Rejser

Kan du genkende disse irriterende ting fra din ferie?

Solsenge reserveret med håndklæder af andre gæster irriterer mange på ferien.

Mange vælger at tilbringe ferien på et hotel i udlandet, men det er ikke altid helt uden problemer. Ny undersøgelse afslører ti irritationsmomenter.

Paraplydrinken er i hånden, solbrillerne på næsen og hverdagen langt væk. Hvert år rejser mange fra det kolde nord mod det varme syd på badeferie. Men ferieidylen kan ikke altid nydes problemfrit.

Der er nemlig op til flere ting, der går os på nerverne, når vi skal omgås andre hotelgæster på vores ferie. 

Øverst på listen er noget, de fleste kan nikke genkendende til.

Problemet breder sig

Solen bager og klipklapperne smælder mod fliserne, og dagen skal nydes ved poolen. Men på alle de gode pladser ved bassinkanten ligger hotelhåndklæder tilfældigt kastet hen over de hvide plastikstole - uden tilhørende, bleg skandinaver.  

Reserverede solsenge er så stort et irritationsmoment for mange, at det topper listen over ting, der generer på ferien.

Ifølge en undersøgelse foretaget af det norske rejseselskab Ticket Ferierejser, er det noget, der får hele 30 procent af de efterspurgte til at hive sig i håret. Den PR-ansvarlige, Elisabeth Larsen-Vonstett, genkender problematikken.

- Er der først nogen, der starter med at reservere stole, så breder det sig, siger hun til Dagbladet Reise.

- Det er tilladt at tænke sig lidt om. Spis din frokost, og så skal der nok være en stol til dig. Skal du på udflugt, skal du selvfølgelig heller ikke holde en plads.

Også hos Apollo, der er en af Danmarks største rejsearrangører, er de bekendt med solseng-problemet.

- Det er en klassiker, og mange hoteller har med hård hånd indført regler mod det, siger kommunikationschefen, Glenn Bisgaard.

Flere skår i ferieglæden

På en delt førsteplads kommer skrigende og højlydte børn, som noget vi irriterer os over ved andre gæster. Det får flere til at sige ’nej tak’ til børn på ferien.

- Vi oplever, at flere kunder efterspørger vores koncepthoteller. Specielt par, der rejser uden børn booker voksenhoteller, så de slipper for barneskrål og sprøjt fra legende børn i poolen, siger marketingschef i Ticket Ferierejser, Ellen Wolff Andreasen.

Men det er ikke kun irriterende medgæster, der kan slå skår i ferieglæden. Ting som mangelfuld rengøring af hotelværelset, dårlig mad, og når hotellet generelt ikke lever op til forventningerne, er også på hadelisten.

Her er listerne over det, der irriterer nordmændene mest, når de bor på hotel:

Top 5 på irritationsbarometeret over andre gæster

  • Hotelgæster, der reserverer solsenge tidligt om morgenen (30 procent)
  • Højlydte og skrigende børn (30 procent)
  • Festende unge (23 procent)
  • Højlydt sex hos naboen (9 procent)
  • Børn og voksne, der plasker i poolen, så det sprøjter på de solbadende (6 procent)

Top 5 på irritationsbarometeret over selve hotellet

  • Dårlig rengøring af hotelværelset (60 procent)
  • Dårlig mad (43 procent)
  • Når standarden på hotellet ikke er som lovet (41 procent)
  • Dårligt lydisolerede værelser (37 procent)
  • Når det ikke er til at justere temperaturen, så det er enten for varmt eller koldt (32 procent)