Sundhed

Go' Kur 2011: Vil du tabe 5 kilo på 4 uger?

Go' kur har nu været igang i tre uger - og du kan stadig nå at være med

Vil du med på Danmarks bedste slankekur, der helt uden hokus-pokus-helse eller underlige principper, resulterer i vægttab og sunde vaner du ikke vil undvære?

75.000 danskere følger allerede Go' kur - og du kan sagtens nå at være med.

Med ugentlige madplaner er det konkret og enkelt at følge kuren, samtidig med at du opbygger et sundt fundament, som du ikke vil undvære efter kuren.

GO' Kuren er udviklet af Go'morgen Danmarks faste ernæringsekspert Christian Bitz og er baseret på 5 principper:

1. Rigtig mad

Vi bruger et minimum af forarbejdede fødevarer og optimerer alle retter, så de er renere, sundere og velsmagende. Det betyder farvel til sukker, tilsætningsstoffer og andet madsminke, der findes i fødevarer der alle er forarbejdede til ukendelighed. Du skal kunne genkende din mad når den ligger på tallerkenen. Så smager den også bedre og du får mest sundhed pr. kalorie.

2. Proteinprinsesse

Spis fisk, æg, kød, bønner, linser og mejeriprodukter til alle dine måltider. Disse fødevarer har et højt indhold af proteiner, der mætter godt og holder forbrændingen høj. Ny forskning har vist, at et relativt højt indtag af proteiner er essentielt for et effektivt vægttab, der holder. Derfor har alle kurens måltider et højt proteinindhold. Se opskrifter på Bitz bedste dressinger i boksen til højre.

3. Grøntsager gør godt

Grøntsager mætter godt og indeholder kun få kalorier - især her om vinteren, hvor kål og rodfrugter frister. Lad ca. halvdelen af din tallerken til aftensmad være dækket af grove grøntsager og mindst 1/3 til frokost. Frugter og bær er også glimrende til f.eks. morgenmad og mellemmåltider.

4. Fuldkornsfest

Vi skærer ned på det traditionelle tilbehør som ris, pasta og hvidt brød og øger i stedet for indtaget af fuldkornsprodukter. Og det gør vi fordi, de mætter bedre, er med til at holde blodsukkeret stabilt og indeholder en række vitaminer, der holder hjernen klar.

5. Det skal være let

Alle retter i kuren er udviklet, så du kan spise helt almindelig mad sammen med din familie. Ellers holder de sunde vaner nemlig ikke. Retterne er lette at købe ind til i et almindeligt supermarked og enkle at tilberede i dit køkken.