Sundhed

Se hvad du må spise

De kommende uger kan du ved at følge 'Strandklar med Nymann' slippe af med din appelsinhud. Og det er unægteligt sjovere at iføre sig bikini uden små irriterende buler på baglårene.

Se her, hvad træningsekspert Birgitte Nymann anbefaler dig at spise, hvis du vil af med appelsinhuden:

MADTIPS

Hvor der ikke er vægtangivelser er der ingen restriktioner for portionerne.

Du skal spise fra alle grupper af næringsstoffer til hvert måltid, så du får både protein, kulhydrat og fedt.

Du behøver ikke at spise alle de ting der står under hvert måltid. Det er blot forslag til, hvad du kan vælge.

Morgenmad

Æg (protein)

Grøntsager (kulhydrat)

Boghvedegryn (kulhydrat) m/ hakkede mandler(fedt) og rosiner (kulhydrat)Boghvedeflakes (kulhydrat) - drys dem med kokos og kom lidt surmælksprodukt på

A38 eller tilsvarende (protein)

Fiskeolie/hørfrøolie (fedt)

Mellemmåltider

  • 2 stk. frugt: æbler, pærer, appelsin, bananer (kulhydrat)
  • Agurk (kulhydrat)
  • Rå gulerødder (kulhydrat)
  • 2-3 dl. Yoghurt/A38/tykmælk etc - IKKE med tilsat smag (protein)
  • Bær (kulhydrat)
  • Nødder (læg dem i vand i 24 timer, tør dem, kom dem i en lufttæt dåse - og mam mam!) (fedt)
  • Mandler (fedt)

Frokost

  • Skinke, kalkun, kylling, filet o.lign (protein)
  • Grøntsagssuppe (kulhydrat)
  • Ost, frit valg (ikke smøreoste og andre mærkelige ostetyper) (fedt)
  • Min. 150 gram grøntsager (ikke kun salat, men også "fyldigere" grøntsager) (kulhydrat)
  • + dressing (ikke færdiglavede på dåse/flaske) eller hvad du kan lide at spise til -skalindeholde fedt. (fedt)
  • Glutenfrit knækbrød (kulhydrat) med smør (fedt)
  • Rigtigt smør - ja, du læser rigtigt - (husk det skal være øko!!)

Aftensmad

  • Kød eller fisk (fedt) (ikke paneret)
  • Min. 300 gram grønsager (kulhydrat) (hvidkål, grønkål, rødkål, broccoli, blomkål - en af disse skal indtages hver dag. De fremmer udrensningen af leveren, hvilket er nødvendigt for at få affaldsstofferne ud)
  • 2 spsk sovs eller dressing (ikke light) eller 3 spsk nødder, kerner, frø (fedt)
  • Ris eller kartofler (kulhydrat)

Må gerne indtages:

  • Alle grøntsager, gerne mange af de grove.
  • Alle typer ris
  • Kartofler
  • Humus
  • Quinoa
  • Rismel
  • Hirsemel
  • Majsmel
  • Boghvedemel
  • Hel hirse, boghvede
  • Alle typer kød og fisk
  • Æg
  • A-38, Cultura, Acido-philus
  • Havremælk, rismælk
  • Økologisk smør, økologisk piskefløde
  • Hør- , sesam- og solsikkefrø.
  • Alle typer af nødder
  • Alle madolier
  • Mørk Chokolade - gode varer - ikke de billige.