Samliv

Hvad har du lavet i dag? Derfor svarer dit barn ”ikke noget”

To børn leger i en børnehave.

Du får ikke særlig gode svar af at spørge dit barn, hvad det har lavet i dag i børnehaven. Der skal en anden strategi til.

- Hvad har du lavet i børnehaven i dag? spørger mor eller far.

- Ikke noget, lyder det klassiske svar fra barnet.

Sådan ender samtalen ofte i mange børnefamilier. Men det handler ikke om, at barnet ikke kan huske, hvad der er sket i løbet af dagen. Det er mor og fars spørgeteknik, den er galt med.

Det skriver videnskab.dk.

Hvordan små børn husker, hvad de har oplevet, vil en dansk forskergruppe dog nu undersøge nærmere ud fra en ny metode.

Børn husker godt

Den forkerte teknik er at spørge direkte, hvad barnet har lavet i børnehaven - små børn har nemlig vanskeligt ved at svare på den slags spørgsmål, forklarer professor Peter Krøjgaard fra Center for Selvbiografisk Hukommelsesforskning, på Aarhus Universitet, til videnskab.dk

- Det er svært for mindre børn at hente erindringer frem på kommando, blandt andet fordi det kræver, at de bruger hjernens frontallapper, der ikke er så udviklede endnu. Små børn har lettere adgang til deres erindringer, når de dukker op helt spontant ud af det blå. Spontane erindringer kommer via associationer og kræver ikke samme involvering af frontallapperne, forklarer Peter Krøjgaard til videnskab.dk 

De danske forskere har fundet frem til, at børn i tre-års alderen godt kan huske ved at gå tilbage 'tilbage i tiden' og genopleve begivenheder. Noget man tidligere har haft svært ved at bevise, fordi man har brugt spørgeteknikker, hvor børnene aktivt har skullet grave i deres erindringer. 

Får betydning for omsorg og adfærd

De nye resultater kan få stor betydning for, hvordan forældre og institutioner i fremtiden kan tackle børnenes adfærd mest optimalt. Det mener Mette Skovgaard Væver, klinisk psykolog på spæd- og småbørnsområdet, fra Institut for Psykologi på Københavns Universitet,

- Vi kan med de her kontrollerede studier af børns episodiske hukommelse få ny og vigtig viden om, hvordan og hvornår de hukommelsesmæssige funktioner hos børn udvikles. Og på sigt, hvad der er vigtigt for, at de udvikles optimalt. Det er yderst interessant i forhold til både forældres adfærd og omsorg, og hvordan vi indretter vores børneinstitutioner for de helt små, siger Mette Væver til videnskab.dk