du overhovedet skal få dine ben til at gå frivilligt op ad trapperne til kabinen? Måske oplever du også, at der er ganske mange fordomme omkring flyskræk, og at du ofte bliver stukket i skoene, at det handler om, at du generelt er for stresset og for neurotisk.

Inden du tyr til at drikke en skarp, s√• snart du er om bord, s√• l√¶s med her, hvor psykolog Mette Kroier, der ogs√• er forfatter til bogen ‚Äô Flyskr√¶k ‚Äď og historien om psykologen som ikke turde flyve‚Äô, forklarer lidt om, hvad der ligger bag flyskr√¶k, og hendes bud p√•, hvordan du kan kurere den.

MYTE 1: Det er godt at drikke alkohol, inden du skal flyve!

Alkohol f√•r b√•de puls og blodtryk til at stige. For folk med flyskr√¶k kan denne p√•virkning af kroppen godt virke som et angstanfald, hvilket jo s√• bare forst√¶rker den grundl√¶ggende angst for at flyve. Har du flyskr√¶k, er du nemlig mere opm√¶rksom,¬†p√•, hvad der sker i kroppen og har derved ogs√• risiko for at mistolke alkoholens p√•virkning.

Bliver du rigtig fuld, s√• f√•r du samtidig et forvr√¶nget virkelighedsbillede og kan derfor opfatte ting, du ellers finder ufarlige i √¶dru tilstand, som v√¶rende truende. Alkohol forst√¶rker ogs√• dine f√łlelser.

Er du glad, vil du f√łle dig endnu mere opstemt, men er du nerv√łs og ansp√¶ndt, s√• vil ogs√• disse f√łlelser blive forst√¶rket af alkoholen. Derfor er det grundl√¶ggende en d√•rlig id√© at¬†drikke alkohol inden en flyvetur

¬†L√¶s ogs√•:¬†Kvinders 5 mest typiske f√łlelsesfobier - har du en af dem?

MYTE 2: Folk, der lider af flyskr√¶k, er generelt meget nerv√łse mennesker

Alle mennesker har nerv√łsiteten iboende i sig. N√•r der er fare p√• f√¶rde, har reptilhjernen (ogs√• kaldet krokodillehjernen) tre m√•der at reagere p√•: kamp, flugt eller spille d√łd. Det er prim√¶rt kamp og flugt, der aktiveres, n√•r vi opfatter situationer som v√¶rende truende.

Alle mennesker har nerv√łsiteten i sig, det er bare et sp√łrgsm√•l om, hvad der aktiverer nerv√łsiteten hos den enkelte. Derfor er folk med flyskr√¶k ikke s√¶rlig nerv√łse mennesker eller sensitive for den sags skyld. Man kalder flyskr√¶k for en kompleks fobi, fordi den har flere angstomr√•der, nemlig h√łjdeskr√¶k, klaustrofobi, tab af kontrol og d√łdsangst.

MYTE 3: Stress forværrer din flyskræk

Det kommer an p√•, om kroppen fejltolker flyvning som farligt. Er du stresset og f√łler dig presset, s√• er det ikke sikkert, at de angstomr√•der, forbundet med flyvning, bliver aktiveret. Det er meget individuelt. Der er nogle, der ikke engang registrerer, n√•r flyet letter, mens andre bliver meget stressede bare ved tanken om flyet i luften.

Lige s√• individuelt er det ogs√• for folk med flyskr√¶k. Nogle vil opleve det meget stressende at have lang tid i lufthaven inden flyafgangen, for s√• har de tid til rigtigt at lade katastrofetankerne vandre, mens det for andre virker beroligende at v√¶re i lufthavnsmilj√łet. Men is√¶r al den sikkerhed, der er kommet i lufthavnen, kan risikere at aktivere flyskr√¶kken.

¬†L√¶s ogs√•:¬†Har du det skidt med din n√łgne krop? Se hvordan du l√¶rer at holde af den

MYTE 4: Det er overvejende kvinder, der lider af flyskræk

Mange tror, at det overvejende er kvinder, der lider af flyskr√¶k. Det er helt forkert. Der er bare flest kvinder, der taler om det. Unders√łgelser viser, at der faktisk er lige mange m√¶nd og kvinder, der lider af flyskr√¶k.

Der findes m√¶nd, der gerne vil behandles for det, og s√• er der ogs√• mange, der ikke vil, selvom de er r√¶dselsslagne for at s√¶tte sig op i et fly. De f√łler, at det er under deres v√¶rdighed.

MYTE 5: Flyskræk kan ikke kureres

Selv de, der ikke har fl√łjet i mange √•r og de, der f√•r angst bare af at kigge p√• en hjemmeside med fly, kan blive kureret for flyskr√¶kken. Som det f√łrste er det v√¶sentligt at finde ud af hvilke katastrofetanker, der er forbundet med angsten for at flyve, for at kortl√¶gge de ting, der f√łles s√¶rlig sv√¶re. Det kan eksempelvis v√¶re det at sp√¶nde sikkerhedsb√¶ltet, turbulens, at lette, lande eller bare tanken om at sidde stille i et fly.

I kuren mod flyskræk er det meget vigtigt at finde ud af, hvad der provokerer angsten. Når man så har fundet ud af det, er opgaven herefter at gå ind og omkode hjernen og dens forudindtagede forestillinger, altså katastrofetankerne. Helt praktisk foregår dette ved, at man laver et mere roligt og realistisk billede af den eller de situationer, den flyskræmte synes er ubehagelig ved flyvning.

Dern√¶st handler det om eksponering med sm√• skridt. Det kan fx v√¶re at opholde sig i lufthavnen et par timer eller v√¶re i n√¶rheden af et fly, uden at det flyver. At have flyskr√¶k er meget udbredt. Unders√łgelser viser, at 60 procent af alle, der flyver, lider af flyskr√¶k i st√łrre eller mindre grad. 40 procent af danskerne lider decideret af flyskr√¶k.

 Læs også: Her tager de utro på ferie

Artiklen blev oprindeligt publiceret af Aller Media.