Sundhed

Derfor spiser du for meget

Kører du lidt for mange snacks ned i løbet af dagen - og ender du tit med at rode rundt i skabene sidst på aftenen, fordi du lige skal have et eller andet at tygge i?

Din lækkersult skyldes måske noget helt andet end en knurrende mave - læs de tre mest almindelige forklaringer på, hvorfor du spiser lidt for meget:

1. Du sover for lidt

For lidt søvn kan aflæses direkte på dit taljemål. For hvis du ikke sover nok, påvirker det de hormoner, der regulerer din appetit og sult.

Du går derfor direkte efter sukker og kulhydrater, når du er træt. Men hvis du kan holde dig til fiberrige måltider, kan du nå langt:

Grov toast og kogt æg til morgenmad eller en fiberrig müsli med bær vil lægge en bund, der mætter i længere tid.

2. Du er stresset.

Hvis stressen pumper rundt i kroppen på dig, producerer du store mængder af hormonet cortisol, der øger din appetit. Overvægt har samme effekt, så hvis du både er stresset og vejer for meget, er du inde i en ond cirkel.

Dyrk yoga, løb en tur eller dans til din yndlingssang for at få stressen - og dermed også lysten til de søde sager - ud af kroppen.

Er din stress af et større omfang, bør du naturligvis tale med din læge om det.

3. Du har usund mad på hjernen

Din evige lyst til søde sager eller junk food, kan forklares med skønne minder.

Din hjerne husker nemlig ganske udemærket, hvordan det er at sætte tænderne i den der Snickers eller pommes fritterne. Den husker også, hvornår du sidst fik det, så hvis du pludselig befinder dig i samme sitution, som sidst du fik en chokoladebar, får du automatisk lyst til en igen.

Derfor skal du ændre mønster. Næste gang du får lyst til chokolade på jobbet, så spis noget helt andet, der kan skabe et andet - og mere sundt - minde i hukommelsen.

Kilde:Health.com