Han, hun eller hen: Hvad betyder kønsneutral opdragelse?

Der er, ifølge Information, en bevÌgelse pü vej i Danmark med forÌldre, der vil opdrage deres børn uden de traditionelle kønsroller, som de mener, at samfundet lÌgger ned over folk. Det vil altsü sige, at de vil give deres børn en kønsneutral opdragelse. Men hvad er en kønsneutral opdragelse egentlig?

I Sverige skabte det stor debat, da faderen Linus Lindell ĂĽbent fortalte til TV 4 Sverige, at han opdragede sine to børn kønsneutralt. Børnene fik ved fødslen kønsneutrale navne, og bliver betegnet som 'børn', mens Linus Lindell ikke er deres far, men 'forĂŚlder'. Ifølge ham, var det pĂĽ til børnene selv at bestemme, hvilket køn de ønsker at vĂŚre. 

- Nür Sascha er klar til at definere sig selv som dreng, pige eller ingen af delene, vil vi ønske det velkomment. Vi vil ikke modarbejde det, men det er vigtigt, at de für brede roller, uanset hvad de definerer sig som, sagde Linus Lindell dengang til TV 4.

Sverige indførte for nyligt pronomet 'hen' i deres ordbog, sĂĽledes at folk ikke var nødsaget til at bruge 'han' eller 'hun' og dermed hive et bestemt køn ned over folk. Debatten i Sverige delte sig til Danmark, hvor flere forskere og eksperter vurderede, at der ikke var brug for det kønsneutrale 'hen' i Danmark. 

Kønsneutrale børnehaver

Flere svenske børnehaver bruger i dag 'hen' for at undgü en tidlig definering af barnets køn. Blandt andet i den meget omtalte børnehave Egalia, der bruger genuspÌdagogik, som har fokus pü, hvordan man kan lade børnene skabe deres eget køn ved at give dem vidde rammer, uden for de traditionelle opfattelser af, hvad der er mandligt og kvindeligt.

- Det er svĂŚrt at vĂŚre en dreng, der har ballet som sin hovedinteresse. Det er svĂŚrt for en pige at vĂŚlge en idrĂŚtsgren, hvor man fĂĽr vĂŚldig store muskler. Vi begrĂŚnser menneskers liv ved at sige, at ting er pige-agtige eller drenge-agtige. Vi forstĂŚrker børnenes jeg-­følelse ved at arbejde med genuspĂŚda­gogik. Jeg er mig, og jeg er god, som jeg er. Du er dig, og du er ogsĂĽ god, som du er. Det er okay, at vi er forskellige, sagde lederen af børnehaven, Lotta Rajalin, til bladet Børn&unge i 2011. 

Brugen af genuspÌdagogik gør sig ikke gÌldende i Danmark i lige sü høj grad som i Sverige. Men pü Nørrebro ligger børnehaven 'Jordkloden', som isÌr har fokus pü køn i deres müde at gü til børnene i institutionen. I børnehaven har drengene lov til at gü i kjoler, og pigerne mü gerne drømme om at blive bokser. Pü deres hjemmeside skriver de:

- Vi mener, at det er vores opgave at übne døre for børnene ved at prÌsentere dem for alle former for pÌdagogiske aktiviteter uafhÌngigt af barnets køn.

Mød barnet uden kønsroller

Den norske lektor i pĂŚdagogik Leif Askland. Han har skrevet flere bøger om emnet og har deltaget i EU-projektet Gender Loops, hvor mĂĽlet var at arbejde med at gøre børn sensitive over for deres køn. 

Hans rĂĽd vedrørende børn og køn er, at man først og fremmest skal opfatte barnet for det individ vedkommende er, i stedet for at lĂŚgge en ramme ned over barnet i form af et køn - og hvad der deraf tilhører af kønsroller. Det er, ifølge Leif Askland, de voksnes job i samarbejde med barnet, at hjĂŚlpe med at ĂĽbne mulighederne for, at en pige kan blive ligesĂĽ glad for en racerbil, som en prinsessekrone i fødselsdagsgave.

Den 19. september i ĂĽr udkom bogen 'Universet er det største i verden' af forfatter og illustrator Mio Mahl. Bogen handler om tre venner, der blot ser hinanden som venner. SĂĽ er det helt underordnet, om de er dreng eller pige. 

Ifølge forfatteren er det vigtigt, at man ikke bliver dømt ud fra sit køn, ligesom man heller ikke bliver dømt ud fra sin hudfarve, hĂĽrfarve eller andre interesser.

AdfĂŚrd og sprog

Til Information forklarer Morten Dalsgaard Christensen, Kay Taylor og Nika Feilberg, at de har tre elementer i deres kønsneutrale børneopdragelse. Den første drejer sig om at prĂŚsentere barnet for voksne, som ikke efterlever de traditionelle kønsroller. 

- SĂĽ er der muligheden for, at køn ikke vil betyde sĂĽ meget for dem. NĂĽr de oplever, at de voksne, de ser, ikke er den stereotype kønsrolle, siger Morten Dalsgaard Christensen til Information. 

En anden gren af den kønsneutrale børneopdragelse er at opfordre til flere slags adfĂŚrd, der ikke er bestemt af køn. Det vil sige, at man opdrager drenge til husarbejde, mens man ogsĂĽ fortĂŚller piger, at de er modige. 

Det sidste element drejer sig om det sprog, man som forĂŚlder tager i brug. Her drejer det sig bĂĽde om at fokusere pĂĽ det sprog, som forĂŚlderen selv bruger om køn, men ogsĂĽ at give barnet et kønsneutralt navn. I Danmark er der i øjeblikket 777 godkendte kønsneutrale navne.