Mobiltelefoner får skylden for ødelagte forhold: Nu kaldes det 'phubbing'

Smartphones er ganske smarte - men de kan være ren gift for dit forhold til din kæreste, dine forældre eller dine venner. Det viser en stor amerikansk forskningsundersøgelse, der blandt andet giver brug af smartphones skylden for at ødelægge kæresteforhold og være medvirkende til at give depressioner.

Brugen af smartphones, når man burde koncentrere sig om andre mennesker i nærheden, har endda fået sit eget ord på engelsk: phubbing - en blanding af phone (telefon) og snub (ignorere).

Sig det blidt
Den danske psykolog Mattias Stølen Due er helt enig i, at phubbing kan være farligt for relationer som parforhold. Opdager man, at partneren er lidt for god til at give mobilen opmærksomhed, er det vigtigt at tage op på den rigtige måde.

- I stedet for bare at sige, at det er langt ude, at den anden er på sin mobiltelefon, kunne man starte med at sige 'hey, jeg synes, det er svært. Jeg kan mærke, jeg bliver ked af det og usikker.' Det gør det nemmere for den anden at lytte til.

- Og så synes jeg, at vi som samfund, som par og som venner skulle gøre hinanden den tjeneste at aftale noget mere, hvornår vi gør det ene, og hvornår vi gør det andet.

Træn dig til at lade være
Samtidig mener Mattias Stølen Due, at vi skylder hinanden at lægge telefonen fra os flere timer af gangen for at være mere nærværende.

- Både for at give hinanden den gave at være betydningsfuld, men også for at træne os selv til at være taknemmelig over, at der er et andet menneske, der gider bruge tid på os lige nu.

Undersøgelsen af phubbing i USA viste, at 46 procent af deltagerne følte sig "phubbed" af deres partner.

Og selv om telefontjekket kun varer ganske få sekunder, er det en handling, der ifølge undersøgelsen får mange til at føle sig overset - og i sidste ende fører til, at man blive mindre glad for at være i parforholdet.

Hør Mattias Stølen Due forklare, hvordan man snakker om phubbing med sin partner i klippet over denne artikel.

I testen herunder kan du teste, om du er afhængig af din mobiletelefon. Bag testen står psykolog Dr. David Greenfield fra The Center for Internet and Technology Addiction, der er et amerikansk center for digital afhængighed.

TEST: Er du afhængig af din mobiltelefon?

 

Sådan kommer du mobilafhængigheden til livs

SLET SOCIALE APPS
Hvis du sletter de store tidsrøvere som Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter fra din telefon, gør du det sværere for dig selv at fodre din afhængighed.

SLUK FOR NOTIFIKATIONER OG VIBRATIONER
Hvis du hele tiden bliver mindet om, når der sker noget nyt på mailen, på sms eller i de sociale apps, er det svært at lade telefonen ligge. Slå derfor notifikationerne og vibrationer fra.

LAV REGLER
Tjek kun din telefon i bestemte tidsrum og sørg for, at du så har tid til at svare på mails og sms'er, så du ikke får fornemmelsen af at være bagud.

FORTÆL DET TIL OMVERDENEN
Dine venner og kolleger har nok vænnet sig til, at du altid svarer på mail og beskeder med det samme. Fortæl dem, at du skærer ned, både så de er forberedte, og så du letter angsten for at melde dig ud af fællesskabet.

VÆR FORBEREDT PÅ SYMPTOMER
Når du prøver at komme en afhængighed til livs, vil du typisk blive rastløs, irritabel og opleve angst for at gå glip af noget. Du kan også få trang til fed og salt mad. Symptomerne varer ifølge erhvervspsykolog Helen Eriksen typisk 10-14 dage.

VÆR TÅLMODIG
Jo længere tid, du plejer at bruge telefonen, og jo mere identitet, du har i dit arbejde eller på sociale medier, desto længere tid vil det tage at vænne dig af med at være online hele tiden.