Livsstil

30 flyafgange aflyst: Tusindvis af ferierejsende ladt i stikken

Flere tusinde passagerer måtte i weekenden selv finde vej til feriedestinationen, da flyselskabet Norwegian aflyste 30 flyafgange.

Norwegian måtte i weekenden aflyse omkring 30 flyafgange på grund af mangel på fly og besætninger, og en stor del af de 5.000 berørte passagerer blev efterladt i stikken.

De blev meddelt via sms, at de selv måtte købe en flybillet med et andet flyselskab, hvis de ville af sted som planlagt.

Det skriver branchemediet Check-in mandag.

Passagerer, der i lørdags havde billet med Norwegian til flyvningen mellem København og Athen på rutenummer DY3374, og omkring 1.500 rejsende fra destinationer som Athen, Málaga, Nice, Pisa, Pristina, Sarajevo, Split, Stettin og Varna blev overladt til sig selv uden at kunne komme hjem, lyder det.

I alt blev omkring 30 flyafgange aflyst. Det er primært nordmændene og svenskerne, der blev ramt af aflysningerne i weekenden, oplyser flyselskabet. 

Kunne ikke skaffe piloter

Ifølge Check-in skyldes de mange aflysninger en konflikt mellem Norwegian og selskabets piloter.

Tidligere havde Norwegian mulighed for at købe fridage tilbage fra piloterne, men den aftale er opsagt fra og med den 1. juli, og derfor kunne Norwegian ikke skaffe piloter, da flere end normalt meldte sig “unfit for flight” både fredag og lørdag.

På grund af højsæsonen var det derudover vanskeligt for flyselskabet at finde fremmed kapacitet eller sende passagerer af sted den efterfølgende dag med andre selskaber.

- Det er højsæson nu, og vi har desværre en udfordring med pilotmangel. Vi har for eksempel fået meldinger fra piloter, der har meldt sig fly-udygtige med meget kort varsel. Derfor har nogle kunder oplevet af få en sms om, at flyet er aflyst få timer før afgang, fortæller Astrid Mannion, der er Norwegians pressekontakt.

Det er højsæson

Hos Norwegian mener man, at man har gjort, hvad der er muligt for at hjælpe de berørte passagerer.

Selskabet har købt billetter til andre selskaber i det omfang, det har været muligt, og de rejsende, der er blevet ramt af de mange aflysninger, er blevet kompenceret efter de gældende regler på området.

Det fortæller Astrid Mannion.

- Det er klart, at vi har en forpligtelse til at hjælpe vores passagerer – vi ser efter forskellige alternativer til berørte passagerer, mens nogle har valgt at finde egne alternativer. Men det er højsæson med mange udsolgte fly både hos os og andre flyselskaber, så de alternativer, vi kan tilbyde, er desværre ikke så gode, som vi kunne ønske, siger hun til Check-in.