Sundhed

Go' kur 2011: Motionsprogram for uge 1

Anne Bech sørger for, at du også får gang i motionen under Go' kur 2011.

Nu skal du, måske for første gang, motionere regelmæssigt! Derfor handler det om at starte stille og roligt. Lad være med at sætte ambitionerne for højt, ha' det godt med dig selv, og ros dig selv, for hver eneste gang du har været aktiv, og har fået sved på panden.

Bare vent, lige pludselig er du kommet i god form og har det skønt med at træne, men det kommer ikke på to gange. Så sæt et ben foran det andet, mange gange, og ja, lige pludselig har du gået eller løbet din første tur.

Det er ikke så vigtigt her i starten, hvilken motionsform du dyrker. Det er bare vigtigt at du gør det! Så prøv bare at komme udenfor, og gå en tur, som det første aktive du gør. Det er dejligt med frisk luft, det giver velvære og luft til tankerne og hovedet. Mere end man regner det for.

OM ANNE BECH:

Anne Bech er personlig træner med snart 10 års erfaring, eks-professionel danser, har flere uddannelser i aerobic og har været både fitness- og spinninginstruktør samt deltaget ved både DM i aerobic og Miss Fitness.

Fysisk aktivitet er hele Anne's hverdag og store passion. Anne Bech vil sprede budskabet om de mange fordele der er ved at have en aktiv hverdag med træning og motion.

Så ud i den nærmeste park på grusstierne, ud på villavejene, ned til vandet, whatever!! Prøv at bruge naturen. Hvis du engang har løbet, kan du godt løbe en lille smule, men det er bare vigtigst at du kommer afsted. Og husk at du skal prøve det på forskellige tidspunkter på dagen, så du finder ud af hvad der passer dig bedst. Der er nemlig kæmpe forskel på din følelse og yde-evne, om du er morgenmotionist, eftermiddags- eller aftensmotionist.

Du vil føle dig dejlig brugt og træt på den gode måde når du får brugt din krop, og vil få overskud af den dejlige følelse det giver. Du vil ikke blive øm, men bare føle kroppen er blevet brugt, og husk, det er det den er lavet til. Som en klog mand har sagt: 'Du har en krop, brug den. Dans. Men pas på den og værdsæt den, det er den eneste du får.'

Har du tidligere løbet eller motioneret regelmæssigt, kan du begynde med Go' kurs løbeprogram, som du finder her:

.

Hvis ikke så start med: Træningsprogram for nybegyndere

Dag 1

Gåtur på 30 minutter (hvis du allerede er i nogenlunde form, så prøv at tage 1/2 minut ad gangen hvor du løber, ikke mere. Dine led, sener og dit kredsløb skal langsom vænnes til den regelmæssige belastning)

Dag 2

Tag en lang cykeltur, og nej turen til arbejde på 10 minutter er ikke helt nok. Det skal være kontinuerligt i 40 minutter, ud et sted hvor der er dejligt og smukt. Træd til i pedalerne, så pulsen kommer op. Hvis du ikke er den glade ejer af en jernged, så tager du en gåtur på 40 minutter, måske samme rute som dagen før og så bare en lille ekstra krølle på. Det giver også følelsen af hurtigt at blive bedre.

Dag 3

I dag skal du gøre det på vej til, eller hjem fra arbejde, så du kan få øjnene op for, at motion sagtens kan lægges ind i et ellers stramt program. Hvis du kan, så tag cyklen på job og opdag hvor nemt og dejligt det er. Eller stop med bus, tog eller metro 3 stoppesteder fra hvor du bor, og nyd at stresse af på vejen hjem i raske skridt med dine arbejdsstiletter i tasken og dine sunde løbesko på fødderne. Nå du kommer hjem lægger du dig og slapper af i 10 minutter, i sofaen eller i sengen med benene lidt op, og opdag hvor dejligt det er når væsken og tungheden forlader benene.

Dag 4

I dag tager du en gåtur/(evt med små indlagte 30 sek. lunt) men på 40 minutter. Der skal virkelig svinges til med armene, så pulsen kommer op. Tag noget musik i ørerne hvis det motivere dig. Hjem og husk at strække dine lægge ud og afslut dit bad med 10 sekunders koldt gys, specielt på benene. Det hjælper kredsløbet, så de føles lette (og er virkelig godt i kampen mod appelsinhud!)

Dag 5

Lav arbejdsrutinen igen, som dag 3.

Dag 6

Den 'hårde' dag, som dag 4 igen med 40 minutter og godt sving i armene!

Dag 7

I dag må du gerne slappe af og nyde at du har været super god og er kommet rigtig godt igang med første uge af resten af dit liv. Start dagen i helt stilhed med at tage et langt bad. Hvis der er plads i brusekabinen, så sæt dig ned og lad vandet være beroligende og dejligt over din krop. Slut af med det kolde gys og skrub dig dejlig tør med håndklædet bagefter. Sæt pris på at du kan slappe af og lade op til næste uge...