Samliv

Sådan får du dit barn til at sove - uden at vække dem fra middagsluren

Seks simple råd kan gøre det nemmere at få dit barn til at sove. Arkivbillede.

Mange forældre har svært ved at få deres børn til at sove om aftenen. Her er seks råd, der kan gøre det lidt nemmere.

Mange forældre beder pædagogerne vække deres børn fra luren, så de er trætte om aftenen. Ifølge en medlemsundersøgelse i FOA har otte ud af 10 pædagoger, som arbejder i dagplejer og vuggestuer, oplevet, at forældre stiller krav til deres barns lur.

En af grundene er, at de har svært ved at få deres børn til at sove, når de kommer hjem.

Usundt at blive vækket

Flere sundhedsprofessionelle mener, at det er usundt at vække barnet, før de vågner af sig selv og er udhvilede.

- Forældre kan fejagtigt tænke, at hvis barnet får for meget søvn under luren, så vil de ikke sove om aftenen. Det er faktisk lige omvendt: Hvis barnet er udkørt og overtræt, har det meget sværere ved at falde i søvn, siger forskningssygeplejerske og ekspert i børns søvn Marian Petersen

Ikke desto mindre er et barn, som ikke vil sove en reel bekymring hos mange forældre.

Barnet skal have ro og nærhed

I stedet kan forældre følge seks råd fra Helen Lyng Hansen fra netsundhedplejerske.dk, som har beskæftiget sig med børns søvn.  

Seks gode råd til at få dit barn til at sove

  1. Ikke én løsning

    Du skal du vide, at der ikke findes én fast løsning på børns søvnproblemer - hvis der gjorde det, ville det næppe heller være så omdiskuteret et emne.

  2. Se på barnets alder og udvikling

    Du skal se på dit barns alder, udviklingstrin og typen af søvnproblem som et samlet hele, før du kan hjælpe dit barn på den rigtige måde. Et barn på ti måneder, der lige har lært at kravle, vil naturligt nok sove uroligt om natten, fordi det skal bearbejde de nye motoriske færdigheder, mens et treårigt barn, der lige er startet i børnehave, sover uroligt af andre årsager.

  3. Stabil døgnrytme

    Du skal sørge for en stabil rytme i løbet af dagen. Et barn, der har nogenlunde faste sovetider, spiser godt, bliver udfordret og leget med på et alderssvarende niveau, og som får masser af tryghed og kærlighed i løbet af dagen, vil naturligt sove bedre om natten.

  4. Vis, at du er der

    Hvis barnet har svært ved at sove, skal du lade det vide, at du er der. Afhængigt af alderen og intensiteten af gråden må du vurdere, om barnet skal tages op og trøstes for at blive lagt igen, eller om det er nok bare at sidde ved dets side. Du kan evt. læse stille og roligt højt af en bog, så barnet kan høre, at du er der.

  5. Forskel på gråd

    Lær at skelne mellem angstens og utilfredshedens gråd. Så ved du, hvornår du skal tage barnet op, og hvornår det er nok blot at være tilstede i værelset. Når barnet nærmer sig børnehavealderen, og gråden udvikler sig til protest i stedet for angst, er det ok at være lidt mere bestemt. Du skal vise, at nu skal du sove, for det har du brug for.

  6. Følg din intuition

    Du skal turde stole på dig selv og ikke blindt følge andres gode råd. Du skal følge dit hjerte og din intuition. Hvis det, du gør, ikke føles rigtigt, så kan du være helt sikker på, at det ikke er den vej, du skal gå.

Kilde: Helen Lyng Hansen til TV 2, Netsundhedsplejerske.dk

FOAs undersøgelse har fået mange til at kommentere på TV 2's facebookside. Gå ind og deltag i debatten her.