Samliv

Gråd eller nus? Sådan putter du bedst dit barn

Hvordan putter du dit barn? Får det lov til at græde sig i søvn? Eller sidder du trofast og holder det i hånden, indtil roen falder på?

Der er næsten lige så mange holdninger til børn og søvn, som der er forældre - og lad det være sagt med det samme: Der findes ikke én rigtig måde at gøre det på. Det slår netsundhedsplejerske Helen Lyng Hansen fast over for tv2.dk.

Imidlertid er det vigtigt at være opmærksom på, at dit barn ikke bør græde sig i søvn - det kan nemlig være direkte skadeligt. Børn, der får lov til at græde i lang tid uden at blive trøstet og beroliget, vil miste den basale tillid til forældrene, og det kan skade dem på lang sigt. Det fortæller Helen Lyng Hansen til tv2.dk. Forskning viser desuden, at hjernen tager skade, hvis barnet får lov til at græde længerevarende, ligesom barnets evne til senere i livet at tackle stress ødelægges.

- Jeg kan slet ikke se formålet med at lade sit barn græde sig i søvn, ligesom jeg ikke kan se formålet med ikke at trøste sit barn, hvis det f.eks. falder og slår sig. Børn kan sagtens lære at falde i søvn, uden at det skal være en kamp, og uden at man skal sætte hårdt mod hårdt. Børn bliver ikke forkælede af at få omsorg. De lærer at vise omsorg over for andre ved selv at modtage omsorg, siger Helen Lyng Hansen til tv2.dk.

- Børn græder, alle børn græder. Gråd er det stærkeste kommunikationsmiddel, som barnet kan tage i brug de første mange måneder af sit liv. Så når det lille barn græder, så skal vi se det som barnets måde at gøre opmærksom på sin eksistens og sine behov. Gråd er barnets måde at kontakte omverdenen på. Når barnet græder, så kommunikerer det, at noget ikke er, som det skal være. Et grædende barn er derfor altid et barn, der har brug for hjælp.

Der er forskel på, om det er en baby eller et børnehavebarn

Der er mange faktorer i spil, når du skal vurdere, hvordan du bedst trøster dit grædende barn – alder og udvikling er noget af det, der spiller ind:

- Gråden kan naturligvis variere, og måden vi skal reagere på ændrer sig naturligt i takt med, at barnet bliver ældre. Der er altså forskel på, hvordan vi skal reagere, alt efter om det er et lille spædbarn, en baby, en tumling, et børnehavebarn eller et skolebarn. Det samme gælder for gråd i forbindelse med søvn – man kan ikke bare følge en fast metode. Hvad man skal gøre afhænger helt af barnets alder, barnets udvikling, hvad der sker i barnets hverdag, hvilket søvnproblem barnet har osv. osv. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind. 

- Børn der græder langvarigt – ikke kun når de skal sove, men som generelt ikke trøstes og beroliges, de kan tage skade. De vil miste den basale tillid til forældrene, fordi mor og far ikke altid lytter og reagerer, når barnet har brug for det. Og det er rigtig vigtigt, at børn ved, at mor og far altid er der til at hjælpe – ligesom det er rigtig vigtigt, at børn føler sig trygge. Tryghed er alfa omega for alle børn – også når de skal sove. Det er vigtigt, at puttetiden er noget barnet ser frem til. Det skal være hyggeligt og dejligt at komme i seng, det skal være en dejlig stund, som afslutter dagen, siger netsundhedsplejersken til tv2.dk.

De gode råd

Helen Lyng Hansen giver dig her seks nyttige tips om børn og søvn: 

1. Du skal du vide, at der ikke findes én fast løsning på børns søvnproblemer - hvis der gjorde det, ville det næppe heller være så omdiskuteret et emne.

2. Du skal se på dit barns alder, udviklingstrin og typen af søvnproblem som et samlet hele, før du kan hjælpe dit barn på den rigtige måde. Et barn på ti måneder, der lige har lært at kravle, vil naturligt nok sove uroligt om natten, fordi det skal bearbejde de nye motoriske færdigheder, mens et treårigt barn, der lige er startet i børnehave, sover uroligt af andre årsager.

3. Du skal sørge for en stabil rytme i løbet af dagen. Et barn, der har nogenlunde faste sovetider, spiser godt, bliver udfordret og leget med på et alderssvarende niveau, og som får masser af tryghed og kærlighed i løbet af dagen, vil naturligt sove bedre om natten.

4. Hvis barnet har svært ved at sove, skal du lade det vide, at du er der. Afhængigt af alderen og intensiteten af gråden må du vurdere, om barnet skal tages op og trøstes for at blive lagt igen, eller om det er nok bare at sidde ved dets side. Du kan evt. læse stille og roligt højt af en bog, så barnet kan høre, at du er der.

5. Lær at skelne mellem angstens og utilfredshedens gråd. Så ved du, hvornår du skal tage barnet op, og hvornår det er nok blot at være tilstede i værelset. Når barnet nærmer sig børnehavealderen, og gråden udvikler sig til protest i stedet for angst, er det ok at være lidt mere bestemt. Du skal vise, at nu skal du sove, for det har du brug for.

6. Du skal turde stole på dig selv og ikke blindt følge andres gode råd. Du skal følge dit hjerte og din intuition. Hvis det, du gør, ikke føles rigtigt, så kan du være helt sikker på, at det ikke er den vej, du skal gå.

Hvordan putter du dit barn? Afgiv din stemme i boksen eller skriv en kommentar på vores Facebookside - her.

Helen Lyng Hansen

Helen Lyng Hansen er kendt som hele Danmarks netsundhedsplejerske på hjemmesiden Netsundhedsplejerske.dk.

Hun er forfatter til en hel stribe bøger om børn, blandt andet: "Helens bog om børn & søvn", "Helens bog om gråd & trøst" , "Helens bog om børn & mad" og "Helens bog om børn & sygdom".