Sundhed

Guide: Vælg det rigtige løbetøj

Drop de gamle, udtrådte kondisko og det tykke joggingsæt, når du løber. Gode sko er det vigtigste, når du begynder på løbetræningen.

Der er ingen grund til at købe sig fattig i avanceret løbeudstyr, hvis man er helt begynder. Der er dog et par steder, hvor du ikke skal spare.

Mikkel Halkjær er butikschef i Marathon Sport, der udelukkende handler med udstyr til løb. Her giver han sine bedste bud på, hvor man skal investere og hvor man kan spare, når man skal i gang med løbetræningen.

Fødderne

Sko: Skoene er det vigtigste stykke udstyr til løbetræningen, hvad enten du er begynder eller øvet. For et par forkerte sko kan give skader, hvis de ikke passer til din løbestil. Derfor er det en god ide at få testet, hvordan du løber, så du kan få de rigtige sko.

Flere sports- og løbeudstyrsforretninger laver tests, hvor du skal løbe på et løbebånd og undervejs bliver din løbestil analyseret. Så kan man efterfølgende se, om dine fødderoverpronerer, det vil sige hælder indad, er neutrale eller har tendens tilsupination, hvor trykket ligger på ydersiden af foden. Det er ikke bare et salgstrick, så butikken kan sælge dig et par dyrere sko. Prisen for et par gode begyndersko starter omkring 1.000 kroner.

Som en tommelfingerregel holder et par løbesko til cirka 1.000 kilometers løb. Men det afhænger selvfølgelig af, hvordan du træner, hvordan du slider dem og hvilket underlag du løber på.

Strømper: Du kan sagtens bruge dine almindelige tennissokker, hvis du ikke sveder fødderne. For bomuld er ikke god til at transportere fugten væk, så du kan blive kold om fødderne og risikoen for vabler er større. Derfor er et par strømper i et syntetisk materiale, der transporterer sveden væk, at foretrække. Hvis du nemt for vabler kan et par strømper med flade syninger være gode, så der ikke er nogen kanter, der irriterer.

Underkroppen

Bukser: Om du vælger et par løse bukser eller et par strammere tights er en smagssag. Når det er koldt, kan det være godt at have et par lange underbukser på. Det kan sagtens være det par, du egentlig købte til skituren. Bare det er tætsiddende.

Mikkel Halkjær fra Marathon Sport anbefaler:

-ingen bomuld i træningstøjet. Det gør dig våd og kold, da svede ikke bliver transporteret væk fra kroppen.

- få testet din løbestil, så du kan få et par sko, der passer præcist til dig, så du undgår skader.

- når du løber om efteråret eller vinteren, er det ok, at du fryser lidt de første fem minutter af løbeturen. Du skal nok få varmen. Så hvis du allerede har en god varme, når du tager afsted, kan du få det så varmt, at du er nødt til at tage tøj af undervejs.

Overkroppen:

Jakke: En klassisk windbreaker, der holder vinden ude, er helt nødvendig i det danske efterår. Hvis du løber i en langærmet bomuldstrøje, suser vinden lige igennem. Jakken skal også være åndbar.

Bluse: Når det er koldt, er det en god ide at have flere lag på. Brug en langærmet, tætsiddende undertrøje i et materiale, der holder dig varm og transporterer sveden væk fra kroppen. Som næste lag kan du eksempelvis bruge en tynd fleecebluse.

Inderst

Løbebh: Til kvinder er en løbebh helt nødvendig, ligegyldigt om hun har store eller små bryster. For brysterne bevæger sig helt op til ni centimeter for hvert skridt du løber, hvis de ikke er pakket ind i en løbebh. Undersøgelser har vist, at en løbebh kan reducere bevægelserne med 78 procent, mens en almindelig bh giver 40 procent mindre bevægelser.

Underbukser: Et par særlige trænings- eller løbeunderbukser kan også være gode, da de holder numsen tør. Mikkel Halkjær undrer sig i øvrigt over, at kvinder gerne bruger flere hundrede kroner på en god løbebh, men bare bruger deres almindelige bomuldstrusser, når de løber. For numsen har brug for lige så meget svedtranporterende tøj, som resten af kroppen har. Så hvis du føler dig kold om numsen på løbeturen, er det måske bomuldsunderbuksernes skyld.

Gadgets

Bliv set: I den mørke årstid er det vigtigt at være synlig i trafikken, også selvom du bare løber for fortovene. Mikkel Halkjær anbefaler en refleksvest med blinkende LED lys, så billisterne kan se dig. En pandelampe er god, hvis du løber på mørke stier eller veje uden gadebelysning.

GPS: Som helt nybegynder anbefaler Mikkel Halkjær at man ikke bruger GPS- og pulsure. Det kan virke som en motivationsfaktor, men han oplever, at mange kommer til at forcere træningen for hurtigt. Når man efterhånden får opbygget en god kondition, kan det derimod være et godt boost til motivationen, hvis man bruger GPS'en som træningsmakker og til at føre dagbog over løbetræningen.